17 مورد از معروف ترین روانشناسان جهان و تاریخ

17 مورد از معروف ترین روانشناسان جهان و تاریخ

چکیده : آشنایی با معروف ترین روانشناسان دنیا کمک می کند سبک زندگی و نوع نگرش آنها را بشناسیم و درک کنیم هر کدام چه نظریه ای داشتند. شاید چیزی به نام معروف ترین روانشناس دنیا وجود نداشته باشد، اما بعضی از آنها شهرت بسیاری دارند که در ادامه توضیح می دهیم.

 

معروف ترین روانشناسان جهان چه اشخاصی هستند؟

وسعت و تنوع روانشناسی را می‌توان با نگاه به برخی از اندیشمندان معروف و مشهور در این زمینه مشاهده کرد. هر نظریه‌ ای طبق یک مکتب فکری برجسته بوده و چشم‌انداز عالی را برای حوزه‌ روانشناسی به ارمغان آورده است.

شاید از خود بپرسید که بهترین روانشناس معرف جهان کیست. در این مطلب سایت ناز وب به معرفی چندین روانشناس معروف جهان می‌پردازد تا با روانشناسان مشهور آشنا شوید.

 

1) زیگموند فروید، پدر علم روانشناسی

 

17 مورد از معروف ترین روانشناسان جهان و تاریخ

 

حتی افرادی که با روانشناسی آشنایی ندارند نام زیگموند فروید (Sigmund Freud) را شنیده اند چون شهرتی فرا علمی دارد!

فروید روانشناس و عصب شناس برجسته اتریشی و بنیانگذار دانش روانکاوی است. او در همین راستا نظریه‌ای را طرح‌ریزی کرده است. در این نظریه، او باور داشته که منشا اصلی روان آزدگی‌ها و تجربیات تلخ یک شخص به آسیب‌هایی که در گذشته متحمل شده است، برمی‌گردد.

فروید به عنوان مشهورترین روانشناس جهان معتقد بود که این تجربیات فراموش شده‌اند و در ناخودآگاه پنهان هستند. او روشی را در نظر داشت که بیمارانش را قادر می‌ساخت تا آن آزار و تخریب فراموش‌شده را به خاطر بیاورند و به سطح آگاهی ذهن برسانند.

فروید بعد از مرگ پدرش بسیار افسرده شده و دچار آشفتگی و اضطراب شد. همین موضوع سبب شد که به بررسی رویاها و خاطراتش بپردازد. از طریق این تحلیل‌ها این را کشف کرد که کودک به دلیل عشق به والد جنس مخالف با والد جنس موافق خود به شدت در رقابت است.

او این نظریه را در (کتاب رویا) گسترش داد، زیرا تعبیر رویا را راهی بزرگ به سوی ناهشیار می‌دانست. با روش‌های درمانی فروید، بیمار می‌توانست با احساسات پنهان خودش روبه‌رو شود و علاوه‌ بر آن، تمام آسیب‌های گذشته خودش را تخلیه کند تا بالاخره از تمام نشانه‌های روان آزردگی رهایی یابد. فروید اهمیت زیادی به عشق و کاربرد آن در زندگی می داد، اما نوع آن را تحت تاثیر تجربیات کودکی افراد می دانست. مثلا عشق آقایان با همسرشان خلاصه ای از عشق دوران کودک به مادرشان می‌دانست.

برای حضور آنلاین در جلسات مشاوره روابط عاطفی و عاشقانه از این لینک استفاده کنید: https://www.wikiravan.com/love

 

مهم ترین کتاب های فروید

در اینجا به چند کتاب معروف از زیگموند فروید اشاره می‌کنیم.

  • مطالعات در باب هیستری
  • تعبیر رویا
  • آسیب‌شناسی زندگی روزمره
  • سه مقاله در خصوص نظریه‌ جنسیت
  • فراسوی اصل لذت
  • در باب نارسیسیزم
  • توتم و تابو

2) ویلیام گلاسر‌‌ (William Glasser) و ‌تئوری انتخاب

 

دکتر ویلیام گلاسر (https://en.wikipedia.org/wiki/William_Glasser) هم در لیست معروف ترین روانشناسان جهان  قرار دارد. گلاسر بر این شعار استوار بود که انسان، 4 نیاز اصلی دارد که عبارت‌اند از:

  1. تعلق خاطر
  2. عشق و احساس
  3. آزادی و تفریح
  4. قدرت

و برای رفع این نیازها برانگیخته می‌شود. گلاسر روانشناس معاصر با مفهوم تئوری انتخابی‌ در عرصه علوم رفتاری به «چرایی» و «چگونگی» رفتار افراد پاسخ داده است.

دکتر گلاسر در کتاب خودش توضیح داده است اگر انسان رفتارهای موثرانه و مسئولانه را انتخاب کند، یعنی یاد بگیرد که هم نیازهای خود را برآورده کند و هم مانع برآورده شدن نیازهای دیگران نشود، خشنود و کامیاب است. در این حالت فرد همواره زندگی را به دلخواه خودش پیش می‌برد.

گلاسر معتقد است که هرچه مرکز کنترل درونی فرد بیشتر تقویت و تثبیت شود، مشکلات و چالش‌های او کمتر خواهد بود. او در فصل اول کتاب «نظریه انتخاب» بیان می‌کند که هر رفتار نتیجه انتخاب‌های ما است. به این صورت که حتی افسردگی نیز می‌تواند انتخاب ما در یک شرایط خاص باشد و ما می‌توانیم با انتخاب‌های بهتر، زندگی بهتری برای خود فراهم کنیم.

 

3) اروین یالوم، پایه گذار روانشناسی هستی‌گرا

 

چرا دکتر یالوم (Irvin David Yalom) در فهرست معروف ترین روانشناسان دنیا قرار دارد؟ چون نظریه هایی وارد روانشناسی کرد که پیش از آن کسی به آنها فکر نکرده بود!

اروین یالوم نویسنده و روان درمانگر آمریکایی با مطالعه کتاب فلسفی، روانشناسی اگزیستانسیال را پایه‌گذاری کرد. نظریه روان درمانی یالوم یکی از درمان‌هایی است که امروزه طرفداران فراوانی دارد.

این روان‌درمانی به دو صورت گروهی و فردی انجام می‌شود. یالوم از یک روند و درمان استفاده نمی‌کرد و چهارچوب خاصی نداشت. از نظر او درمان برای هر فرد باید مختص خود آن بیمار صورت بگیرد. این درمان سه محور اصلی دارد.

 

مواجهه با واقعیات هستی از نظریات اروین یالوم است

 

روبه‌رو شدن با واقعیت‌های هستی، در ابتدا می‌تواند دردناک باشد، اما در نهایت شفابخش خواهد بود. یالوم 4 نوع واقعیت اصلی را جهان را

  1. مرگ
  2. آزادی
  3. تنهایی
  4. و پوچی

می‌داند که لازم است هر فردی با آنها روبه‌رو شده و این مسلمات را بپذیرد.

برقراری رابطه‌ اصیل

یالوم در تمامی درمان‌هایش رابطه با مراجعه کننده را بررسی می‌کند. او اعتقاد دارد که رابطه‌ نزدیک به بیمار کمک بزرگی در درمان او دارد بنابراین، لازم است تا هر درمانگر بتواند یک رابطه اصیل و حقیقی با مراجع برقرار کند.

توجه به اینجا و اکنون

از نظر اروین یالوم، روان درمانی یک نمونه‌ ارتباط اجتماعی کوچک است که روابط بیرون از اتاق درمان در آن نمود پیدا می‌کنند. اون معتقد است که مهم‌ترین بخش زندگی هر فرد، آلکون و لحظه حال است بنابراین، یالوم برخلاف روانکاوان، به بررسی گذشته نمی‌پرداخت.

4) روانشناس کودک، ژان پیاژه‌ از معروف ترین روانشناسان دنیا

 

17 مورد از معروف ترین روانشناسان جهان و تاریخ

 

دکتر پیاژه (Jean William Fritz Piaget) بدون شک جایگاهی قوی در لیست مشهورترین روانشناسان تاریخ دارد. کودکان را دانشمندانی کنجکاو می‌دانست که به تحقیق و آزمایش درباره‌ اشیای درون محیط دست می‌زنند تا نتیجه را مشاهده کنند.‌ پیاژه اولین دانشمندی بود که درباره‌ روند رشد شناختی کودک تحقیق کرد و این مهم‌ترین موضوع، مهم‌ترین دستاورد او در تاریخ روانشناسی کودک است.

پیاژه با توجه به تحقیقاتی که روی کودکان انجام داد، ادعا کرد که رشد شناختی انها فرایندی است که در ۴مرحله رخ می‌دهد:

  1. تولد تا 2 سالگی: مرحله‌ حس حرکتی
  2. 2 تا 7سالگی: مرحله‌ پیش عملیاتی
  3. 7 تا 11سالگی: مرحله‌ عملیات عینی
  4. 11 سالگی به بعد: مرحله‌ عملیات انتزاعی

بزگسالان کودکان را ظرفی خالی فرض می‌کرد که می‌توان با آموختن آن‌ها را پر (باسواد) کرد. اما فکر و نظر پیاژه به این است که کودکان نه‌ تنها دریافت کننده آموزش‌ها هستند بلکه سازنده آنها نیز محسوب می‌شوند.

پیاژه اعتقاد دارد که اگر قرار است به کودکان درباره‌ موضوعی مانند گیاهان آموزش بدهیم، باید در کلاس درس چند نمونه از آنها را با خود ببریم تا کودک بتواند از نزدیک با گیاهان تعامل برقرار کند و آنها را بشناسد.

 

5) کارن هورنای و روانکاوی اجتماعی

 

کارن هورنای (Karen Horney) روانکاو آلمانی بود که نظریه‌ روانکاوی اجتماعی را مطرح کرد. هورنای که خود دوران کودکی سختی داشت، معتقد بود که مراحل رشد برای همگان وجود ندارد و برخلاف دیگر روانکاوان به اجتناب‌ناپذیر بودن تعارض‌ها باور نداشت. به همین دلیل هورنای هم در لیست تاثیرگذارترین روانشناسان جهان قرار دارد و نظریه های او پایه گذار علم روانشناسی نوین هستند.

هورنای رابطه‌ اجتماعی بین کودک و والدین را عامل اساسی رشد شخصیت می‌دانست. نظریه او بر این فرض استوار است که شرایط اجتماعی و فرهنگی، مخصوصا تجربیات کودکی، عمدتا مسئول شکل‌دهی کودک هستند.

کودک تحت سلطه‌ نیاز به امنیت، به‌ دنبال برقراری رابطه و رهایی از ترس است. مهم‌ترین مسئله از نظر کارن هورنای، احساس درماندگی در کودکی است. هرچه کودک بیشتر احساس درماندگی کند کمتر جرات مخالفت با والدین را دارد زیرا می‌ترسد تنها بماند.

این بدین معنا است که خصومت را سرکوب می‌کند و با خود می‌گوید چون من به والدین نیاز دارم پس باید خشمم از آنها را سرکوب کنم. در نهایت این سرکوب احساسات در نهایت باعث بروز اضطراب بنیادی در فرد خواهد شد. بنابراین بر طبق نظریات هورنای، ریشه‌ مشکلات مردم و علت بیماری‌های روانی آن‌ها را باید در جامعه و تعاملات اجتماعی جست، نه در تعارضات روانی درونی فرد.

 

سخن آخر درباره مشهور ترین روانشناسان جهان

 

هدف ما در سایت ناز وب (https://www.nazweb.ir) این نیست که از روانشناسان سلبریتی بسازیم. بله مردم باید با بهترین روانشناسان که نظریه های علمی محکمی دارند آشنا شوند و از خدمات آنها مطلع باشند. روانشناسان معروف ویژگی خاصی دارند، آنها مسیری جدید برای علم باز کرده اند تا دیگر روانشناسان از آن استفاده کنند. به همین دلیل افرادی مانند پیاژه، فروید و غیره برای همیشه در لیست معروف ترین روانشناسان تاریخ باقی می مانند هر چند بسیاری از نظریه های آنها رد شده باشند!

مقاله معروف ترین روانشناسان دنیا می‌توانست شامل بسیاری دیگر از نام آوران روانشناسی باشد، مثلا:

  1. بی اف اسکینر (از معروف ترین روانشناسان تاریخ و متخصص رفتارگرایی)
  2. جورج آرمیتاژ میلر (متخصص در روانشناسی شناختی)
  3. کارل راجرز (موسس روانشناسی انسان گرا و از مشهورترین روانشناسان تاریخ)
  4. اریک اریکسون (نظریه پرداز بحران هویت و رشد روان اجتماع)
  5. آلبرت بندورا (روانشناس شناختی اجتماعی که خیلی ها او را بین 5 روانشناس برتر تاریخ می‌دانند)
  6. آبراهام مازلو (هرم نیازهای مازلو از معروف ترین نظریه های اوست. بدون شک تاثیر مازلو بر روانشناسی او را در لیست بهترین روانشناسان تاریخ قرار می‌دهد)
  7. ایوان پاولوف (روانشناس و فیزیولوژیست روسی)
  8. آنا فروید (دختر فروید بودن تنها افتخار او نیست. آنا فروید بنیانگذار روانکاوی کودکان است که از بهترین روانشناسان زن جهان و ثبت شده در تاریخ است.)
  9. لو ویگوتسکی (روانشناس آموزشی)
  10. جروم برونر (روانشناس تربیتی و شناختی)
  11. جان بی واتسون (موسس مکتب روانشناختی رفتارگرایی)
  12. رابرت استرنبرگ (روانشناس و دانشمند نامی آمریکایی متخصص در زمینه روانشناسی شناختی. بدون شک نام او در فهرست بهترین های روانشناسی تاریخ ثبت شده است.)

همگی از معروف ترین روانشناسان تاریخ هستند و در رشته ای خاص سهم خود به رشته روانشناسی و روانکاوی را ادا کرده اند.

در این مطلب به بررسی 17 مورد از نظریه‌ پردازان و روانشناسان معروف جهان پرداختیم. علم روانشناسی از دسته علوم ضروری و حیاتی برای جامعه امروزی است و هر فردی در جامعه برای سلامتی روان به روانشناس مراجعه می‌کند.

 

از روانشناسی و روان درمانی برای بهبود سلامت روان خود استفاده کنید

 

امروزه روانشناسان ماهر و زبر دست در ایران و کل جهان وجود دارند که برای خدمت‌رسانی و درمان روان افراد، آموزش دیده‌اند و همگی از نظریات روانشناسان معروف دنیا بهره‌ برده‌ اند.

علم روان درمانی کمک می کند مردم تجربیات بهتری از زندگی داشته باشند و کیفیت جامعه ارتقا پیدا کند. یکی از خدمات روانشناسی جلسات روان درمانی است که می‌توانید در سایت های ایرانی از آن استفاده کنید.

برای نمونه برای مشاوره غیرحضوری می‌توانید با بهترین روانشناسان ایرانی در ویکی روان (https://www.wikiravan.com) جلسه رزرو کنید.

ذهنتان را درگیر روانشناسان مشهور ایرانی نکنید، مشاور روانشناس باید کیفیت مناسب و درک کافی از مشکل مراجع داشته باشد. شهرت روانشناس یا هزینه بالای جلسات صرفا به معنای خوب بودن او نیست.

باید با مشاور روانشناس ارتباط برقرار کنید و به جلسات روان درمانی پایند باشید، در غیر اینصورت جلسه با معروف ترین روانشناسان حال حاضر دنیا هم فایده ندارد!


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان