ورزش کانوپولو چیست؟ ورزشی مفرح و شاد+ تاریخچه

مجموعه : اخبار ورزشی
ورزش کانوپولو چیست؟ ورزشی مفرح و شاد+ تاریخچه

ورزش کانوپولو؛ دراین بخش به معرفی این Happy and group sports رشته ورزشی شاد و گروهی می پردازیم. چگونگی این رشته ورزشی و قانونهای آن را در ادامه همین بخش دنبال کنید.

کانوپولو یک ورزش گروهی و شاد است افرادی که ورزش های گروهی علاقمند هستئد می توانند کانوپولو را انتخاب کنند.

این ورزش در بسیاری از نقاط دنیا قرن‌ها بازی می‌شده‌است، چه به منظور تفریح و چه به شکل مسابقه. نهاد نمایندگی کننده این ورزش کمیته کانوپولو فدراسیون بین‌المللی قایقرانی است که هر دو سال مسابقات جهانی این رشته را برگزار می‌کند.

 

تاریخچه پیدایش ورزش کانوپولو در جهان

کانوپولو ترکیبی از واترپولو و قایقرانی است، از نظر تاکتیکی به بسکتبال و واترپولو شباهت دارد. ورزشکاران این رشته باید مهارت زیادی در قایقرانی و کنترل قایق داشته و از سرعت عمل و قدرت بدنی بالایی (به ویژه دست‌ها) برخوردار باشند.

نخستین باری که قایقرانان به فکر بازی با توپ افتادند،اوایل دهه 1930 میلادی در قاره اروپا بود.قایقرانان در قالب دو تیم به رقابت پرداختند و کوشیدند توپ را وارد دروازه تیم مقابل کنند.
در زمان قدیم این بازی فقط FUN سرگرمی محسوب می شد نه ورزش.به همین دلیل قانونی برای آن وجود نداشت. گروهی از قایق های کانو وگروهی ا قایق های کایاک استفاده می کردند.قایق های کانو پاروهای بزرگ یک کفه ای دارند در حالی که پاروهای قایق های کایاک دو کفه ای و کوچک هستند.حتی امروزه نیز برخی کشورها ورزش کانوپولو را کایاک پولو می نامند.

 

ورزش کانوپولو چیست؟ ورزشی مفرح و شاد+ تاریخچه

 

بین المللی شدن

با گسترش این سرگرمی،در سال1984 کمیته کانوپولو زیر نظر World Boating Federation فدراسیون جهانی قایقرانی ICFشکل گرفت و به توسعه کانوپولو در جهان پرداخت.در سال 1990قوانین بین المللی این ورزش ثبت شدواولین دوره مسابقات جهانی در سال 1995 در کشور انگلستان برگزار شد.این مسابقات هر دو سال یکبار برگزار می گردد.

ویژگی ها

با توجه به حضور هر ورزشکار در یک قایق کایاک ،درخشش در این ورزش به مهارت در قایقرانی نیاز دارد.برخی از قوانین تاکتیکی آن نیز شبیه به بسکتبال است.مثلا هیچ بازیکنی نمی تواند بیش از پنج ثانیه مالک توپ باشد و حتما باید توپ را قبل از پایان این زمان شوت کند یا به هم تیمی خود پاس دهد.علاوه بر مهارت در کنترل و راندن قایق،موفقیت در این ورزش نیازمند سرعت عمل و قدرت بدنی بالاست.

محیط مسابقه

محوطه ورزش کانوپولو 35 متر طول و 23 متر عرض دارد.طنابهایی معلق (مثل طنابهای جداکننده مسیرمسابقه شناگران) این محوطه را مشخص کرده است.مساحت دروازه ها1در*1.5 متر است.دروازه 2متر بالاتر از سطح آب محوطه بازی قرار دارد.بدین ترتیب دروازه بان می تواند با گرفتن پاروی خود به صورت عمودی،از دروازه محافظت کند.پاروی دروازه بانان معمولا اندکی از پاروی دیگر بازیکنان بلندتر است.

قوانین

هر تیم 5 بازیکن اصلی و 3 بازیکن ذخیره دارد.تعویض بازیکنان محدودیتی ندارد ونیازی به هماهنگی با داور نیست.تنها شرط تعویض این است که بازیکن به همراه تمام تجهیزاتش از محوطه بازی خارج شود و آنگاه بازیکن جانشین وارد شود.محوطه پشت دروازه ها،محوطه مخصوص خروج بازیکنان است

.توپ کانوپولو همان توپ واترپولو است.

آغاز مسابقه در هر نیمه بدین صورت است که توپ در مرکز محوطه قرار داده می شود و یک بازیکن از هر تیم به سرعت به سمت توپ پارومی زند تا آن را تصاحب کند.بازیکنان مجازند که توپ را به یک سمت مدافع بیندازند و با پشت سر نهادن او را دربیل کنند. مدافعین نیز می توانند به شانه ها وپشت بازیکن تنه بزنند و او را تکل کنند.قایق کانوپولو 3 متر طول دارد.

ورزش کانوپولو چیست؟ ورزشی مفرح و شاد+ تاریخچه

زمان

مسابقات رسمی شامل دو نیمه 10 دقیقه ای است و بین دو نیمه حداقل یک دقیقه وقت استراحت وجود دارد.در آغاز نیمه دوم،محوطه بازی دو تیم عوض می شود.در مسابقات رده سنی پایینتر مسابقات در دو نیمه 7 دقیقه ای برگزار می شود.

 

ورزش کانوپولو چیست؟ ورزشی مفرح و شاد+ تاریخچه

 

داوران

محوطه بازی دو داور دارد و هر دروازه یک داور خط نگهدار دارد که وظیفه آنها اعلام گل و بیرون رفتن توپ از خط دروازه است.در کانوپولو اخطار با کارتهای سبز،زرد و قرمز اعلام می شود.کارت زرد سبب اخراج موقت بازیکن می شود.زمان اخراج موقت 2دقیقه است.

هر تیم تلاش می‌کند تا توپ را وارد دروازه حریف کند، در پایان تیمی که تعداد گل بیشتری به ثمر رسانده است برنده خواهد بود.

از توپ واترپولو برای مسابقه استفاده می‌شود و هر بازیکنی تنها تا ۵ ثانیه پس از تصاحب توپ حق مالکیت آن را دارد. دریبل زدن با انداختن توپ به سمتی دیگر و پشت سر گذاشتن بازیکن مدافع انجام می‌شود.

تکل بازیکن صاحب توپ با تنه زدن به شانه‌ها و پشت او انجام می‌شود. داور برای جریمه شخصی بازیکنان خطا کار از سه کارت سبز، زرد و سرخ استفاده می‌کند.

این بود قوانین و تاریخچه این ورزش مفرح و بسیار شاد گروهی. آگاهی از تمامی مراخل و قوانین یک رشته ورزشی می تواند به شما کمک کند انتخاب بهتری داشته  باشید.

تندرست و همواره شاد باشید.

 

فال ورزشی !

سوپر استارهای ایران چه ورزشی می کنند (تصاویر)

#داغ ترین #اخبار ورزشی هفته با تصاویر (2)

5 رشته عجیب ورزشی به پیشنهاد ژاپن برای المپیک

7 ویژگی برجسته یک لباس ورزشی مناسب را بشناسید

 

What is canopy exercise? Fun and happy sports + history

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان