ramazan
ramazan

دختری، نادر با مغز بیرون زده (تصاویر)

دختری، نادر با مغز بیرون زده (تصاویر)

تصاویری از بیماری نادر یک دختر با مغز بیرون زده که با تلاش پزشکان این مغز به جمجمه بازگشت !!

 

 

پزشکان کلینیک کلیولند اوهایو طی انجام یک عمل جراحی فوق العاده دشوار و خطرناک موفق شدند مغز یک کودک را که در خارج از جمجمه شکل گرفته بود به حالت طبیعی برگردانند.

 

این کودک که «بنتلی» نام دارد مبتلا به یک بیماری نادر به نام آنسفالوسل یا بیفیدوباکتریوم جمجمه بود که مشکلش در هفته 22 بارداری مادر و با انجام سونوگرافی تشخیص داده شد.

 

آنسفالوسل (encephalocele) نوعی بیماری مادرزادی است که به سبب تشکیل ناقص سلول‌های عصبی جنین بروز می‌کند.

 

دختری، نادر با مغز بیرون زده (تصاویر)

 

به گزارش ناز وب، در این بیماری بخش‌هایی از مغز به صورت برآمدگی، از طریق روزنه‌های جمجمه بیرون زده و پوست و یا غشاء نازکی روی آن را می‌پوشاند.

 

اغلب جنین‌هایی که این نقص را دارند، قبل از هفته بیستم بارداری می‌میرند. اما حدود 20 درصد موارد زنده به دنیا آمده و تنها نیمی از آنها زنده می مانند.

 

با وجود نقص و شکل گیری نامناسب جمجمه و مغز این نوزاد، نکته جالب توجه در مورد وی این بود که تمام قسمت‌های بدن وی به صورت طبیعی شکل گرفته و در حال رشد بود و همین امر امید پزشکان را برای انجام عمل جراحی بر روی مغز وی بیشتر می‌کرد.

 

جراحان پس از بررسی وضعیت این کودک دریافتند که بخش‌هایی از مغز کودک که در خارج از جمجمه شکل گرفته و روی آن پوسته تشکیل شده، قابل حذف شدن نیست چرا که آنها مسئول عملکردهای شناختی مانند کنترل حرکت، حل مسئله و بینایی بودند. بنابراین آنها راهکاری را برای حل این مشکل در نظر گرفتند.

 

پزشکان برای انجام این عمل جراحی از مدل‌های چاپ سه بعدی استفاده کردند. 100 سانتی متر مکعب از مغز بنتلی خارج از جمجمه وی شکل گرفته بود، به طوری که جراحان ناچار به گسترش جمجمه او شدند.

 

آنها قبل از انجام این عمل جراحی از یک مدل پلاستیکی استفاده کردند تا نتیجه این عمل را پیش بینی کنند و دریابند که چه میزان از مغز را می‌توان در جمجمه جای داد.

 

در تاریخ 24 می، عمل جراحی آغاز شد. این تاریخ با دقت انتخاب شده بود زیرا جمجمه بنتلی به اندازه کافی محکم شده و برای انجام عمل جراحی مقاوم شده بود.

 

گام اول تخلیه مایع مغزی نخاعی از مغز بنتلی بود. جراحان برش‌هایی را بر روی جمجمه این کودک ایجاد کردند و سپس به آرامی مغز را به داخل سر برگرداندند. استخوان‌های باقی مانده نیز برای بستن شکاف‌های ایجاد شده استفاده شد.

 

در نهایت این جراحان توانستند با موفقیت و طی یک عمل جراحی شش ساعته مغز این کودک را به جمجمه بازگردانند.

 

 

دختری، نادر با مغز بیرون زده (تصاویر)

نزدیک به یک ماه پس از عمل جراحی، حال این کودک کاملا خوب بوده و روال طبیعی خود را طی می‌کند.

 

اگرچه هیچ کس از اتفاقاتی که در آینده ممکن است برای وی بیفتد مطلع نیست. این کاملا طبیعی است که بینایی بنتلی به دلیل مشکل سابق وی و انجام عمل جراحی کم شود اما میزان آن هنوز مشخص نیست.

 

 

دختری، نادر با مغز بیرون زده (تصاویر)

این کودک درمان‌های فیزیکی خود را در ماه آینده آغاز خواهد کرد.

 

دختری، نادر با مغز بیرون زده (تصاویر)

از آنجاییکه مغز این کودک با سایر کودکان متفاوت است هیچگونه مقایسه ای در این زمینه صورت نگرفته و پزشکان این روند را مرحله به مرحله طی می کنند.

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان