ramazan
ramazan

چرا دریای خزر خطرناک است!!؟

چرا دریای خزر خطرناک است!!؟
نازوب، دکتر علی عباسی منطقه مازندران، با بیان اینکه هر ساله با فرارسیدن فصل گرما هموطنان بسیاری مازندران را برای گردشگری و گذراندن تعطیلات تابستان انتخاب می‌کنند اظهارداشت: برخی از گردشگران با رفتن به دریا متاسفانه بازگشتی خوش ندارند و شنا در خارج از طرح‌های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت آن، عدم‌آشنایی با فن شنا، عدم‌آگاهی از تفاوت شنا در خارج از دریا و استخر از دلایل بروز حادثه برای گردشگران است.

وی افزود: تعداد فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی در سال گذشته 214 تن متشکل از 185 مرد و 29 زن بود که رشد 47 درصدی را نسبت به سال 90 داشت.

مدیرکل پزشکی‌قانونی مازندران ادامه داد: شهرستان‌های محمودآباد با 49 تن، بابلسر 33 و ساری با 30 مورد بیشترین فوتی ناشی از غرق‌شدگی و شهرستان جویبار با یک مورد فوتی کمترین فوتی را داشت.

عباسی با تاکید بر اینکه شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست گفت: علاوه بر دانستن فن شنا و داشتن مهارت زیاد، باید ویژگی‌های آب دریا را شناخت.

وی خاطرنشان کرد: آب شور دریا در صورت برخورد با چشم، سوزش چشمی دردناکی ایجاد می‌کند و تمرکز شناگر را به طور کامل از بین برده و او را در یافتن مسیر ساحل ناتوان می کند.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران افزود: درصورت ورود آب دریا به نای و ریه فرد، سرفه‌های شدیدی ایجاد می‌کند که شناکردن را غیرممکن ساخته و شناگر مستاصل شده و ضربات امواج دریا، فرد را با خود به این سو آن سو برده و تمام انرژی و توان فرد را مستهلک می‌کند.

چرا دریای خزر خطرناک است؟

عباسی با اشاره به جریان شکافنده دریا گفت: امواج دریا با حرکت به سمت ساحل حجم زیادی از آب را به سمت خشکی منتقل می‌کند و این حجم وسیع آب باید دوباره به درون دریا برگردد و به همین منظور در نقاطی از ساحل به صورت تقریبا غیرقابل پیش‌بینی درون آب دریا آب راهه‌هایی به سمت دریا ایجاد می‌شود که در آن با سرعت زیادی خلاف جهت امواج جریان می‌یابد که این جریان‌ها از امواج آب متفاوت بوده و به آنها جریان‌های ساحلی، شکافنده یا مرگبار گفته می‌شود که در بسیاری از نقاط جهان به خصوص در سواحل دریای خزر تلفات جانی بسیاری را به بار می‌آورد.

وی تصریح‌کرد: با توجه به اینکه بیشتر غرق‌شدگان از قشر جوان، غیربومی و مسافر هستند؛ اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در مورد نحوه استفاده مطلوب و ایمن از دریا نیاز به عزم ملی در سراسر کشور دارد و تلاش مسئولان استانی به تنهایی چاره ساز نخواهد بود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان