بیماری های شایع نوزادان بعد از تولد

بیماری های شایع نوزادان بعد از تولد

بیماری های شایع نوزادان بعد از تولد

بیماری Sickness های شایع نوزادان به اشکال مختلفی ظاهر می شود و با اینکه گاهی گذرا و سطحی است اما به هر صورت والدین را دچار استرس می کند.  در این مطلب بیماری های شایع نوزادان و نکات اصولی هنگام بیماری نوزادان را مطرح می کند.

 

 

بیماری های شایع نوزادان بعد از تولد

 

1- احتمال اسهال شدن نوزادان 

عفونت، مشکل در هضم برخی غذاها یا مصرف زیاد آب میوه می تواند از دلایل اصلی ابتلا به اسهال باشد. اگر کودک به این مشکل دچار شد او را در منزل نگه دارید و سعی کنید آب کافی به او برسانید. اگر مدفوع او جامد است، از دادن غذاهای پرفیبر و خوراکی های چرب به او خودداری کنید.

درصورتی که کودک کمتر از 6 ماه دارد اگر طی 42 ساعت شرایط بهبود پیدا نکرد یا اگر به همراه اسهال شاهد هر یک از موارد زیر بودید، سریعا به پزشک مراجعه کنید: تب 38 درجه یا بیشتر، استفراغ، کاهش غیرطبیعی دفعات ادرار، ضربان قلب بالا، مدفوع خونی یا سیاه و دل درد.بیماری های شایع نوزادان

2- احتمال تب شدن نوزادان 

بیماری های شایع نوزادان کودکی که کمتر از سه ماه دارد به تب مقعدی 100.4 درجه فارنهایت (38 سلیسیوس) یا بیشتر مبتلا باشد، دمای بدن کودک 3 تا 6 ماهه 101 درجه فارنهایت (38.3 سلیسیوس) یا بیشتر باشد و نوزاد بی وقفه گریه کند، بی قرار باشد و به هیچ وجه آرام نگیرد باید به پزشک مراجعه کنید.

در این حالات به گوش درد، سرفه، جوش، بی حالی و سستی، تهوع و استفراغ یا اسهال کودک توجه زیادی داشته باشید. به کودک خود مایعات فراوان بنوشانید، او را در آب ولرم آب تنی دهید و با لباس هایی سبک او را بپوشانید. در مورد دیگر روش های پایین آوردن تب نوزاد با پزشک مشورت کنید.
بیماری های شایع نوزادان

3- احتمال سرفه کردن نوزادان 

به صدای سرفه با دقت گوش کنید. خس خس می تواند نشان گر خروسک باشد. سرفه به همراه تب ملایم اغلب نشان سرماخوردگی است؛ تب شدیدتر ممکن است علامت آنفولانزا یا سینه پهلو باشد. سرفه به همراه تنفس سوت مانند نیز می تواند نشان دهندۀ تنگی نفس یا عفونت باشد.

کودکان مبتلا به سیاه سرفه، اسپاسم دارند و صدای سرفۀ آن ها مانند خروسک است. دستگاه مرطوب کنندۀ هوا و مصرف مایعات می توانند برای رفع یا بهبود انواع سرفه بسیار موثر باشند. در درمان کودکان زیر 4 سال از قرص و داروهای سرماخوردگی یا سرفه استفاده نکنید.

4- احتمال نفخ معده نوزادان 

این مسئله کاملا طبیعی است! برای این که کودک زیاد نفخ نکند، به آرامی و آهسته به او غذا بدهید و کاری کنید که گاهی آروغ بزند؛ یک بار در حین شیردهی و یک بار بعد از اتمام شیردهی آروغ زدن برای رفع نفخ کودک بسیار مؤثر است. اگر از شیرخشک استفاده می کنید، شیشه شیر را زیاد تکان ندهید، این کار سبب می گردد تا حباب زیادی تولید شود و درنتیجه بچه نفخ کند.

5-  احتمال تهوع و استفراغ نوزادان 

این امری بسیار طبیعی و البته بی خطر است که کودک بعد از خوردن کمی استفراغ کند؛ بعضی از children کودکان کوچک تر گاهی دل درد هم می گیرند. فقط توجه داشته باشید که در این وضعیت، آب کافی به بدن کودک برسد. اگر استفراغ چند ساعت طول کشید و متوقف نشد، خصوصا اگر این استفراغ با تب بالا همراه باشد یا کودک نتواند مایعات را فرو برد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های شایع نوزادان بعد از تولد

 

6- احتمال مشکلات پوستی نوزادان 

نوزادان پوست های بسیار حساسی دارند. التهابات پوستی ممکن است از دانه های ریز تا دانه های سفید و یا قرمز تا التهابات خارش دار متفاوت باشند. برای جلوگیری از التهابات ناشی از پوشک، حتما پوشک نوزاد را مرتب تعویض کنید و برای پیشگیری پماد بمالید.

برای اگزما از صابون های زبر استفاده نکنید و همیشه پوست کودک را مرطوب نگه دارید. بیشتر التهابات پوستی جدی نیستند اما اگر التهاب پوستی کودک دردناک یا شدید است یا علائمی مانند تب و یا تاول را دارد، حتما با پزشک تماس بگیرید.

7- احتمال قولنج نوزادان 

قولنج برای زمانی است که نوزاد بدون هیچ دلیلی در ظاهر به طور دائم گریه می کند. به طور طبیعی نوزاد احساس ناراحتی می کند و نمی تواند تا آن را بیان کند. این مشکل باید تا سه ماهگی نوزاد برطرف شود. اگر قولنج ادامه داشته باشد باید مشکل شیر خوردن نوزاد برطرف شود و تشخیص درستی برای این شرایط گرفته شود.

8- احتمال جراحی های تولد نوزادان 

جراحی های تولد می تواند در نتیجه استفاده از پنس جراحی برای بیرون آوردن نوزاد از کانال رحم باشد. اغلب نوزادان خیلی زود از آسیب های هنگام تولد خوب خواهند شد. در زایمان های سخت و زایمان های بریچ ممکن است به علت نازک بودن استخوان و به علت فشاری که هنگام تولد به نوزاد می آید و یا استفاده از ابزار های مختلف باعث شکستگی استخوان شود. پزشکان وضعیت نوزاد را بررسی و اگر این آسیب ها شدید باشد نوزاد را درمان خواهند کرد.

9-احتمال یرقان یا زردی نوزادان 

زردی به دلیل بالا بودن بیلی روبین خون باعث زرد شدن رنگ پوست می شود. این بیماری اغلب در نوزادانی وجود دارد که با زردی دوران نوزادی دنیا می آیند. زردی نوزادی به طور طبیعی بعد از مدتی از بین می رود. اگر جدی باشد بهتر است به پزشک مراجعه شود و درمان شود چون کبد کامل رشد نکرده و قادر نیست تا بیلی روبین خون را از کیسه صفرا خارج کند.

10- احتمال پوست آبی و کبود رنگ و آپنه نوزادان 

به طور طبیعی نوزادان تازه متولد شده دست و پاهای کبود رنگی دارند. با بهتر شدن جریان خون این کبودی کمرنگ تر می شود. اما رنگ کبودی اطراف لب و رنگ کبودی پوست که برطرف نشده است می تواند به این معنا باشد که لازم است به یک متخصص اطفال مراجعه کنید. آپنه قطع تنفس برای ۱۵ تا ۲۰ ثانیه به همراه کبودی رنگ پوست است. این بیماری شامل مشکلات قلب می شود که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

11- احتمال درد تنفسی نوزادان 

اینبیماری زمانی پیش می آید که به دلیل انسداد مسیر بینی اکسیژن ناکافی به بچه برسد. چندین ساعت طول می کشد تا یک نوزاد تازه متولد شده یاد بگیرد چگونه به طور طبیعی نفس بکشد. زمانی که تنفس نرمال ثابت است نباید هیچ کبودی در نوزاد دیده شود. اگر نوزاد با صدا نفس می کشد، خر خر می کند، یا سوراخ بینی اش قرمز شده یا کبود رنگی پوستش ادامه دارد باید به او دارو داده شود.

12- احتمال کم خونی نوزادان 

کم خونی به دلیل کمبود هموگلوبین است که سطح اکسیژن در خون پایین می آید و خون رقیق می شود. بچه هایی که از مادرانی که کم خونی دارند دنیا می آید کم خونی خواهند داشت. اگر کم خونی درمان نشود می تواند بسیار جدی و مرگبار باشد.

 

بیماری های شایع نوزادان بعد از تولد

 

13- احتمال عفونت گوش نوزادان 

عفونت گوش از بیماری های رایج میان نوزادان است. نوزادان با گوش هایشان خیلی بازی می کنند و وقتی دچار عفونت می شوند گوش هایشان بسیار کثیف است. عفونت های ویروسی بسیار رایج هستند و برطرف شدن این عفونت چندین روز طول می کشد. اگرچه عفونت های باکتریایی نیز می تواند منجر به از دست دادن شنوایی شود و نیاز به آنتی بیوتیک دارد.از خطرناک ترین بیماری های رایج نوزادان عفونت های مختلف از جمله عفونت گوش ها می باشد.

14- احتمال برفک دهان نوزادان 

برفک دهان یک عفونت قارچی است که به خاطر مخمری در دهان کودکان به وجود می آید. حتما اگر موضوع جدی بود با پزشک مشورت کنید تا داروی ضد قارچی برای کودک تجویز کند.بیماری های شایع نوزادان

15- احتمال سرما خوردگی و آنفولانزا نوزادان 

این بیماری ها بر تمامی کودکان و نوزادان تازه متولد شده زمانی که سعی می کنند خودشان را با دنیای بیرون وفق دهند تاثیر می گذارد. اگرچه این بیماری بسیار بی اهمیت به نظر می رسد اما همیشه بهتر است تا توصیه های پزشک را دنبال کنید. ذات الریه و مشکلات جدی دیگر خیلی سریع در نوزادان تازه متولد شده شدت می گیرند.

 

Common neonatal diseases after birth


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان