خواص درمانی خاکشیر و معجزه کننده بیماری ها

خواص درمانی خاکشیر و معجزه کننده بیماری ها

وقتی اسم خاکشیر می آید ناخودآگاه یاد تابستان و شربت خاکشیر میوفتیم ولی خاکشیر خواص زیادی دارد Sorghum has many properties و باعث درمان بعضی از بیماری ها میشود با ما همراه باشید تا با خواص بی نظیر این گیاه ریز آشنا شوید.

 

 

گیاه خاکشی(خاکشیر)

 

خواص درمانی خاکشیر و معجزه کننده بیماری ها

 

خاکشیر (نام علمی:Descurainia sophia)، گیاهی یکساله یا دوساله از تیره شب بویان است. خاکشیر در دشت و کوهستان می روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می رسد. پائین گیاه کرک دارست The bottom of the plant is hairy در حالیکه بالای آن بدون کرک می باشد.

تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولاً به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری برنگ قرمز تیره می باشد.

ساقه از سطح زمین یا از قسمت های بالاتر منشعب شده و در نهایت به گل های زرد روشن می رسد که از خانواده شب بو می باشد. بخش خوراکی گیاه همان دانه های خاکشی است که در میوه های خورجین مانند و باریک گیاه قرار دارد.

 

ارزش غذایی (100 گرم) خاکشیر

 

کالری :0
پروتئین :27.5 گرم
چربی :33 گرم
فیبر :0

 

محل رویش

 

این گیاه به صورت خودرو در کنار جاده ها و اماکن غیر زراعی Non-agricultural places و نسبتاً مرطوب دیده می شود اما رویشگاه آن در ایران غالباً نواحی شمالی کشور، رشته کوه های البرز، استان خراسان جنوبی (شهرستان بشرویه)، استان بوشهر، منطقه بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان، منطقه آذربایجان، استان لرستان و استان کرمانشاه می باشد.
این محصول در ایران یا به صورت مستقل یا به صورت مخلوط (همراه با یک محصول دیگر) در زمین کشت می شود.

 

طریقه صحیح شستن خاکشیر

 

* خاکشیر برگ و خاشاک فراوانی دارد بنابراین بهتر است قبل از شستشو مقداری خیسانده شود تا برگ های آن به سطح آب بیاید.

* برای خیساندن خاکشیر آن را درون یک کاسه بزرگ می ریزیم و سپس به آن آب اضافه می کنیم.

* پس از اضافه کردن آب خواهید دید که خاکشیر به شکل گلوله می شود بنابراین باید برای باز کردن گلوله ها خاکشیر را با قاشق یا چنگال هم بزنید تا به مرور ته نشین گردد.

* سپس آب ظرف را آرام آرام خالی می کنیم.

* دوباره ظرف را پر از آب می کنیم و مدتی صبر می کنیم تا خاکشیر در آب بماند سپس باز هم روی سطح آب را خالی می کنیم.

* این کار را تا جایی ادامه می دهیم که آب خاکشیر کاملا زلال گردد و هیچ برگ و خاشاکی روی آب نباشد.

* سپس خاکشیر را هم می زنیم و آرام در ظرف بزرگتری که از جنس روی است می ریزیم.

* این کار را به این علت انجام می دهیم که شن یا سنگریزه جمع شده در ته ظرف با خاکشیر مخلوط نشود و در همان ظرف باقی بماند.

* شن های ته ظرف را خالی می کنیم و ظرف را می شوییم و دوباره خاکشیر را آرام هم می زنیم و درون ظرف می ریزیم.
این کار را تا جایی ادامه می دهیم که هیچ شنی کف ظرف باقی نماند.

* آب شست و شو خاکشیر را دور نریزید و برای آبیاری گلدان از آن استفاده نمایید.

 

خواص خاکشیر براي سلامتی:

 

خواص درمانی خاکشیر و معجزه کننده بیماری ها

 

یبوست و اسهال:

 

خاکشیر بعنوان یک ملین آرام شناخته ميشود که با افزایش حرکات روده به پيش‌گيري و درمان یبوست کمک ميکند. شربت خاکشیر درصورتی که با آب گرم تهیه شود به درمان یبوست کمک ميکند در طب سنتی از خاکشیر براي پاکسازی روده ها و درمان بیماری اسهال استفاده ميشود.

درصورتی که شربت خاکشیر با آب سرد و شکر تهیه شود، بیماری اسهال را درمان ميکند. علاوه بر خاکشیر، تخم شربتی نیز برای درمان یبوست بسیار مفید می باشد.

 

کبد چرب:

 

خاکشیر خواص دیورتیک طبيعي دارد که به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک کرده و براي درمان بیماري های کبد من جمله کبد چرب موثر میباشد.

 

درمان التهاب مجاری ادرار:

 

احتمالا کم تر کسی در مورد خواص شفابخش خاکشیر در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. ولی در بسياري از متون طب سنتی به این مسئله اشاره شده است که استفاده از خاکشیر موقع بروز التهاب های مجاری ادراری Inflammation of the urinary tract و کلیه بسیار مؤثر است، به خصوص زمانیکه شخصی مبتلا به بیماري سنگ کلیه است و وجود سنگ کلیه وی باعث پیدایش التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است.

در این وضعیت آشامیدن روزانه ۴ تا ۵ لیوان خاکشیر که با شيريني طبيعي مانند سکنجبین شیرین شده باشد بسیار موثر دانسته شده است.

 

رفع بوی بد دهان:

 

از خواص خاکشیر برای رفع بوی بد دهان چه می دانید؟ اگر شما هم در گروه افرادی هستید که به دلیل افزایش خلط بلغم در بدن به بدبویی دهان مبتلا شده اید و نمی توانید به سادگی از شر این موضوع خلاص شوید، برای شما پیشنهاد جالبی داریم؛

از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت 5 تا 6 ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا 2 قاشق خاکشیر مخلوط کنید.

نوشیدن این شربت به شما کمک می کند تا با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتری پیدا کنید و با اصلاح مزاج از شر بدبویی دهانتان راحت شوید

 

خاکشیر برای زنان باردار

 

اگر در بارداری از یبوست رنج می برید خاکشیر می تواند دوای درد شما باشد اما چون خاکشیر ملین است مصرف زیاد آن در بارداری به علت شل شدن دهانه رحم خطرناک است و خطر سقط جنین در ماه های ابتدایی را در پی دارد اما در اواخر آن موجب تسهیل زایمان می شود. در شیردهی نیز بهتر است از پزشک خود سوال کنید که آیا خاکشیر مصرف نمایید یا خیر.

 

برای نوزادان و کودکان

 

اگر کودکتان به یبوست دچار است خاکشیر مثل یک ملین طبیعی عمل می کند و آن را درمان می کند و غذا را هضم می کند وخواص ضد باکتریایی آن خطر ابتلا به اسهال را کاهش می دهد.

اگر نوزاد شما به دنبال بیماری هایی مانند آبله مرغان و سرخک تب Chickenpox and measles fever داشت و پوست او دچار خارش شد نهراسید دوای درد نوزاد شما خاکشیر است که به درمان تب بالا و خارش پوست در نوزادان و کودکان کمک می کند.

لازم است خاکشیر را از 2 سالگی به بعد به نوزاد ان بدهید و قبل از آن شربت خاکشیر را از صافی رد کنید و از آب آن به نوزاد بدهید.

 

دیگر خواص خاکشیر:

 

1. زخم ها و جراحات را بهبود می بخشد.

2. در از بین بردن ترشحات زنانه و آب آوردن نسوج میتوان استفاده کرد.

3. دانه های خاکشیر کمی ضدعفونی کننده، ضد کرم و تب بر هستند.

4. ملین و خنک کننده با آب سرد است.

5. بذر آن بر ميزان شهوت و میل جنسی می افزاید و اشتها را باز ميکند

6. تنظیم کننده دستگاه گوارشی بوده و ابتلا معده را به بیماریها مرتفع می سازد

7. دل مالش و دل ضعفه را از بین می برد.

8. براي برطرف بیماري های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی موثر است.

9. بعنوان خنک کننده در امراض حصبه و آبله تجويز شده است.

10. درصورتی که با شیر تازه خورده شود، بدن را چاق ميکند.

11. خاکشیر را بکوبید، شب موقع خوابیدن، کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید، در تسکین و بهبود فشار خون اثر دارد.

12. روی ورم های سخت و سرطانی، سینه، چشم، نقرس و ورم گوش، ضماد نمایید.

 

خواص خاکشیر براي زيبايي:

 

خواص درمانی خاکشیر و معجزه کننده بیماری ها

 

با جوش صورت خداحافظی کنید

 

مخلوط 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه تره، عرق کاسنی و عرق بیدمشک ترکیب خوبی براي درمان جوش های صورت است. براي استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق های گیاهی شاه تره، بیدمشک وکاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید.

آشامیدن این ترکیب همچنین که جوش های صورت را درمان ميکند براي افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند هم مؤثر است. مدت درمان با این نسخه حداقل 3 هفته است و بعد از این بازه نتیجه بهبود به مرور در صورت بیمار ظاهر ميشود.

 

خاکشیر براي روشن کردن پوست و رفع شوره سر:

 

براي نابود کردن لک های پوست به خصوص صورت یکی از بهترین روشها، آشامیدن خاکشیر و ترنجبین Drinking sorrel and mangosteen است. افرادی که از این ترکیب بصورت روزانه و مستمر به مدت ۳ هفته استفاده کنند پس از مدتی با روشن شدن پوست و از بین رفتن کک های صورت و پوست شان روبرو میشوند.

براي تهیه این ترکیب لازم است ترنجبین را ۵ ساعت در آب خیس کنید و بعد از این مدت آن را صاف کرده و به آن ۲ قاشق خاکشیر پاک کرده اضافه کنید و میل کنید. با آشامیدن این شربت گیاهی به مرور شاهد روشنی پوست و از بین رفتن لک ها خواهید بود؛ ضمن این که نوشیدن خاکشیر ۲ تا ۳ لیوان در روز به افرادی که به شوره و خارش سر مبتلا هستند سفارش شده است.

آشامیدن خاکشیر به این اشخاص کمک ميکند تا با اصلاح مزاج براي همیشه با شوره و خارش پوست سرشان خداحافظی کنند.

 

تخم شربتی یک داروی گیاهی فوق العاده منبع …

انجدان رومی داروی گیاهی و خواص آن

راهنمای درمان بواسیر با داروهای گیاهی

برترین روغن های گیاهی برای رفع چروک پوست از بیکینی تا صورت

 

Therapeutic properties of sorrel and miraculous diseases

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان