ramazan
ramazan

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

مجموعه : تغذیه مناسب
حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

شیر گاو مایعی است خوراکی Cow’s milk is an edible liquid که در بیشتر کشورهای جهان به عنوان غنی ترین منبع کلسیم و موادمغذی شناخته می شود! عزیزان با زمان 20 دقیقه ای برای مطالعه این بخش به حقایق شیر گاو و مضرات آن برای انسان پی ببرید.

این سوال بسیاری از افراد عام و خاص است که چرا تنها انسان (رده پستاندارن) پس از تولد و دوران نوزادی شیر می نوشد؟! چرا گاو شیرده با وجود این که میلیون ها انسان از شیر آن استفاده میکنند گوساله اش پس از دوره کوتاهی از شیر گرفته می شود و دیگر نمی تواند شیر بخورد اما انسان در تمام سنین مجاز به خوردن شیر گاو است؟؟!

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

این بخش را برای عزیزانتان نیز به اشتراک بگذارید تا هر آنچه که باید درباره شیر گاو و مصرف آن بدانند.

پس بررسی کامل مضرات و فواید شیر گاو به کلیپ پایانی همین بخش حتما حتما توجه کنید. از انتخاب و همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.

مضرات و مواد خطرزای شیر گاو برای انسان ها

در طبیعت، پستانداران تنها در دوران خردسالی از شیر مادر می‌نوشند و پس از آن شیر را کنار می‌گذارند. انسان گویا تنها پستانداری است که پس از شیرخوارگی و حتی تا دوران کهنسالی شیر، آن هم شیر پستانداران دیگر را مصرف می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد شیر گاو ترکیبی از چربی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و هورمون هاست که همگی توسط فرایند تکاملی طبیعت به گونه‌ای تناسب بندی شده‌اند که یک گوساله را در در طول چند ماه به وزن چند صد کیلو برساند؛ بنابراین شاید دور از انتظار نباشد که مصرف شیر برای انسان عواقبی به همراه داشته باشد.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

در فرهنگ عام و علم تغذیهٔ رایج شیر به عنوان منبع غنی پروتئین و کلسیم شناخته می‌شود و از آن به عنوان تقویت‌کنندهٔ استخوان‌ها یاد می‌شود که خود این اندیشه در مطالعات جدید به چالش کشیده شده‌است.

در واقع کم‌تر متخصصی به بررسی و گفتگو در مورد وجوه منفی شیر می‌پردازد و پزشکی عمومی غالباً نسبت به مضرات شیر ناآگاه است. در اینجا، به تعدادی از این مضرات احتمالی پرداخته می‌شود.

ابتدا بحث با هورمون رشد شبه-انسولین و پروتئین شیر (کازئین) آغاز شده که در واقع از عوامل اصلی رشد سریع در گوساله هستند و سپس به استروژن حیوانی، ویروس لوسمی گاوی و سایر موارد مهم پرداخته می‌شود.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

هورمون رشد شبه انسولین (IGF-1)

مقادیر متناسب این هورمون برای انسان، مثلاً برای رشد مو و ناخن یا برای رشد کودکان مفید است و در شیر مادر نیز یافت می‌شود.

ولی مقادیر بیش از حد آن، به خصوص در بزرگسالی، می‌تواند آسیب زا باشد و به ایجاد و پیشرفت بیماری‌های جدی کمک کند. شیر، حتی بیشتر از گوشت‌ها، می‌تواند میزان IGF-1 خون را به مقدار قابل توجهی بالا ببرد.

این هورمون به سلول‌ها سیگنال رشد می‌فرستد و وقتی با مصرف زیاد این هورمون رشد سلول‌ها بیش از میزانِ عادی شود، امکان وقوع سرطان یا وخیم تر شدن آن بالا می‌رود.

هورمون رشد شبه انسولین تنها موجب افزایش ریسک در ایجاد سرطان نیست، بلکه در تمام مراحل سرطان از آغاز تا نشر (متاستاز)، سلول‌های سرطانی را تغذیه می‌کند، به بقای آن‌ها یاری می‌رساند، موجب ایجاد رگ اطراف تومورها می‌شود و آن‌ها را در مقابل سیستم دفاعی بدن تقویت می‌کند.

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

این هورمون نقش مهمی در متاستاز سرطان و انتقال سلول‌های بدخیم به نقاط مختلف بدن دارد که خودش تقریباً موجب ۹۰٪ مرگ‌های ناشی از سرطان است.

ریسک حاصل از این ماده در سرطان‌های مختلف از جمله پروستات و سینه بررسی شده و به ترتیب ۲۱٪ تا ۴۹٪ و ۶۵٪ گزارش شده‌است. یکی از دلایل اساسی متاستاز سرطان سینه به استخوان نیز غلظت بالای این هورمون در جریان خون یافت شده‌است.

در مورد لنفوم، این هورمون از نابود شدن سلول‌های تی جلوگیری می‌کند و در واقع از این طریق به ادامهٔ سرطان و بقای لنفوسیت‌ها کمک می‌کند.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

کازئین

این پروتئین به صورت طبیعی در شیر مادر نیز یافت می‌شود، ولی زمانی که از شیر گاو، به صورت مازاد و در بزرگسالی مصرف شود، اثرات کاملاً متفاوتی بر روی بدن دارد. این ماده در بدن به کازومورفین (casomorphin) تبدیل می‌شود که نقش آن در بسیاری از بیماری‌ها از جمله اوتیسم، آپنه و رفلاکس ریه در نوزادان، دیابت نوع ۱ و حساسیت‌های غذایی گوناگون گزارش شده‌است.

در چند سال اخیر مقاله‌های متعددی در مورد اعتیادآور بودن کازومورفین، که در محصولات لبنی به خصوص پنیر لبنی یافت می‌شود، نیز گزارش شده‌است. در واقع استفاده از واژهٔ «مورفین» پس از کازو- در این ماده تصادفی نیست و از نظر اعتیادآوری تشابه‌هایی با مورفین که یک اوپیود (opiate) یا مخدر است دارد.

در گزارش مفصلی که در ۲۰۰۹ چاپ گردید، به اثرات این مادهٔ مخدر، یعنی کازومورفین، اشاره شد: تسکین درد، خواب آوری، یوفوریا (شادی ناگهانی)، دیسفوریا (بی قراری)، کاهش سرعت یادگیری، تغییر در عادات غذایی، از جمله ایجاد تمایل شدید به خوردن غذاهای چرب که خود اعتیادآور یافت شده‌اند، فراموشی (amnesia) و غیره.

در این گزارش اشاره شده‌است که قدرت مخدر کازومورفین در حدود ۵٪ مورفین است، یعنی اگر به مقدار زیاد مصرف شود می‌تواند اثرات قابل مقایسه‌ای با مصرف مورفین داشته باشد.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

پنیر پیتزا نیز به عنوان ماده‌ای اعتیادآور گزارش شده‌است و در لیست غذاهای اعتیادآور، از ده مورد اول، هفت تا حاوی لبنیات بودند. از سایر واکنش‌ها به کازئین می‌توان آلرژی شدید را نام برد که می‌تواند به صورت حساسیت‌های پوستی و اختلالات آنافیلاکتیک و تنفسی بروز پیدا کند.

یکی دیگر از واکنش‌های آلرژیک به پروتئین شیر می‌تواند بروز صرع و تشنج‌های شبه-صرع در کودکان باشد. معمولاً دلیل این حساسیت‌ها سالیان دراز پنهان می‌ماند چرا که شیر ماده‌ای بسیار پذیرفته شده در رژیم کنونی بشر است و کم‌تر کسی به آن تردید می‌کند.

 

استروژن حیوانی

برخلاف باور بسیاری از مردم، گاوها همیشه شیر ندارند بلکه آن‌ها نیز همچون انسان باید حامله بشوند تا غددی شیردهیشان فعال شود. این حاملگی در صنعت در قریب به کل اوقات، بالای ۹۰٪، به صورت اجباری و مداوم با تلقیح مصنوعی انجام می‌شود؛

به گونه‌ای که بدن گاوها پس از چند سال فرسوده می‌شود؛ در واقع کارگران صنایع دامی از گاوهای نر اسپرم استخراج می‌کنند و آن را، با فروکردن دست در واژنِ گاو، در رحم او قرار می‌دهند.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

پس از فارغ شدن گاو مادر، بلافاصله یا پس از مدت کوتاهی گوساله را از مادر جدا کرده، مدتی جثهٔ او را بزرگ کرده و سپس به کشتارگاه می‌فرستند تا شیر گاو مادر و گوشت گوساله برای مصرف انسان استفاده شود.

در حین حاملگی (اکنون بسیاری از صنایع در حین حاملگی نیز با دارو از گاوها شیر می‌گیرند) و ماه‌ها بعد از فارغ شدن، سطح استروژن خون گاوها بسیار بالاست و همین استروژن وارد شیر آن‌ها می‌شود. در حالت کلی انسان نیازی به مصرف استروژن ندارد، ولی گزارش شده‌است که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد استروژن مصرفی مردم در آمریکا از طریق مصرف شیر وارد بدنشان می‌شود.

استروژن حیوانی (۱۷β-estradiol یا E2) برخلاف استروژن گیاهی، بسیار شبیه به استروژن بدن انسان بوده و یک مادهٔ سرطان زا به‌شمار می‌رود. اکنون سال هاست که محققان در مورد ریسک سرطان پروستات و بیضه و مصرف استروژن از طریق شیر و لبنیات هشدار می‌دهند.

مصرف مداوم شیر در بزرگسالان احتمال سرطان پروستات بدخیم را تا ۳٫۲ برابر افزایش می‌دهد. یکی از دلایل اختلالات نازایی در مردان که اکنون از قبل گسترده‌تر شده‌است نیز مصرف شیر و لبنیات گزارش شده‌است.ارتباط میان مصرف استروژن حیوانی و سرطان زنان از جمله سرطان سینه، تخمدان و رحم نیز مستندسازی شده‌است، هر چند برخی تحقیقات مصرف شیر را برای سرطان سینه مفید یافته‌اند.

در سطح آزمایشگاهی نیز، تزریق مستقیم شیر به سلول‌های سرطانی پروستات رشد آن‌ها را به میزان قابل توجهی (۳۰٪) افزایش داده‌است، در حالی که شیر بادام رشد آن‌ها را ۳۰٪ کم کرده‌است.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

ویروس لوسمی گاوی(BLV)

بسیاری از گاوهایی که برای شیر یا گوشت مورد بهره‌وری قرار می‌گیرند مبتلا به ویروس لوسمی گاوی هستند. در آمریکا، ۱۰۰٪ گاوهایی که برای شیر و ۸۴٪ گاوهایی که برای گوشت استفاده می‌شوند مبتلا به این ویروس هستند. تا مدت‌ها تصور می‌شد که ویروس لوسمی گاوی که می‌تواند موجب سرطان خون در گاوها شود قابل انتقال به انسان نیست، اما در سال‌های اخیر این نظریه کاملاً به چالش کشیده شده‌است.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که این ویروس نه تنها قابل انتقال به انسان است و ۷۴٪ جمعیت را در یک مطالعهٔ آماری مبتلا کرده‌است، بلکه عواقب جدی می‌تواند به همراه داشته باشد. نخستین شواهد، پیش از تأیید انتقال BLV به انسان، نشان می‌داد که دامدارانی که در ارتباط مستقیم با دام‌ها بودند ریسک بیشتری از جمعیت عادی در ابتلا به سرطان خون از نوع لنفوم داشتند.

اما شواهد جدیدتر از ریسک Breast Cancer سرطان سینه و ابتلای به این ویروس در عمومِ جمعیت گزارش کرده‌اند. از میان مطالعات موجود، برخی ژنوم یا دی ان ای این ویروس را در بافت سینهٔ انسان پیدا کرده‌اند،[۵۶][۵۷] هر چند برخی خلاف آن را گزارش داده‌اند.

در سال ۲۰۱۶، محققان پس از کشف این ویروس در بافت سینهٔ زنان استرالیایی، آن را «احتمالاً سرطان زا» گزارش کردند که می‌تواند یکی از عوامل ایجاد سرطان سینه در انسان باشد.

در یک پژوهش در سال ۲۰۱۵، در بافت سینهٔ ۵۹٪ از زنانی که مبتلا به سرطان سینه بودند، ژنوم این ویروس پیدا شده و ریسک ابتلا به سرطان سینه بر اثر ورود این ویروس به بافت سینه ۳۷٪ محاسبه شده بود که قابل مقایسه با ریسک هورمون‌ها و تاریخچهٔ خانوادگی افراد است. ارتباط سرطان سینه با ویروس لوسمی گاوی در سال ۲۰۱۶ مجدد گزارش شد.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

سلول‌های سوماتیک (somatic) یا چرک

زمانی که گوساله را از گاو مادر می‌گیرند تا شیر او به مصرف انسان‌ها برسد، گاو مادر معمولاً تا مدت‌ها برای فرزند از دست رفته اش سوگواری و ناله می‌کنند. در همین زمان است که با دستگاه‌های شیردوشی فشاری مضاعف به گاو وارد می‌کنند و خیلی بیشتر از حالت طبیعی که گوساله از مادر شیر می‌گیرد، از او شیر می‌دوشند. همین فشار فیزیکی و روحی و وضعیت استرس زای دامداری‌ها می‌تواند موجب عفونت و تشدید آن در پستان گاوها شود.

به این وضعیت ورم پستان یا mastitis گفته می‌شود که حالتی دردناک و عفونی است. این وضعیت در دوران شیردهی انسان نیز گاه رخ می‌دهد. به دنبال این عفونت، سلول‌های سوماتیک، کمی خون و مخاط از پستان گاو به شیر وارد می‌شود.

اغلب این سلول‌های سوماتیک، گلبول‌های سفید (leukocytes) بدن گاو هستند و از این لحاظ می‌توان آن‌ها را «چرک (pus)» نیز نامید، چرا که همین سلول‌ها چرک سفید/زرد تخلیه شده از جوش‌های صورت یا بدن را تشکیل می‌دهند.

همهٔ گاوها به این حالت مبتلا نمی‌شوند، ولی از آن جایی که درصنعت، شیر همهٔ گاوها به مخزنی بزرگ منتقل شده و در آن جای مخلوط و همگن می‌شود، سلول‌های سوماتیک وارد کل شیر می‌شود.

چون اکنون راهی برای جداسازی این سلول‌ها نیست و با توجه به اینکه پاستوریزاسیون چرک موجود را می‌پزد ولی آن را جدا نمی‌کند، دولت‌ها به جای آگاه‌سازی مردم یا هشدار به آن‌ها، حد بالایی برای تعداد این سلول‌ها در حجم مشخصی از شیر تعیین کرده‌اند.

در اروپا و کانادا این مقدار ۰۰۰ر۴۰۰ سلول بر میلی لیتر، در ایران ۰۰۰ر۵۰۰ سلول بر میلی لیتر، در آمریکا ۰۰۰ر۷۵۰ سلول بر میلی لیتر و در برزیل ۱ میلیون بر میلی لیتر است. بر اساس محاسبات متخصص تغذیه، دکتر مایکل گرِگر (Greger)، با این مقادیر در آمریکا در هر لیوان شیر ۱ قطره چرک وجود دارد.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

بر همین اساس در ایران نیز کمی کم‌تر از یک قطره چرک در هر لیوان شیر وجود دارد و با دو لیوان در روز که توصیه شده‌است، تا دو قطره چرک روزانه می‌تواند وارد بدن می‌شود. اثرات مصرف گلبول‌های سفید گاو در رژیم انسان به خوبی بررسی نشده است و ریسک آن به درستی مشخص نیست؛ با این حال و با وجود سایر ریسک‌هایی که بررسی شد، دولت‌ها به دلایل اقتصادی از ادامهٔ تولید شیر حمایت می‌کنند.

همه ما بدون شک از فواید زیاد شیر شنیده ایم اما در این مقاله تنها به مضرات آن میپردازیم تا بدانید می توانید با حذف شیر و جایگزین کردن شیرهای گیاهی و خوراکی های دیگر مواد مغذی بدنتان راتامین کنید.

عوارض جانبی مصرف شیر

آکنه

طبق یافته های یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، نوجوانان با مشکلات مربوط به آکنه، مقدار زیادی شیر کم چرب می نوشند. آکنه بزرگسالان نیزممکن است با مصرف لبنیات ایجاد شود.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

سایر مطالعات نشان می دهد مصرف شیر کم چرب با مشکلات پوستی مرتبط هستند، اما این رابطه با شیر کامل یا پنیر صدق نمی کند. ممکن است دلیل آن وجود کربوهیدرات ها و پروتئین وی در شیر باشد.

سایر مشکلات پوستی

طبق یک بررسی بالینی، اگزما با بعضی ازغذاها مانند شیر و لبنیات، تشدید می شود.

با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که زنان باردار و شیرده ای که شیر و پروبیوتیک (میکروارگانیسم هایی مفید که نقش مثبتی در گوارش و سیستم ایمنی بدن ما ایفا می‌کنند) را به رژیم غذایی خود اضافه کردند خطر ابتلا به اگزما و دیگر واکنش های آلرژیک مرتبط با غذا در آن ها، کاهش یافت.

همچنین ممکن است لبنیات باعث بیماری روزاسه (بیماری های پوستی مزمن و التهابی است که اغلب روی پوست صورت تاثیر می گذارد) در بزرگسالان شود.

 

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

آلرژی ها

متخصصان تخمین زده اند، حدود ۵% از کودکان به شیر آلرژی دارند که می تواند موجب واکنش های پوستی، مانند اگزما، و علائم روده ای مانند کولیک (درد شدیدی که تشدید شونده است و سپس در اوج درد ناگهان متوقف می شود)، یبوست و اسهال شود. دیگر واکنش های جدی عبارتند از:

– آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیکی سخت و خطرناک است که با علائمی مانند تورم حلق و دهان، کهیر و ناراحتی شدید تشخیص داده می شود)

– خس خس سینه

– دشواری در تنفس

– مدفوع خونی

کودکان و بزرگسالان، هردو ممکن است نسبت به شیر آلرژی داشته باشند. آنتی بیوتیک هایی که به گاو های شیرده داده می شود با ایجاد آلرژی ارتباط دارد.

 

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

شکستگی استخوان

نوشیدن ۳ لیوان شیر در روز یا بیش تر، ممکن است در خانم ها ریسک شکستگی استخوان ها را بالا ببرد.

تحقیقات نشان می دهند این امر به دلیل وجود قندهای موجود در شیر بنام “لاکتوز” و “گالاکتوز” می باشد. با این حال، این مطالعه توضیح می دهد که قبل از هرگونه توصیه ی رژیم غذایی، مطالعات بیش تری لازم است.

مطالعه ی دیگری نشان می دهد، در مناطقی که مصرف لبنیات بیش تر است، شکستگی استخوان در بزرگسالان نیز به علت پوکی استخوان، بیش تر است.

سرطان

کلسیم اضافی دریافتی از شیر و دیگر غذاها، ممکن است خطر سرطان پروستات را بالا ببرد. قندهای شیر ممکن است کمی با بالا بردن خطر سرطان تخمدان مرتبط باشد.

شیر گاوهایی که هومون رشد دریافت کرده اند، حاوی سطوح بالاتری از مواد شیمیایی هستند که خطر برخی سرطان ها را بالا می برد. مطالعات بیش تری برای بررسی اثرات طولانی مدت این هورمون ها و آنتی بیوتیک های داده شده به گاوها، نیاز می باشد.

 

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

عدم تحمل لاکتوز

شیر گاو نسبت به شیر سایر Animals حیوانات، حاوی لاکتوز بیش تری می باشد. براساس بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۵، بیش تر از ۷۵% از جمعیت جهان، مبتلا به نوعی عدم تحمل لاکتوز هستند. بیش تر افراد دارای این مشکلات، می توانند مقدار بسیار کمی لبنیات در رژیم خود، بگنجانند.
جایگزین های شیر

جایگزین های شیرگاو (شیر حیوانی) برای اطفال و کودکان نوپا با آلرژی به پروتئین شیر شامل موارد زیر می شود:

شیر به طور طبیعی با مواد مغذی ضروری در یک فرم مناسب و قابل دسترس بسته بندی می شود. نوشیدن شیر برای کودکان بسیار مهم است و ممکن است به شما و کودکتان در حفظ سلامت کمک کند.

تغذیه ی گاوهای شیرده متفاوت است. شیرگاوهای تغذیه شده در چمنزار ها و مراتع، چربی های مفید تر و مقدار ویتامین بیش تری را تامین می کند.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

مطالعات بیش تری بر روی مقدارمفید شیر و اثر آنتی بیوتیک ها و هورمون های مصنوعی که روی شیرمی گذارند، نیاز است.

بهتر است از شیرهای ارگانیک که عاری از هورمون رشد هستند، استفاده کنید. جایگزین های شیر نیز می توانند بخشی از رژیم غذایی متعادل باشند.

با اینکه مصرف شیر علاوه بر مضرات، فوایدی نیز دارد، بیشتر افراد ترجیح می دهند تا رژیم بدون لبنیات داشته باشند. شاید یکی از دلایل آن مسائل مربوط به حقوق حیوانات باشد. به دلیل زیاد بودن این تعداد افراد، نمی توان از کنار این موضوع به سادگی عبور کرد. آیا مضرات شیر به قدریست که می توان از فواید آن چشم پوشی کرد؟

در ادامه نگاهی کوتاه خواهیم داشت که چرا یک سری از افراد در تلاش اند تا لبنیات را به کل از زندگی خود حذف کنند.

به جز حیوانات تحت نفوذ انسان، انسان ها تنها گونه هایی هستند که از شیر گونه ی دیگر تغذیه می کند، و تنها گونه ی شناخته شده می باشد که تا زمان بزرگسالی به نوشیدن شیر ادامه می دهند.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

آیا ما به شیر نیاز نداریم؟

همانطور که شیر انسان یک غذای کامل و عالی برای کودک انسان است، شیر گاو نیز غذایی کامل و عالی برای گوساله ها می باشد. شیر گاو به طور طبیعی شامل مقدار زیادی هورمون و پروتئین مورد نیاز برای تبدیل یک گوساله ۳۶کیلویی به یک گاو ۴۰۰ کیلویی در یک سال است. این مقدار پروتئین و هورمون ها برای انسان نه تنها غیر ضروری، بلکه ناسالم است. از آنجایی که این یک رخداد طبیعی است، این مقدار هورمون ها در شیر ارگانیک نیز وجود دارد.

دانشکده بهداشت عمومی هاروارد و دانشکده پزشکی هاروارد به شدت از توصیه های USDA برای مصرف محصولات لبنی در هر وعده غذایی انتقاد می کنند. هاروارد می گوید: “شواهد کمی وجود دارد که مصرف بالای لبنیات در برابر پوکی استخوان محافظت می کند اما شواهد قابل توجهی وجود دارد که مصرف زیاد آن می تواند مضر می باشد.”

اگر مصرف لبنیات مضر باشد، چرا USDA مصرف اندازه کافی از لبنیات را توصیه می کند؟ هاروارد، صنایع تاثیر گذار و توصیه های آن ها مبنی بر این که “رژیم غذایی ارائه شده ی آن ها به طور انحصاری بر اساس بهترین علم موجود است و تحت فشارهای سیاسی و تجاری لابیگران صنایع غذایی قرار نگرفته است”، مقصر می داند.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

انجمن تغذیه آمریکا از یک رژیم غذایی بدون لبنیات و ویگان (بدون هیچ گونه محصول حیوانی) حمایت می کند:

این موضع انجمن تغذیه ای آمریکا است، رژیم های غذایی گیاهخواری که به درستی برنامه ریزی شده اند، از جمله رژیم های گیاه خواری کامل یا وگان، سالم و مناسب برای تغذیه هستند و ممکن است در پیشگیری و درمان بیماری های خاص مفید باشد.

شیر علاوه بر داشتن چربی های اشباع، کلسترول، هورمون ها و پروتئین بیش از حد، با سرطان بیضه، سرطان پستان و سرطان پروستات مرتبط است.

چربی، کلسترول و پروتئین

بسیاری از فرآورده های لبنی دارای چربی های اشباع شده و کلسترول هستند که با بیماری های قلبی ارتباط دارند. انجمن تغذیه آمریکا می گوید:

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

ویژگی های یک رژیم گیاهخواری که ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش دهد، شامل مصرف کمتر چربی های اشباع شده و کلسترول و مصرف بالای میوه ها، سبزیجات، دانه های غلات، آجیل، محصولات سویا، فیبر و محصولات فیتوشیمیائی است.

پروتئین های شیر نیز نگران کننده هستند. پروتئین شیر با مرگ و میر ناشی از بیماری های کرونری و تنگی و سخت شدن رگ ها، مرتبط است.

هورمون ها و سرطان

در سال ۲۰۰۶ یک محقق از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد ارتباط قوی بین مصرف لبنیات و سرطان های وابسته به هورمون، بیضه ها، پستان و پروستات پیدا کرد. دانشمند / پزشک گاناما داوااسامبو معتقد است که هورمون های طبیعی در شیر گاو باردار، خطر ابتلا به این نوع سرطان ها را افزایش می دهند.

شیر گاو حاوی “مقدار قابل توجهی از هورمونهای جنسی زنانه” است که ۶۰-۸۰ درصد از استروژن مصرف شده توسط انسان را تشکیل می دهد. اگر چه تحقیقات بر روی لبنیات متمرکز بود، یافته های گاناما مشمول انواع مختلف محصولات حیوانی و همچنین لبنیات شد:

طبق گفته های او: کره، گوشت، تخم مرغ، شیر و پنیر در میزان بالای سرطان های وابسته به هورمون، به طور کلی دخیل هستند. بویژه سرطان پستان که با مصرف شیر و پنیر ارتباط دارد.

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

یافته های گاناما منحصر به فرد نیستند. به گفته جورج ایزمن، متخصص تغذیه در ایالات متحده، از هر ۶ مرد، ۱ نفر به Cancer سرطان پروستات مبتلا می شود. در چین مصرف محصولات لبنی بسیار کم بوده و از هر ۲۰۰ هزار مرد، ۱ نفر به سرطان پروستات مبتلاست.

همچنین با توجه به گفته های ایزمن، سرطان سینه در کشورهای با بالاترین میزان مصرف لبنیات، بیشتر است. یک مطالعه در انگلستان نشان داد که حتی در انگلستان، مناطق با بالاترین میزان مصرف لبنیات، افراد بیشترین میزان سرطان پستان را داشتند. ایزمن می گوید مصرف لبنیات “غیر طبیعی ترین و غیر معقول ترین کاری است که ما انجام می دهیم.”

آلودگی در شیر

آلاینده ها در شیر، یکی دیگر از نگرانی های جدی هستند. شیر تولید شده در آمریکا، به دلیل اضافه شدن هورمون رشد نوترکیب گاوی (rBGH)، در اتحادیه اروپا ممنوع است.

خواص و مضرات شیر و معرفی شیرهای گیاهی

 

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

حقایق عجیب شیر گاو/ چرا تنها انسان بعد تولد هنوز هم شیر می خورد!

 

هنگامی که این هورمون ها برای گاو ها تجویز می شود، rBGH باعث می شود تا گاوها ۲۰٪، بیشتر شیر تولید کنند، و همچنین موجب می شود تا گاوها هورمون های رشد شبیه به انسولین تولید کننده (IGF-1).

با توجه به انجمن مصرف کنندگان ارگانیک، برخی از rBGH هایی که به گاوها اختصاص داده می شوند، وارد شیر می شود. ائتلاف پیشگیری از سرطان (CPC) می گوید:

“به احتمال زیاد IGF-1 باعث تغییر سلول های طبیعی پستان به سلول های سرطانی سینه می شود. علاوه بر این، IGF-1 باعث حفظ بدخیمی سلول های سرطانی انسان می شود، از جمله تهاجم و توانایی آن در گسترش دادن سلول های سرطانی به اندام های دور.”

RBGH همچنین خطر ابتلا به ماستیتیس (نوعی عفونت پستان) را افزایش می دهد، که گاهی اوقات باعث می شود که چرک ها، باکتری ها و خون، وارد شیر شود. قانون فدرال در ایالات متحده، وجود تا ۵۰ میلیون سلول چرکی در هر فنجان شیر را مجاز اعلام کرده است.

اگر rBGH بسیار خطرناک بوده و در اتحادیه اروپا ممنوع است، چرا در ایالات متحده قانونی است؟ CPC معتقد است که “شرکت مونسانتو، سازنده rBGH، بر قوانین ایمنی محصولات U.S. تأثیر گذاشته است که اجازه فروش شیر بدون علامت rBGH را می دهد.”

آلودگی دیگری که در شیر گاو یافت می شود، آفت کش ها هستند. پس ماندها در چربی محلول هستند، به این معنی که در شیر و بافت حیوانات متمرکز می شوند.

درمورد کلسیم چطور؟

در حالی که شیر گاو حاوی مقدار بالایی کلسیم است، همچنین دارای پروتئین بالایی نیز می باشد. پروتئین بیش از حد در رژیم غذایی باعث می شود کلسیم از استخوان ها خارج شود. دکتر کری سوندرز معتقد است: “در آمریکای شمالی یکی از بالاترین مصرف لبنیات و همچنین بیشترین میزان پوکی استخوان را دارند.”

برای مبارزه با پوکی استخوان، سوندرز ورزش و مصرف ” لوبیا و سبزی ” را به عنوان یک منبع برای کلسیم توصیه می کند که همچنین حاوی مقدار مناسب و مورد نیاز پروتئین نیز می باشد. گاناما همچنین توصیه می کند که کلسیم از سبزیجات برگ سبز دریافت شود.

به علاوه، مصرف کلسیم برای سلامت استخوان، شاید آن مقداری که فکرش را می کنیم، ضروری نباشد. یک مطالعه از دانشکده ی بهداشت عمومی هاروارد در سال ۱۹۷۷ منتشر شد که حاکی از آن هستند، افزایش مصرف شیر و غذاهایی با مقدار بسیار فراوان کلسیم در زنان بالغ، خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را کاهش نمی دهد.

احتباس و حفظ کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان نیز مهم است. سدیم، سیگار کشیدن، کافئین و عدم فعالیت فیزیکی می تواند موجب کاهش کلسیم شود.

همانطور که قبلا اشاره شد، شیر حاوی مقدار زیادی فسفر و پتاسیم می باشد. این مقدار پتاسیم و فسفر برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، مضر می باشد.

در حالی که طرفداران حقوق حیوانات به دلایل اخلاقی گیاهخوار هستند، مهم است بدانید که شیر گاو برای سلامت انسان ضروری نیست.

معرفی شیرهای گیاهی جایگزین شیر گاو

در بخش های بعدی پس از این پست به معرفی و طرز تهیه انواع شیرهای گیاهی می پردازیم برای راحتی شما عزیزان و به دلیل این که حجم این مقاله زیاد نشود به بخش بعدی مراجعه کنید.

معرفی شیرهای گیاهی به صورت تیتر

شیر سویا

شیر بادام

شیر نارگیل

شیر برنج

شیر جوی دو سر

شیر بلوط

شیر فندق

لطفا برای آگاهی بیشتر در خصوص مضرات شیر گاو این کلیپ را مشاهده کنید و برای عزیزانتان به اشتراک بگذارید.

The weird facts of cow’s milk / Why the only human after birth is still breast milk!


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان