ramazan
ramazan

خواص بی نظیر و مضرات تهدید کننده کندر!

خواص بی نظیر و مضرات تهدید کننده کندر!

 کندر(Frankincense) یک ماده گیاهی سرشار از خاصیت های پزشکی است. شاید این گیاه را در هنگام سوزاندن با اسپنددانه دیده باشید. یکی از خصوصیات عصاره ی کندر، طعم بسیار تلخ(Bitter) آن است. در این بخش به خواص و مضرات کندر اشاره شده است. لطفا با ما همراه باشید.

خواص بی نظیر و مضرات تهدید کننده کندر

کندر، شیره گیاهی به همین نام است که مزه‌ای گس و تلخ دارد و درمانگران طب سنتی از قدیم آن را برای درمان بسیاری بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌دادند که به سه صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می‌شده است.

کندر در اندازه و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است و گفته می‌شود کندر سفید بهتر از دیگر انواع آن است.

کندر دارای طبیعتی گرم و خشک است و موجب تقویت حافظه(Memory Improvement) می‌شود. تحقیقات روی کندر نشان داده است که مصرف این گیاه دارویی در دوران بارداری نیز در تقویت حافظه و سرعت و قدرت یادگیری نوزادان، تأثیرگذار است اما هنوز مطالعات کافی درباره اندازه و زمان دقیق استفاده از این گیاه دارویی در دوران بارداری انجام نشده است.

خوردن کندر به همراه عسل و مویز – هنگام ناشتا، حافظه انسان را تقویت می‌کند.

کندر یک گیاه دارویی معطر است که دود آن می‌تواند مانع از خونریزی بینی شود. کندرهایی که هنگام سوختن، دود کمتر و اشتعال بیشتری ایجاد می‌کند، کمتر ناخالصی دارد.

گیاه کندر برای درمان عفونت کاربرد دارد. اکنون تحقیقات علمی، صمغ کندر را به درمان سرطان ارتباط می‌دهد.

درخت بزولیا که صمغ کندر از آن به دست می‌آید دارای ۴ گونه مختلف است که هر یک صمغی با کمی تفاوت تولید می‌کند.

غلظت صمغ به زمان برداشت آن ارتباط دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این صمغ حاوی ترکیب‌های مهم ضد سرطانی است. این موضوع برای مردم چین تازگی ندارد زیرا در طب قدیم چین، صمغ کندر برای درمان سرطان استفاده می‌شد و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص کندر (طبیعت و خواص درمانی کندر)

گیاه کندر دارای طبیعت گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی کندر به طور خلاصه عبارتند از:

تقویت حافظه
یکی از مهمترین و اصلی ترین خواص کندر تقویت حافظه و استفاده از آن برای درمان فراموشی در طب سنتی است. مصرف کندر ضعف حاظه را از بین می‌برد.

درمان اسهال و استفراغ
یکی از خواص کندر درمان اسهال است. به این منظور مقداری کندر را با آب سرد بخورید. همچنین استفاده از کندر باعث قطع استفراغ می‌گردد.

 

خواص بی نظیر و مضرات تهدید کننده کندر!

 

کاهش اختلالات قاعدگی
یکی از خواص درمانی بی نظیر این صمغ گیاهی کاهش و درمان خونریزی‌های شدیدی است که در دوران قاعدگی بارها برای زنان و دختران جوان اتفاق می‌افتد، برای این منظور کافی است مقداری از کندر را هر روز مانند آدامس جویده و میل نمایید.

استحکام لثه و رفع بوی بد دهان
جویدن کندر مانند آدامس در استحکام لثه بسیار موثر است، همچنین یکی از راههای درمان بوی بد دهان جویدن کندر است.

باز شدن صدا
خوردن صمغ کندر موجب بهبود خش صدا و صاف شدن آن می‌شود، از خواص کندر کاهش خلط و ترشحات حلقی بوده که این امر باعث برطرف شدن خشونت صدا میگردد.

مفید برای زنان باردار
خوردن کندر در بارداری برای افزایش هوش جنین و زیباتر شدن آن بسیار موثر است. در روایات دینی ما به زنان باردار توصیه شده در ماه سوم بارداری کندر را مصرف کنند. میزان مصرف کندر در بارداری به میزان یک نخود به صورت روزانه است. مصرف کندر بویژه در زنان باردار و تأثیر آن روی حافظه نوزاد از قدیم الایام مورد تأکید بوده است.

درمان زخم
یکی از راههای درمان خانگی زخم خوردن و مکیدن کندر است. متخصصان طب سنی به افرادی که بد زخم هستند، توصیه میکنند به مدت 3 تا 4 روز، روزانه به اندازه یک نخود از کندر را مکیده و بخورند.

تسکین اعصاب و کاهش تپش قلب
یکی دیگر از خواص کندر که بسیار مورد توجه قرار گرفته، استفاده از روغن این گیاه برای تسکین اعصاب و کاهش تپش قلب است. به این منظور مقدار یک نخود از این صمغ را داخل روغن کنجد ریخته و بر روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید حل شود. سپس از این روغن برای ماساژ ستون فقرات استفاده کنید. ماساژ ستون فقرات با روغن کنجدی که در آن کندر حل شده است، علاوه بر تسکین اعصاب و ریلکسی، باعث بهبود تپش قلب و آرامش فرد میگردد.

درمان خشکی پوست
بهبودی خشکی پوست از دیگر خواص کندر است. به این منظور به اندازه سر انگشت از کندر را داخل مقداری روغن بادام ریخته و حرارت دهید تا حل شود. پس از اینکه روغن سرد شد، از این روغن همانند لوسیون بر روی قسمتهایی از پوست که دچار خشکی شده است بمالید. از صمغ کندر امروزه در ساخت انواع لوسیونها و کرمهای ضد چین و چروک پوست و ضد پیری استفاده میشود.

خواص بی نظیر و مضرات تهدید کننده کندر

موارد منع مصرف کندر

• جهت مصرف در حین بارداری و شیردهی زیاد توصیه نمی‌شود.
• سمیت: تا به حال هیچ نوع سمیتی گزارش نشده است.
• تداخلات: هیچ موردی از تداخلات دارویی گزارش نشده است.
• اثرات جانبی: به ندرت عوارض جانبی از قبیل اسهال(Diarrhea)، خارش پوستی و تهوع رخ می‌دهد که مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند و گذرا و موقتی است.

بهترین راه مصرف کندر

• کندر را کوبیده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آنرا در یک استکان آب حل کرده و مصرف نمایید.
• همچنین میتوانید آنرا در دهان گذاشته و به صورت آدامس از آن استفاده نمایید اما کمی تلخ میباشد.

مزایای سلامتی دیگر کندر

کندر هندی و سایر گونه های بوسولیا در اسانس ها یا بخور استفاده می شوند. روغن در مواد غذایی، لوازم آرایشی، صابون ها و نوشیدنی ها استفاده می شود.
در طب گیاهی، بوسولیا مصرف غذایی یا موضعی دارد:
• آسم(Asthma)
• آرتریت کلاژنیک
• بیماری کرون
• گرفتگی قاعدگی
• استئوآرتریت
• آرتریت روماتوئید
• کولیت اولسراتیو
برخی مطالعات نشان داده اند که بوسولیا ممکن است اثرات ضد التهابی و ضد تومور داشته باشد، اما مطالعات بالینی بیشتری لازم است.

یافته ها به قرار زیر هستند:

درد استئوآرتریت
در گزارش منتشر شده در پایگاه داده بررسی های سیستماتیک در سال 2015، محققان تحقیقات چاپ شده در مورد تاثیر مکمل های گیاهی بر استئوآرتریت را بررسی کردند. نتایج بررسی ها نشان داد که بوسولیا به کاهش درد کمک می کند (در مقیاس درد اندازه گیری شده) و عملکرد فیزیکی را در مقایسه با گروه پلاسبو بهبود می بخشد.

درمان آسم
مطالعه 2015 در مجله اروپایی علوم پزشکی و فارماکولوژی نشان داد که بوسولیا ممکن است نیاز به تنفس درمانی در افراد مبتلا به آسم را کاهش دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه (که مبتلا به آسم شدید بودند) تنفس درمانی با مکمل بوسولیا یا تنفس درمانی به تنهایی دریافت کردند.
پس از چهار هفته درمان، کسانی که مکمل بوسولیا را همراه با تنفس درمانی دریافت کرده بودند، در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان نیاز کمتری به تنفس داشتند.

بیماری کرون
یک مطالعه در مورد بیماری های التهابی روده نشان داد که عصاره بوسولیا ممکن است به افراد مبتلا به بیماری کرون کمک نکند. پس از 12 ماه درمان با عصاره بوسولیا، هیچ تفاوتی در عود بیماری، شدت علائم و یا حفظ سلامتی وجود نداشت.

بیماری های التهاب روده
محققان در مطالعه ای که در سال 2007 بر روی 31 فرد مبتلا به کولیت کلاژنی (نوعی از بیماری التهابی روده که باعث اسهال مزمن می شود) انجام دادند متوجه شدند که مصرف عصاره بوسولیا سه بار در روز و به مدت شش هفته تاثیری در بهبودی بالینی و کیفیت زندگی ندارد.
آشنایی با خواص و مضرات کندر درخت کندر از درختان بومی مناطق مرکزی ایران است و با ایجاد خراش در تنه این درخت،صمغ آن که همان قسمت خوراکی است، ترشح شده و جمع آوری میگردد. این شیرابه در مجاورت هوا به تدریج سفت شده و به صورت کندر خوراکی در بازار عرضه می شود. کندر دارای طعمی تلخ و معطر و کمی گس است.

خواص بی نظیر و مضرات تهدید کننده کندر

مضرات کندر (موارد احتیاطی و عوارض جانبی)

علیرغم خواص درمانی و فواید بیشمار کندر همانند تمام گیاهان دارویی در مورد کندر نیز استفاده صیحیح و به اندازه بایستی مورد توجه قرار بگیرد. به ویژه مصرف کندر در بارداری که بایستی حتما با احتیاط صورت گرفته و زیاده روی نشود. از مضرات مصرف بیش از اندازه کندر در بارداری افزایش احتمال بیش فعالی کودکان است. تحقیقاتی که روی بیش از 100 نفر از مادرانی که قبل از زایمان به مدت طولانی (3 الی 4 ماه) از کندر استفاده کرده اند معلوم شد که مصرف بیش از حد آن موجب بیش فعالی کودکان آنها شده اما مادرانی که به مدت یک ماه یا کمتر از کندر استفاده کرده‌اند کودکانشان بیش فعال نشده و همچنین از هوش بالایی برخوردارند.

عوارض جانبی کندر

• زیاده روی در مصرف کندر موجب سوختن خلط های خون و بلغم
• موجب سردرد در گرم مزاج ها و همچنین جنون و جذام و برخی بیماریهای پوستی می شود.
• عوارض جانبی شامل سوزش پشت جناغی، تهوع، احساس پری شکم، درد اپیگاستریک، بی اشتهایی و درماتیت می باشد.
• باید به بیماران مبتلا به گاستریت توصیه شود کندر را با احتیاط مصرف کنند.
• مصرف خارجی صمغ کندر میتواند خارش خفیف پوستی ایجاد کند و به لحاظ داخلی یک ضد نفخ خفیف است.

 

فول انرژی و افزایش میل جنسی با این خوراکی ها

تاثیر مصرف کندر بر حافظه کودک

خواص کندر و روغن آن

 

Get acquainted (gain, obtain) with present-day techniques that came from frankincense.


برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان