ramazan
ramazan

ناجوانمردانه و دلخراش ترین روش های شکار!! 16+

ناجوانمردانه و دلخراش ترین روش های شکار!! 16+
به گزارش نازوب، این روزها در گوشه و کنار کشور موج دیگری از شکار حیوانات با روش هایی که حتی گاهی انتشار اخبار آن نیز رقت انگیز است آغاز شده که نشان می دهد ادعاهایی که در مورد برنامه های آموزشی جوامع محلی برای تعامل با حیات وحش برگزار می شود کذب است البته در جایی که مهمترین سازمان حامی حیات وحش نمایشگاه محیط زیست را در کنار نمایشگاه تیر اندازی و شکار بر پا می کند  چه انتظاری از این گونه آموزشهای جسته و گریخته که هرگز پیگیری نمی شوند می توان داشت.

 
بسیاری از فعالان حقوق حیوانات معتقدند به دلیل همین موضع سازمان در قبال شکارچیان است که در موضوع شکار وصید این همه بی اخلاقی باب شده و آب از آب تکان نمی‌خورد.

 

ناجوانمردانه و دلخراش ترین روش های شکار!! 16+

 

صید ماهیان با شوک الکتریکی

  به عنوان مثال صید ماهیان با استفاده از شوک الکتریکی یکی از روش هایی است  که در بسیاری ازرودخانه های کشور این روز ها رخ می دهد و با وجود اینکه چندین بار مسئولان محیط زیست نسبت به این شیوه صیادی اعلام موضع کرده اند اما عملاً برخورد اساسی که بازدارنده باشد رخ نداده است.
 
در این روش سدی كوچك بر رودخانه می بندند و معبری به عرض یك متر برای عبور آب در وسط آن  باز می كنند سیم سخت یا جسمی فلزی را که به منبع تولید برق متصل است در وسط معبر قرار می دهند ماهیانی كه از معبر ایجاد شده عبور می كنند دچار برق گرفتگی می شوند و بیحال بروی آب می آیند و جریان آب آنها را می برد و افرادی که در پایین دست رود منتظرند  ماهیها را جمع آوری می كنند . منبع تولید برق می تواند دینام دوچرخه معمولی باشد و یا دینام موتورسیكلت و جت موتور برق كوچك قابل حمل.

 
البته گاهی نیاز به ایجاد سد هم نیست و  سیم سخت یا جسم فلزی عایق برق را در معبر باریكی از رودخانه كار می گذارند و افرادی  بالاتر از از این معبر ، ماهیان  را با سروصدا و كوبیدن چوب بر سطح آب به طرف كمین گاه می رانند و دیگران نیز در پایین دست به جمع آوری ماهیان نیمه جان می پردازند.

  ناجوانمردانه و دلخراش ترین روش های شکار!! 16+

شکار آهو با موتور سیکلت

  یکی دیگر از شیوه های دلخراش، شگردی است که  برخی شکارچیان دردشت های خراسان برای شکار آهو به کار می برند. آنها  که به جز موتورشان هیچ وسیله ای برای شکار همراهشان نیست سوار بر موتور در دشت ها آنقدر به دنبال آهو می روند تا حیوان بیچاره از فرط خستگی نفسش بند می آید و خودش به زمین می افتد.
 
کشتار شوکاهای آبستن

  اخیراً کشتار حیوانات جوان، ماده، آبستن و حتی گونه های کمیاب و در معرض انقراض هم روندی روبه افزایش داشته  و در فاصله کمتر از سه هفته از کشتار دو راس شوکای کمیاب و آبستن در مازندران کشتار یک راس کل جوان، یک راس بز آبستن و بره هایش در فارس، بیانگر ضرورت بازبینی هرچه سریعتر قوانین زیست محیطی درکشور است.

 
استفاده از چسب برای به دام انداختن موش های خانگی
 
از گذشته تا به امروز برای شکار موش های خانگی راه های مختلفی از جمله نگهداری گربه در خانه ، استفاده از مرگ موش  و استفاده از انواع تله موش مرسوم بوده  اما  یکی از جدید ترین ابزار و روش ها برای به دام انداختن موش ها استفاده از چسب موش که موجب می شود حیوان بینوا به تله بچسبد و آنقدر دست و پا بزند تا بمیرد.

 

ناجوانمردانه و دلخراش ترین روش های شکار!! 16+

سم پاشی در محل فرود پرندگان

  اما هفته گذشته منابع محلی دشت آزادگان، شکل تازه ای از بی رحمی شکارچیان را آشکار کردند که در نوع خود بی نظیر است تعدادی از صیادان و قاچاقچیان با سم پاشی  در اراضی زیر کشت واقع شده در محدوده تالاب هورالعظیم باعث شده اند که شمار زیادی پرنده و حتی شغال کشته شوند.
 
در واقع  قاچاقچیان به منظور سودجویی مقدار زیادی سم را در اراضی کشاورزی در محدوده تالاب رها کرده و این موضوع باعث شده تا پرندگانی چون قمری، یاکریم، چکاوک ، سار، گنجشک، دلیجه، چنگر، دراج، کلاغ ابلغ و حیواناتی همچون روباه، گربه وحشی ، شغال و کفتار تلف شوند.
 
در حالی که آمارهای بومیان منطقه حکایت از مرگ صدها پرنده در این ماجرا دارد گفته می شود که سم ریزی توسط سودجویان به دلیل لجاجت و دشمنی با محیط بانانی که منطقه را برای آنان ناامن کرده اند صورت گرفته اما مدیرکل محیط زیست خوزستان  دلیل  این اقدام  بی رحمانه شکارچیان را فروش هر چه سریع تر لاشه این پرندگان در بازار عنوان می کند.
 
به گفته او،  بدن این پرندگان بعد از تلف شدن همچنان گرم است و شکارچیان با بریدن سر آنها و با قیمت کمی اقدام به فروش پرندگان در بازاراین شهرستان می کنند.

  وقوع چنین ماجراهای دلخراش در فاصله کمتر از سه هفته  اخیر نشان از  روند رو به گسترش کشتار حیوانات حتی گونه های کمیاب و در معرض انقراض و نابودی تمام اصولی دارد که زمانی حتی شکارچیان غیرمجاز آنها را رعایت می کردند.

 

ناجوانمردانه و دلخراش ترین روش های شکار!! 16+

آموزش منفعل ترین بخش سازمان محیط زیست
 
آنطور که دکتر اسماعیل کهرم می گوید: شیوه رفتار ما با دیگران باید اصلاح شود و آهو و ماهی و پرنده در اینجا، به‌ خودی خود مطرح نیست. این گروه از مردم ناراحتی و ناهنجاری‌های ذهنی دارند که باید درمان شوند.
 
او این افراد را شکار کش و نه شکارچی معرفی می کند: کسانی که پس از تعقیب یک آهو با موتور سیکلت در حالی که حیوان بیچاره نفسش بند آمده سرش را می برند و از خوردن گوشت کباب شده آن لذت می برند در زندگی شخصی هم افراد قسی القلبی هستند و قطعاً  رسم مردانگی را در دیگر ابعاد زندگی شان رعایت نمی کنند. 
 
به اعتقاد این استاد دانشگاه، در این زمینه قوانین بسیار محکم و سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد. اگر 25 میلیون تومان جریمه بابت مرگ یک قلاده یوزپلنگ در نظر بگیرند، محیط‌بان چگونه می‌تواند معلمی که با خوروی 10 میلیون تومانی خود یوزپلنگی را کشته، اعمال قانون کند. سنگ بزرگ علامت نزدن است. مشکل، فرهنگی است. مردم باید به ارزش اینگونه حیوانات پی ببرند. کار فرهنگی در طول مدت اثرگذار است و در کوتاه‌مدت اثر چندانی نخواهد داشت. اگر الان کار فرهنگی را آغاز کنیم، در 30 سال آینده یعنی در نسل دیگر، اثر خواهد گذاشت.

او به ضعف  سازمان محیط زیست در بسیاری از زمینه های حفاظتی اشاره می کند و می گوید، معاونت آموزش سازمان محیط زیست یکی از منفعل ترین بخش های این سازمان است که تا کنون حتی یک قدم  مثبت در زمینه فرهنگ سازی و آموزش اصولی برنداشته است.

  شیوه سهل انگارانه برخورد سازمان محیط زیست با شکارچیان آنها را گستاخ کرده است

  برخی دیگر از مدافعان حقوق حیوانات هم معتقدند شیوه سهل انگارانه برخورد سازمان با شکارچیان، افراد را برای شکار حیوانات در معرض خطر گستاخ کرده است.

شهرام امیری شریفی، مدیرعامل انجمن دیده بان حقوق حیوانات از نقش و شیوه برخورد سازمان محیط زیست در قبال شکار حیوانات انتقاد می کند: وقتی سازمان محیط زیست شکارچیان را به عنوان همیاران محیط زیست معرفی می‌کند، طبیعی است که در عرض کمتر از 3 هفته چنین وقایعی رخ می دهد در حالیکه رسالت سازمان محیط زیست ایجاب می‌کند که در برابر شکارچیان، چه مجاز و چه غیرمجاز بایستد.
 
به گفته او، این نشان می‌دهد که سازمان محیط زیست توان مقابله با شکارچیان و مدیریت آن‌ها را ندارد و در واقع به جای حفاظت از محیط زیست، در نقش سال 1335 خود به عنوان سازمانی برای شکاربانی مانده‌ است.

  تحقیق و تفحص با موضوع شکار حیات وحش کلید می خورد

از سوی دیگر عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس نسبت به روند رو به رشد شکار گونه‌های نادر جانوری در کشور، هشدار می دهد: در صورت استمرار کم کاری‌ سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از گونه‌های نادر جانوری، مجلس مسئله تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست را کلیدمی زند. و در صورت  نبود برخورد قاطعانه از سوی مسئولان با این قبیل اقدامات مجلس تا رسیدن به نتیجه نهایی مجدانه این موضوع را  پیگیری می کند.

 حالا  با توجه به اعلام آمادگی نمایندگان مجلس برا ی مقابله با این پدیده  به نظر می رسد زمان آن رسیده است که سازمان محیط زیست بازنگری در قوانین محیط زیست را در جهت افزایش  بازدارندگی از یک سو و آموزش و فرهنگ سازی را از سوی هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان