ramazan
ramazan

بیسکویت ها چاق کننده اند؟

مجموعه : تغذیه مناسب
بیسکویت ها چاق کننده اند؟

رژیم غذایی، کاهش وزن، لاغر کردن، خوش اندام شدن، استایل زیبا داشتن مساله ای است که همیشه متخصصان تغذیه و بسیاری از افرادی که به سلامتی خودشان اهمیت می دهند با آن دست به گریبان هستند.

سوالی که خود بنده و حتی بسیاری از عزیزان در خصوص مصرف بیسکویت دارند این است که آیا بیسکویت ها به ویژه بیسکویت های سبوس دار چاق کننده اند؟

 

ابتدا بیسکویت را بشناسید سپس مروری داریم به رژیم شیر و بیسکویت ساقه طلایی سبوس دار، و سپس به مواد تشکیل دهنده بیسکویت که آیا در چاق شدن تاثیر دارد یا نه؟

 

بیسکویت ها چاق کننده اند؟

 

تاریخچه بیسکویت

کلمه بیسکویت برگرفته از کلمه cuit در زبان فرانسه یا از کلمه biscoctus لاتین می‌باشد، ولی در اصل بیسکویت به معنای دو بار پخته شده و اساس پخت بیسکویت در دو مرحله می‌باشد.

در مرحله اول بیسکویت در فر داغ برای مدت زمان کوتاه در حد چند دقیقه برشته شده و بعد از خروج از فر داغ، مجدداً به فر خاموش و در حال خنک شدن برگردانیده می‌شود و بدین ترتیب بیسکویت خشک و قابل نگهداری در هوای آزاد می‌باشد.

 

رژیم کاهش وزن و لاغری با شیر و بیسکویت

آیا تا به حال رژیم شیر و ساقه طلایی را امتحان کرده‌اید؟ رژیم شیر و ساقه طلایی از جمله رژیم‌های غذایی است که بسیاری از افراد از آن برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. اما رعایت این رژیم غذایی مزایا و معایبی دارد که در ادامه این مقاله در مورد آن نکاتی مطرح می‌شود.

زمانی که در یک دوره کاهش وزن قرار می‌گیرید باید انرژی دریافتی کمتر از انرژی مورد نیاز بدنتان باشد. در این شرایط بدن برای تولید انرژی از چربی ذخیره شده در اندام‌ها استفاده می‌کند. رعایت رژیم‌های غذایی دربردارنده یک یا دو نوع ماده غذایی ممکن است باعث کاهش وزن شوند، اما بدن را با کمبود‌های فراوانی مواجه می‌کنند.

 

بیسکویت ها چاق کننده اند؟

 

بیسکوییت ساقه طلایی
در هر ۱۰۰ گرم از بیسکویت‌های ساقه طلایی یا دایجستیو به طور متوسط ۴۵۶ کالری انرژی وجود دارد. قسمت اعظم این کالری را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهد. عاملی که باعث شده این نوع بیسکوییت بسیار مورد توجه قرار گیرد و طرفداران زیادی داشته باشد وجود سبوس و عصاره مالت بکار رفته در آن است.

وجود رژیم غذایی حاوی فیبر بالا، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان ایفا می‌کند. بیسکوییت‌های سبوس‌دار نسبت به بیسکوییت‌های معمولی که از آرد سفید تهیه می‌شوند احساس سیری طولانی‌تری در فرد ایجاد می‌کنند.

همچنین سبوس موجود درآن باعث پیشگیری از ریزش مو‌ها می‌شود. اما این بیسکوییت‌ها حاوی مقادیر بالایی چربی و شکر هستند که مصرف بی‌رویه آن‌ها باعث اضافه وزن می‌شود.

 

شیر

شیر می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد. از نظر تئوری، کلسیم موجود در شیر باعث درهم شکستن چربی‌ها می‌شود و به این ترتیب به کاهش وزن کمک می‌کند.

اما واقعیت این است که شیر دارای خاصیت جادویی نیست. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که در رژیم غذایی خود از شیر استفاده کرده‌اند نسبت به سایر رژیم گیرندگان وزن بیشتری از دست داده‌اند.

نوشیدن شیر، باعث استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها و رشد و تقویت مو‌ها می‌شود. همچنین برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی که با نشانه‌های افسردگی، اختلالات خلقی، کمردرد و سردرد همراه است، نوشیدن شیر توصیه می‌شود.

علاوه بر این به دلیل وجود کلسیم فراوان، میزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

 

بیسکویت ها چاق کننده اند؟

 

رژیم ساقه طلایی چرا و چگونه؟
به منظور تنوع دادن به رژیم غذایی، پیروی از رژیم شیر و ساقه طلایی می‌تواند گزینه خوبی باشد. بخصوص زمان‌هایی که میل زیادی به مواد شیرین و پرکربوهیدرات دارید.

اما اگر بخواهید از آن برای طولانی مدت استفاده کنید، آسیب‌های فراوانی به بدنتان وارد می‌شود. برای اجرای این رژیم غذایی روزانه ۳ لیوان شیر و ۱۰ عدد ساقه طلایی در نظر گرفته شده است.

 

زمانی که احساس ضعف کردید خوردن ۲ یا ۳ عدد خرما بلامانع است. بیشتر از مقدار تعیین شده نباید مصرف شود و هیچ ماده غذایی دیگری هم مجاز نیست.

به طور متوسط نیم کیلو تا سه کیلو کاهش وزن در صورت رعایت دقیق این رژیم اتفاق می‌افتد. همچنین رژیم شیر و ساقه طلایی برای خروج از استپ هم مناسب است و بهتر است بیشتر از سه روز ادامه پیدا نکند.

 

در مجموع رعایت رژیم‌هایی مانند رژیم شیر و ساقه طلایی که ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها لازم را برای بدن فراهم نمی‌کنند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. رژیم غذایی متعادل باید شامل همه گروه‌های غذایی باشد تا بتواند تمام نیاز‌های بدن را تامین کند و منجر به کاهش وزن پایدار شود.

آیا با این رژیم موافق هستید؟ اگر در این زمینه تجربه‌‌ای دارید می توانید نظرات و تجربیات خود را به ایمیل naz.web1@gmail.com یا کانال تلگرام با آی دی @nazwebir ارسال کنید تا در این بخش به اسم خودتان ویرایش شود.

 

بیسکویت ها چاق کننده اند؟

 

شناخت کلی بیسکویت ها

البته لازم به ذکر است که همه بیسکویت‌ها پخته نمی‌شوند و بعضی سرخ می‌شوند و در برخی بیسکویت‌ها مثل بیسکویت‌های ایتالیایی خمیر اول پخته شده و سپس خنک شده و برش زده و دوباره در حرارت بالا خشک می‌شوند تا ترد و خشک شوند.

در قرون وسطی استفاده از تخم‌مرغ و مغزهای چرخ شده در بیسکویت‌ها رایج شد. با کاربرد تخم‌مرغ در فرمولاسیون بیسکویت، کمک زیادی به تردتر شدن بیسکویت صورت گرفت. در قرن 18 و 19 میلادی شیوه‌های جدیدی در پخت بیسکویت به وجود آمد و بیسکویت‌های شکلاتی و یخچالی در نقاط مختلف جهان تولید شد.

 

در طی قرن 19 فرآورده‌های شیمیایی مثل بی‌کربنات سدیم یا جوش شیرین در تولید کلوچه‌ها و بیسکویت‌ها به کار گرفته شد و کیفیت این محصولات کارخانه ای به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرد. اما امروزه که مشکلات جوش شیرین برای سلامتی، برای همگان محرز می‌باشد تهیه بیسکویت‌های خانگی بدون استفاده جوش شیرین از ارزش بالاتری برخوردار می‌باشد.

 

مواد تشکیل دهنده بیسکویت‌ها

اغلب آرد مصرفی جهت تهیه بیسکویت از گندم‌های ضعیف و کم پروتئین تولید می‌شود. استفاده از آرد سایر غلات نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

مانند آرد سویا و آرد چاودار و جو که برای تولید بیسکویت‌های رژیمی استفاده می‌شود و یا آرد بلوط که برای تولید بیسکویت‌های رژیمی و ویژه بیماران سلیاکی مخلوط با آرد گندم مصرف می‌شود همچنین از دانه جو، مالت و عصاره مالت تولید شده برای بهبود طعم، رنگ و مزه و فعالیت آنزیمی ‌می‌توان استفاده نمود.

 

شیرین کننده‌ها

شکر با کمک به نگهداری رطوبت در این فرآورده موجب حفظ تازگی فرآورده، بالا بردن انرژی فرآورده و نهایتاً باعث نرمی ‌بافت محصول می‌شود.

از شیرین کننده‌های طبیعی و یا مصنوعی بدون ضرر که کالری تولید نمی‌کنند و انسولین خون را بالا نمی‌برند و یا بسیار کند موجب تغییر انسولین خون می‌شوند برای تولید محصولات بدون شکر مخصوص بیماران دیابتی و افراد با رژیم غذایی بدون قند استفاده می‌نمایند که بی‌ضرر و تائید شده از نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO ) و وزارت بهداشت و درمان هستند.

 

آنزیم‌ها

آنزیم پروتئاز، جهت عمل‌آوری خمیر و کمک به برش آن در قسمت شکل‌دهی بیسکویت سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد (در گذشته از ماده شیمیایی متابی سولفیت استفاده می‌شد که به دلیل سرطان‌زا بودن مصرف آن ممنوع گردیده است).

 

بیسکویت ها چاق کننده اند؟

 

روغن

استفاده از روغن باعث افزایش کیفیت خوراکی، بهبود طعم و مزه شده، به پوک کردن بافت بیسکویت و نگهداری مایعات در فرآورده کمک می‌کند. وجود روغن در پوشش‌ها و مغزی‌ها هنگام جویدن بیسکویت در دهان باعث آزاد شدن مواد طعم دهنده شده و احساس مطلوبی ایجاد می‌کند.

روغن به کار رفته در این محصولات از نوع روغن مخصوص قنادی با درجه اشباع بالا است و ساختار آن با روغن‌های خانگی متفاوت است که البته افراد با بیماری‌های قلبی نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنند. بیشتر بیسکویت‌ها، پرکالری بوده و در هر صد گرم آن‌ها 330 کیلوکالری انرژی نهفته است. البته این میزان در بیسکویت‌های کرم‌دار و شکلاتی بیشتر است.

 

تخم‌مرغ

باعث افزایش ارزش غذایی و حجم محصول، بهبود رنگ محصول، بهبود طعم و حفظ تازگی محصول شده و به علت افزایش قدرت جذب و نگهداری آب باعث تأخیر در بیات شدن محصول می‌گردد.

شیر

به صورت تازه و خشک بدون چربی برای بهبود طعم، رنگ، بافت، جلای سطح خارجی و بالا بردن ارزش غذایی فرآورده به کار برده می‌شود.

امولسیون کننده‌ها

از امولسیون کننده‌ها به منظور پایدار کردن دو فاز مایع غیر قابل مخلوط شدن، استفاده می‌شود که به صورت طبیعی یا مصنوعی موجود می‌باشند. از جمله امولسیفایرهای طبیعی می‌توان لسیتین که از روغن سویا استخراج می‌شود، را نام برد.

مواد پوک کننده و ترد کننده

بیکربنات آمونیوم و سدیم (جوش شیرین) را می‌توان نام برد که در اثر حرارت کاملا تجزیه شده و در ضمن پوک کردن محصول، تا حد زیادی از آن خارج می‌شوند. اما کاربردشان در طولانی مدت می‌تواند سبب پوکی استخوان بشود.

مغزهای مختلف مانند پسته،گردو، بادام، فندق و…

مغزها؛ غنی از ویتامین E و حاوی مواد معدنی زیادی شامل کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم و روی هستند. همچنین منبع خوبی از فولات‌ها، نیاسین، دیگر ویتامین‌های گروه B، پروتئین و فیبر نیز می‌باشند. همچنین دارای مقدار زیادی چربی و کالری هستند.

بادام‌زمینی ضمناً دارای ترکیبات فلاوونوئیدی است که خاصیت آنتی‌اکسیدان در بدن دارند. فندق منبع سرشاری از ویتامین E است که یک آنتی‌اکسیدان بسیار مفید است که قادر به جلوگیری از سرطان، دیابت و سفت شدن مفاصل (آرتروز) می‌باشد. مغزها به صورت خلال در سطح بیسکویت و قطعات ریز برای استفاده در بافت خمیر یا کرم استفاده می‌شوند، لازم به یادآوری است پوسته و مغز برخی از مغزها تلخ مزه می‌باشد و دارای آنزیم‌هایی هستند که اگر آزاد شوند موجب تشدید فساد می‌شوند و لذا لازم است پوسته مغز به طور کامل جدا شده و یا از طریق خیساندن مغز در آب و نمک تلخی‌زدایی شود.

فاقد مواد نگه‌دارنده

از جمله مزایای بیسکویت نسبت به دیگر محصولات مشابه (کیک، کلوچه و…) این است که چون غالب میکروارگانیسم‌ها در حضور رطوبت امکان رشد دارند و رطوبت بیسکویت بسیار پایین و معمولاً کمتر از 3 درصد می‌باشد، به همین دلیل در بیسکویت نیازی به استفاده از مواد نگه‌دارنده نیست

و در مقایسه با محصولات مشابه در آن از هیچ نوع ماده نگه‌دارنده‌ای استفاده نمی‌شود و همین امر سالم‌تر بودن بیسکویت را اثبات می‌نماید. اما مسئله وجود افزودنی‌های طعم‌دهنده همچنان به قوت خود باقی است.

 

بیسکویت ها چاق کننده اند؟

 

کدام بیسکوئیت سالم‌تر است؟

اولین بیسکویتی را که خورده‌اید، آن هم با شیر، یادتان هست؟! بله، همان بیسکویت‌های مادر معروف که این روزها جای خود را به نسل تازه‌ای از بیسکویت‌ها داده‌اند که به ویفر (البته با طعم‌های مختلف) شهرت یافته و در دسترس‌اند. ویفر از جمله بیسکویت‌هایی است که معمولاً به دلیل آنکه راحت‌تر خورده می‌شود، والدین آن را برای فرزندانشان بیشتر خریداری می‌کنند.

برخی معتقدند ویفر بر سایر بیسکویت‌ها ارجحیت دارد و سالم‌تر است؛ با این باور که در تولید این بیسکوییت از حرارت کمتری استفاده می‌شود و همین موضوع بر ارزش تغذیه‌ای آن خواهد افزود؛

در حالی که از نظر علمی، این‌طور نیست. در واقع، ویفر بیسکویتی است که بین نان‌های آن کِرِمی وجود دارد که از روغن و شکر تهیه شده. بنابراین در مقایسه با سایر بیسکویت‌ها باید گفت روغن و شکر استفاده شده در آن زیادتر بوده و از این نظر نمی‌توان گفت سالم‌تر است.

 

باید گفت از میان بیسکویت‌ها، انواع سبوس‌داری که از آرد کامل تهیه شده‌اند بر سایر بیسکویت‌ها برتری دارند؛ زیرا در این محصولات روغن و شکر کمتری به کار رفته و از این نظر مصرفشان در مقایسه با سایرین به همه گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

در کل، باید گفت بیسکوییت محصول نسبتاً خوبی است و به عنوان میان‌وعده صبح و عصر مصرف آن همراه با چای کم‌رنگ و یا شیر هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان به ویژه اگر با آرد کامل و روغن و شکر کم تولید شده باشد، توصیه می‌شود. البته این دسته از خوراکی‌ها به دلیل ماهیت پرکالری بودن باید در محدوده مشخصی به مصرف برسند، زیرا حتی یک بیسکوییت اضافی هم می‌تواند اضافه وزن و چاقی به بار آورد.

 

دبیر انجمن پیشگیری از چاقی معتقد است: مصرف بیش از اندازه بیسکویت سبوس دار قطعاً اضافه وزن و چاقی را در پی خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر « محمد هاشمی » در مطلبی با این موضوع در سایت شخصی خود نوشته است: عده ای تصور می کنند ، مصرف بیسکویت های سبوس دار موجب اضافه وزن نمی شود این در حالی است که بیسکویت سبوس دار به لحاظ کالری تفاوتی با سایر انواع بیسکویت ها ندارد.

 

بیسکویت ها چاق کننده اند؟

 

وی در ادامه می افزاید:تمام بیسکویت ها از ترکیب آرد سفید، روغن، شکر و سایر افزودنی ها تهیه می شود. تنها مزیت بیسکویتهای سبوس دار اضافه شدن مقادیری سبوس به ترکیب آنها است که باعث می شود پس از مصرف آنها احساس سیری بیشتر و پایدارتری حاصل شود وگرنه به لحاظ کالری تفاوتی با سایر انواع بیسکویت ندارند.

هاشمی تاکید کرد:روغن موجود در اغلب بیسکویت ها نیز از نوع چربی های اشباع به شمار می آید که می تواند به سلامتی لطمه بزند.

 

به اعتقاد دبیر انجمن پیشگیری از چاقی ، گرچه بیسکویتهای سبوسدار انتخاب مناسب تری در مقایسه با سایر بیسکویتها است اما هر یکصد گرم بیسکویت، فارغ از نوع سبوسدار یا غیر سبوس دار، حاوی حدوداً 360 کالری یعنی معادل حدود چهار کیلومتر پیاده روی انرژی است پس مصرف بیش از اندازه آنها قطعاً اضافه وزن و چاقی را در پی خواهد داشت.

 

پرسش و پاسخ

1. آیا بیسکویت ساقه طلایی در کاهش وزن تاثیر دارد؟چاق کننده است؟
پاسخ: دوست گرامی کاهش وزن با این شیوه به این معنی نیست که اگر مصرف بشه وزن رو کاهش میده …

به دلیل وجود سبوس در این نوع خوراکی و عدم وجود روغن و شیرین کننده های صنعتی چاق کننده نیست و وقتی شما مصرف میکنید احساس سیری بهتون دست میده و از خوردن سایر مواد اجتناب میکنید ، پس دلیل کاهش وزن اجتناب از خوردن مواد دیگر هست

حتی خوردن آب فراوان هم موجب احساس سیری و در نتیجه کاهش وزن میشه
پس نتیجه می گیریم مصرف هر خوراکی به اندازه و معقول هیچ گاه باعث چاقی نمی شود.

 

دیگر پاسخ ها:

1.
سلام
آره به خاطر اینكه شیرینی كمی داره ولی این صحبت چند سال قبل هست و اینكه باید به جای خیلی چیزا بیسكوییت بخوری و اینكه الان هم كیفیت مثل قبل باشه مشخص نیست
برا لاغری بهتره برنج و نون رو تا جایی كه می تونی و به هر روشی می تونی كم كنی
خیلی راحته. موفق یاشی

2.
سلام
تو این زمینه باید یک دیدگاه کلی به شما بدم
هر ماده غذایی (توجه کنید هر ماده ای) به جز آب (+یه سری سبزیجات که تو تحقیقات ثابت شه کالری منفی دارن) به بدن انرژی میرسونن و هر حدود 9 کیلو کالری انرژی به صورت 1گرم چربی در بدن ذخیره میشه. ممکنه این انرژی از قند توی میوه ها باشه یا شیر یا چربی ها و …
پس ساقه طلایی هم مستثنی نیست.هر 3 عدد ساقه طلایی معادل یک کف دست نون به بدن انرژی میده.
اما از لحاظ اینکه فیبر دارد آب جذب میکند و با اتساع معده به مغز پیام سیری رو زودتر میفرسته و در جلوگیری از سرطان کولون فیبرش موثره.

3.
بیسکوییت ها از هر نوعی از کربوهیدرات تشکیل شده و در صورت مصرف زیاد باعث چاقی می شوند.
سبوس بیسکوییت ساقه طلایی منبع غنی ویتامین B بوده و از این نظر مفید می باشد.

4.
salam saghe talayi aslan laghar nemokone etefaghan man chon lagharam behem pishnahad shode ke bikhoram va chon kami shirine eshteha avar ham hast

خط پایان این بخش:
سعی کنید از بیسکویت های کرم دار، شکلاتی، بیسکویت هایی که تزئین شکلات، دراژه . .. دارد برای کاهش وزن خودداری کنید.

 

عادت های غذایی مانکن ها برای لاغرماندن

بیسکویت لاغری و جوانی| دستور تهیه بیسکویت بادام

معرفی بهترین میان وعده برای لاغری و کاهش وزن

چه بیسگویتی برای لاغری مناسب است


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان