ramazan
ramazan

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

راهنمای کامل سفر به کلمبو و باغ شهر زیبای عشق !

 

 

نازوب، گرچه لقب قرن 19 کلمبو یعنی باغ شهر شرق امروز کمی پرطمطراق به نظر می رسد اما در اینکه محبوب ترین شهر سریلانکا از نظر گردشگران کلمبوست هیچ شکی نیست. این محبوبیت هم وامدار تاریخ و فرهنگ، معماری بی نظیر، ساحل شگفت انگیز و بازارهای جذاب است. گرچه بسیاری از باغ های شهر از بین رفته و عمارت های چند طبقه جای آنها را گرفته اند اما هنوز هم می شود کوچه باغ های سرسبز با گیاهان عجیب و غریب را در کلمبو پیدا کرد.

 

 

در نزدیکی های ساحل هتل های جدید و پر زرق و برق، رستوران های شیک و گالری های هنری را خواهید دید در حالی که چهره پایتخت تجاری سریلانکا در محله های قدیمی کاملا متفاوت است.

 

 

کلمبو یک شهر استعماری است؛ سال 1517 پرتغالی ها که به تازگی وارد شهر شده بودند قلعه ای ساختند تا از مستعمره جدید خود حفاظت کنند. ورود هلندی ها به شهر همراه با افزایش استحکامات در ساختمان های شهر و ورود کانال ها به کلمبو بود و انگلیسی ها هم تلاش کردند تا این شهر را به یک بندر مهم در مسیرهای دریایی اقیانوس هند تبدیل کنند.

سال 1815 کلمبو پایتخت سیلان نام قدیمی سریلانکا شد اما سال 1980 جایاواردنپورا کوته پایتخت سیاسی و کلمبو به عنوان پایتخت تجاری این کشور شناخته شد.

 

 

کلمبو در دوران پسا استعمار رشد شدیدی را تجربه کرد و امروز به عنوان یک شهر مدرن ساحلی شناخته می شود. شلوغی و ترافیک شهر ممکن است در وهله اول به نظرتان آزاردهنده برسد اما در همین شلوغی می توانید پیوند سنت و مدرنیته در سریلانکا را بیابید.

 

 

کلمبو یک شهر جهان وطنی است؛ طیف گسترده ای از مذاهب و فرهنگ ها در این شهر آزادانه در کنار یکدیگر زندگی می کنند؛ مسجد، کلیساها و معابد در شهر بسیار است. این شهر در مقایسه با دیگر شهرهای سریلانکا، یک شهر پر جنب و جوش و پویاست که تلاش دارد جلوه مدرن خود را به مردم دنیا نشان دهد.

 

 

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

چگونه برویم؟

مسافرت به سریلانکا احتیاج به ویزا ندارد و در فرودگاه این کشور به مدت یک ماه و به شکل رایگان ویزای شما صادر خواهد شد. البته اگر بخواهید ویزای سه ماهه بگیرید، باید از طریق سفارت این کشور اقدام کنید که مبلغ اندکی هم برای تان خرج خواهد داشت. برای رسیدن به کلمبو می توانید از خطوط هوایی قطر ایرویز، ایرلاین امارات، ایرلاین اتحاد و ایرلاین عمان استفاده کنید.

 

 

جشنواره ها

فستیوال های کلمبو

گفته می شود که سریلانکا با چهار دین بیش از بسیاری از کشورهای جهان جشنواره و آیین های مردمی دارد. بزرگترین عید مسلمانان این کشور عید فطر است و بعد از آن عید قربان. همچنین هنگام تولد پیامبر اکرم (ص) در مساجد شهر جشن برپاست. بودائیان، مسیحیان و هندوها هم آداب مخصوص به خود را به جای می آورند. در ادامه شما را با فستیوال های مشهور این شهر آشنا می کنیم.

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

فستوال ادویه

جشنواره گرامیداشت میراث آشپزی سریلانکا یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی این کشور است. کشور سریلانکا برای سال ها به واسطه ادویه های منحصر به فردش شناخته می شد و بسیاری از آشپزهای مشهور جهان برای طبخ مواد غذایی خود از این ادویه ها استفاده می کردند.

در کلمبو هر سال جشنواره ادویه ها با حضور گردشگران برگزار می شود تا به مردم جهان ثابت شود که هنوز هم ادویه های سریلانکا نظیر ندارند.

 

 

رژه فیل ها

طبق قانون اساسی، بودیسم دین رسمی کشور سریلانکاست و بودائیان 70 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. بر اساس تاریخ این دین روز تولد بودا در کلمبو تعطیل رسمی و عمومی است و در این روز مناسک ویژه ای اجرا می شود. مردم به معابد رفته و هدایایی را برای مجسمه های بودا می برند. رژه فیل ها در این روز در شهر بسیار دیدنی است.

فیل های غول پیکر که لباس های رنگی به تن دارند و خرطوم آنها را آذین می بندند، در این روز در شهر می گردند و مردم با انواع طبل و موسیقی محلی آنها را همراهی می کنند. در روز جشن بودا آیین های سنتی در شهر برپاست و قوانین مشخصی هم اجرا می شوند.

 

 

جشن روز استقلال

در روز چهارم فوریه جشن روز استقلال برگزار می شود و امسال شصت و هفتمین سالگرد این اتفاق است. رژه استقلال توسط شش هزار سرباز این کشور برگزار می شود و 600 گروه فرهنگی برنامه اجرا می کنند. در این روز مردم با گذاشتن شاخه های گل در کنار مجسمه اولین رییس جمهور این کشور از او تجلیل می کنند.

 

 

تقویم سفر

کلمبو شهری است که در تمام طول سال می توانید از آن بازدید کنید. البته به غیر از تیر تا ابتدای شهریور که بادهای موسمی سنگین می وزند. بین ماه های بهمن تا فروردین هوای کلمبو عمدتا آفتابی است و جشنواره های گردشگری بسیاری هم در شهر برپاست.
اردیبهشت تا آبان فصل باران های موسمی است. از اواسط شهریور آب و هوای کلمبو بسیار مطبوع است و شما می توانید از زیبایی های طبیعی این شهر بهره ببرید. اگر به دنبال خورشید هستید، آب و هوای گرم و مرطوب از آذر در کلمبو جاری است. البته گرمای هوا در این فصل چندان آزاردهنده نخواهد بود.

 

 

طعم غذاها و بستنی های خیابانی

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

آشپزی همیشه یکی از دلخوشی های مردم کلمبو بوده است؛ به همین دلیل تا دل تان بخواهد در این شهر رستوران های خوب و ارزان پیدا خواهید کرد. فرهنگ غذایی مردم این شهر در دوران استعماری دستخوش تغییرات مهمی شد. شما می توانید رد پای آشپزی مردم هلند، بریتانیا و اعراب را در غذاهای این سرزمین به راحتی بیابید.

غذاهای دریایی در کلمبو هم محبوبیت خاصی دارند و می توانید با هنر آشپزی مردم سریلانکا طعم های مختلفی از غذاهای دریایی را امتحان کنید. مردم کلمبو در خوردن شیرینی ها به شکل افراطی عمل می کنند؛ خرما، شیره قند، شیره نارگیل و دارچین در غذاهای مردم این سرزمین به وفور یافت می شود. ادویه رایج در این شهر کاری و دارچین است.

 

 

در منطقه گاله فیس می توانید غذاهای لذیذ سنتی را در کنار منظره زیبای دریا میل کنید. فروش مواد غذایی در خیابان ها هم بسیار رایج است. اگر کمی دل و جرأت دارید می توانید یک ساندویچ هندی از ماشین قراضه ای که کنار پیاده رو پارک کرده خریداری کنید و طعم خوشمزه آن را برای همیشه به ذهن تان بسپارید. هنگامی که درجه حرارت هوا بالا می رود، بهترین کار خوردن یک بستنی یخی است.

در کلمبو شما می توانید بستنی های تازه ای از گاری های بستنی فروشی بخرید. طعم غذاهای کلمبو و سبک آشپزی آنها منحصر به فرد است. اگر به دنبال یک رستوران لوکس هستید باید سری به گالری کافه، نیهونباشی (Nihonbashi)، چتنیز (Chutneys) و کاری لیف (Cdurry Leaf) بزنید؛ در غیر این صورت غذاهای خیابانی انتخاب بسیار لذیذی خواهند بود.

 

 

توک توک سواری!

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

گرچه بزرگترین شهر سریلانکا یک جزیره کوچک است اما گردش در شهر خسته کننده و وقت گیر است. جاده های اکثر مناطق شهر باریک و انباشته از عابران پیاده و دوچرخه سواران هستند که همین کار تاکسی ها را دشوار می کند.

اگر دوست دارید کلمبو را ببینید، بهترین وسیله برای گردش در شهر استفاده از «توک توک» است. توک توک ها گاری هایی هستند که توسط موتور در شهر می گردند و وسیله نقلیه مردم و توریست ها به شمار می روند.

در هر نقطه توریستی که باشید رانندگان این وسایل اطراف شما را خواهند گرفت و مدام می پرسند که تاکسی نمی خواهید و تا جواب مثبت نگیرند، دست بردار نخواهند بود. توک توک علاوه بر این که جاذبه توریستی است، یک وسیله نقلیه کارآمد هم محسوب می شود.

 

 

دوستی اقوام و مذاهب

هانا استارت – نویسنده نشنال آرت

سریلانکا کشوری با بیش از دو هزار سال سابقه تاریخی است. محبوب ترین شهر این کشور از نظر گردشگران کلمبوست. کلمبو گرچه به مدت 29 سال درگیر جنگ داخلی بود اما در حال حاضر صلح بر منطقه پابرجاست و همین، گردشگران عاشق تاریخ و طبیعت را به این شهر می کشاند. این شهر منحصر به یک قوم و مذهب نیست و شما می توانید زندگی دوستانه مردمی با مذاهب گوناگون را در کنار یکدیگر از نزدیک ببینید.

 

 

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

کلمبو ترکیبی از اجتماعات کوچکی از تبار چینی ها، پرتغالی ها، هلندی ها، مالایی ها و هندی هاست که البته مهاجران اروپایی هم در این شهر کم نیستند. تنها سواحل حیرت انگیز کلمبو نیست که این شهر را مشهور کرده بلکه این فرهنگ غنی شهر است که هر توریستی را به خود جذب می کند.

از سوی دیگر، کلمبو یک مقصد ارزان به شمار می رود. شما می توانید با پولی نصف آن چیزی که در شهرهای ساحلی دیگر دنیا می پردازید، در کنار ساحل یک هتل عالی اجاره کنید.

 

 

اگر به کلمبو رفتید حتما سری به خیابان «گله» بزنید. به قول مردم این شهر کلمبو از گله آغاز می شود و در گله پایان می یابد! در این منطقه می توانید مدارس و مراکز تجاری را ببینید و مردمی را که برای تبدیل شهرشان به یک شهر مدرن تلاش می کنند.

حیات وحش کلمبو و طبیعت بی نظیر آن بسیار دیدنی است. به خصوص از تماشای فیل های این شهر نباید غافل شوید.

مرکز نگهداری پیناوالا یک ساعت با شهر کلمبو فاصله دارد و مناظر سرسبز آن باعث می شود احساس کنید که در وسط جنگل هستید. در این محدوده فیل های غول پیکری را خواهید دید که آزادانه در طبیعت زندگی می کنند.

 

 

در کلمبو هیچ وقت گرسنه نخواهید ماند؛ انواع غذاها و رستوران ها در این شهر وجود دارد. همچنین دکه های خیابانی با مواد غذایی سرخ کردنی دل هر عابری را می ربایند. صنایع دستی و آثار هنری در مراکز خرید کلمبو به نسبت شهرهای آسیایی بسیار ارزان هستند پس تا می توانید خرید کنید.

 

 

بهترین مکان اقامت

هتل ها و مسافرخانه های کلمبو مانند بسیاری از جنبه های زندگی در این شهر انگار از یک خواب طولانی بیدار شده اند. هتل های مدرن و جدید بسیاری با نام های بزرگی چون هایت و شانگری لا در حال ساخت هستند و هتل های قدیمی هم بازسازی را در دستور کار خود قرار داده اند. سراغ هتل های لوکس را در محله لیفیر بگیرید اما اگر نمی خواهید برای محل اقامت تان پول چندانی خرج کنید، انتخاب های بسیاری پیش روی تان است.

 

 

عمارتی قدیمی اما مدرن

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

عمارت گسترده هتل کاسا کلمبو که 200 ساله است، نشان شکوه و جلال پایتخت تجاری سریلانکاست. هتلی که به طور کامل از شلوغی های شهر به دور است و با درختان قدیمی بزرگ و استخر شنا یکی از بهترین هتل های شهر محسوب می شود.

مبلمان این هتل به سبک منحصر به فردی طراحی شده و اینترنت پر سرعت در تمام هتل رایگان است. مهمانان هتل می توانند از ماساژ، سالن تندرستی و استخر هتل استفاده کنند. رستوران اچ وی ان با انواع غذاهای محلی و عربی در فضای باز آماده پذیرایی از مهمانان است.

اگر دنبال غذاهای بین المللی هستید بهتر است سری به رستوران تی بزنید. کافه هتل هم با چای های لذتبخش خستگی شما را از تن به در می کند. قیمت اقامت یک شب در این هتل 155 دلار است.

 

 

هتل باغ

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

هتل تاج سمودرا با فضای زیبا و باغ 11 هکتاری، رستوران ها و کافه هایش در بین توریست ها بسیار محبوب است. اتاق های این هتل مشرف به اقیانوس هند است. سمودرا هفت رستوران دارد و مبلمان چوبی کلاسیک با اتاق های زیبای مجهز به دستگاه تهویه هوای مناسب این هتل بی نظیرند.

رستوران غذاهای سنتی، اژدهای طلایی با غذاهای چینی، رستوران هندی، رستوران بین المللی، ناواراتنا و کافه این هتل هر کدام تجربه متفاوتی از طعم های غذایی برای تان فراهم می کنند. اینترنت رایگان در سراسر مجموعه برای مسافران فراهم است و این هتل مجهز به استخر و مرکز تناسب اندام است. قیمت یک شب اقامت در این هتل 110 دلار است.

 

 

هتلی ساحلی

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

هتل ایتالیایی پالم بیچ با نمایی فوق العاده از دریا جزو هتل های مقرون به صرفه است. مبلمانی از چوب قهوه ای تیره و ایوان های کوچک با منظره ای رو به دریا از امکانات این هتل هستند. این هتل مجهز به مرکز تناسب اندام، استخر بیلیارد و تنیس روی میز است. رستوران آن هم با انواع غذاهای بین المللی و سنتی آماده پذیرایی از مهمانان است. قیمت یک شب اقامت در این هتل 50 دلار است.

 

 

ارزان و مجهز

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

هتل هائوس چندرا 30 اتاق در دو طبقه ساختمان دارد. عمارت این هتل نمونه ای از معماری دوران استعمار است و مبلمان عتیقه و آشپزخانه مجهز آن امکانات رفاهی خوبی را برای مسافران فراهم کرده اند.
استخری با منظره اقیانوس و ماساژ آرامش بخش از دیگر امکانات این هتل است. کافه ساحلی هتل و رستوران بین المللی آن با انواع غذاهای دریایی و ایتالیایی آماده پذیرایی از مهمانان هستند. قیمت اجاره یک اتاق در این هتل سه ستاره 30 دلار است.

 

 

72 ساعت در پایتخت تجاری سریلانکا

پس از پایان جنگ داخلی سریلانکا در سال 2009، بزرگترین شهر این کشور در بین گردشگران بسیار محبوب شد. از آن زمان تاکنون این شهر مرکز ترقی و توسعه در کشور است. علاوه بر اینکه جاذبه های قدیمی و تاریخی آن هم برای گردشگران اهمیت زیادی دارند. در کلمبو باید علاوه بر آثار تاریخی از جنبه های مدرن شهر هم بازدید کنید.

 

 

گردش تاریخی

کلمبو از دو هزار سال پیش تاکنون به عنوان یک بندر مهم شناخته می شود؛ رومیان، اعراب، چین، انگلستان و بریتانیا همه به خاطر موقعیت منحصر به فرد این شهر به آن تعرض کرده اند. تاریخ کلمبو بیانگر دوران استعمار این شهر است.

 

 

موزه ملی

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

ساختمان موزه ملی سال 1876 توسط پادشاه بریتانیا ساخته شده. عمارتی قدیمی که امروز بزرگترین موزه سریلانکا را در خود جای داده است. اطراف موزه حیاطی زیبا و دوست داشتنی قرار دارد که لذت بازدید از آن کمتر از آثار باستانی نیست. در داخل موزه می توانید مجسمه ها و صنایع دستی باستانی کشور را ببینید و از داستان های تاریخی این شهر مطلع شوید. همچنین اشیای متعلق به خاندان سلطنتی سابق سریلانکا از جمله تاج و تخت طلایی در این موزه نگهداری می شوند. بازدید از موزه ملی کلمبو، بازدید از تاریخ تمدن کشور سریلانکاست که بسیار دیدنی است.

 

 

سالن یادبود استقلال

سریلانکا سال 1948 از استعمار انگلستان خارج شد؛ تاریخی که هنوز هم در ذهن مردم شهر تثبیت شده است. در همان سال بنای عظیم سنگی در باغ صلح تاریخی کلمبو ساخته شد تا روز استقلال کشور در آن ثبت شود. در مقابل این بنا مجسمه ای از لانکاس اولین رییس جمهوری سریلانکا نیز که «پدر ملت» نامیده می شود، قرار دارد. هر سال در این باغ مراسم مذهبی و جشن روز ملی برگزار می شود. اگر دوست دارید از ازدحام خیابان های کلمبو فرار کنید، این عمارت و باغ آن مکان ایده آلی است.

 

 

معماری استعماری

همانطور که اشاره کردیم، کلمبو سال های مختلف تحت استعمار کشورهای مختلف قرار داشت و همین باعث شکل گیری معماری های متنوع در این شهر شده است. عمارت های به جای مانده از دوران استعمار امروز یکی از آثار دیدنی شهر محسوب می شود؛ ساختمان هایی که مربوط به دوران حضور هلندی ها و بریتانیایی ها در کلمبو هستند. عمارت های استعماری بیشتر در مرکز شهر قرار دارند و بدون نیاز به راهنمایی می توانید این ساختمان ها را از تفاوت شان با دیگر بناهای اطراف تشخیص دهید. بعضی از این عمارت ها امروز به هتل، رستوران یا موزه تبدیل شده اند.

 

 

کشف زندگی

گردش در خیابان های شهر کلمبو و آشنایی با آداب و رسوم زندگی آنها یکی از لذت های توریستی شهر کلمبو است.

 

 

بیمارستان قدیمی

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

ساختمان بیمارستان قدیمی در منطقه فورت کلمبو قرار دارد. این ساختمان یکی از قدیمی ترین بناهای شهر است که قدمت آن به دوران استعمار هلند یعنی حدود سال 1681 برمی گردد. علاوه بر اینکه معماری خود ساختمان دیدنی است، امروز این بنا مرکز رستوران ها و کافه های خوب شهر محسوب می شود. اگر دوست دارید یک غذای سنتی را در یک بنای سنتی میل کنید؛ اینجا بهترین مکان است.

 

 

معبدی با مجسمه های ترسناک

معبد بودایی گانگارامایا متشکل از چند ساختمان و یک معبد شلوغ است. در این معبد با مجسمه های عجیب و غریبی روبرو می شوید که بیشتر برای توریست ها کمی ترسناکند. حتی بعضی از افرادی که در این معبد تردد دارند لباس های عجیبی به تن دارند. این معبد شامل کتابخانه، موزه، سالن نمایش و سالن دستاوردهای قهرمانان کشور است و بوداهای بسیاری را در خود جای داده که بودای سنگی، طلایی و پلاستیکی از آن جمله هستند. هنوز هم مردم این شهر برای مجسمه ها هدایای مختلفی می آورند و مراسم مذهبی در این مکان انجام می شود.

 

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

خیابان پناه

گردش در خیابان پناه یک ماجراجویی واقعی است؛ از عطری که در این خیابان می پیچد گرفته تا تماشای زندگی روزمره مردم؛ اینجا همه چیز منحصر به فرد است. اگر به این خیابان بروید امکان ندارد دست خالی برگردید؛ مغازه های هیجان انگیز که همه چیز می فروشند؛ از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد. برای گردش در این خیابان باید روزی را انتخاب کنید که انرژی کافی دارید زیرا هرج و مرج و شلوغی ممکن است کلافه تان کند.

 

 

طبیعت گردی

کلمبو یک شهر ساحلی است و جزیره ها و دریاچه های اطراف آن بسیار دیدنی هستند. یک روز از سفرتان را به کشف جاذبه های طبیعی این شهر اختصاص دهید.

 

 

دریاچه بیرا

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

دریاچه بیرا در نزدیکی معبد گانگارامایا قرار دارد. در وسط این دریاچه عظیم، جزیره کوچکی قرار دارد. در این جزیره به واسطه کمک های یک حامی مسلمان مسجد کوچکی ساخته شده است. دریاچه از طریق کانال های باریکی که به دریای هند می رسد به دریاچه های دیگر شهر متصل است. در زمان استعمار از این جزیره برای انتقال کالاها به شهر استفاده می شد و نام پرتغالی «بیرا» در آن زمان به این جزیره اختصاص پیدا کرد. بیرا مکان ایده آلی است برای اینکه چند ساعتی را استراحت کنید؛ پای تان را درون آب سبز رنگ کرده و از تماشای دست و پا زدن اردک ها در اطراف تان لذت ببرید.

 

 

پارک مقدس

از دریاچه بیرا کمی به سمت جنوب بروید. به پارک ویهارا ماهادوی (Viharamahadevi) می رسید؛ بزرگترین پارک شهر کلمبو. درون این پارک مجسمه بزرگی از بودا و یک باغ وحش کوچک هم قرار دارد. بازدید از این پارک به ویژه برای کودکان می تواند خاطره انگیز باشد. تماشای درختان غول پیکر و عکاسی از آنها هم از جاذبه های این پارک است.

آدرس زیباترین باغ شهر عشق (عکس)

 

 

ساحل نیگومبو

تماشای امواج سنگین اطراف گاله فیس گرچه بسیار لذتبخش است اما این مکان به هیچ وجه برای شنا مناسب نیست. اگر دوست دارید تنی به آب بزنید، از شمال سریلانکا 30 دقیقه رانندگی کنید، به ساحل نیگومبو می رسید. اینجا یک بهشت پنهان است. آب های فیروزه ای در کنار منظره درختان نخل، خستگی شهری را از تن تان به در خواهد کرد.

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان