پاسخ به شایع ترین بیماری ها در کودکان و نوزادان

پاسخ به شایع ترین بیماری ها در کودکان و نوزادان

پاسخ به شایع ترین بیماری ها در کودکان و نوزادان

 

به گزارش وب سایت تفریحی نازوب در بخش بیمارهای کودکان و نوزادان : پاسخ پزشکان؛ عباس مومن زاده فوق تخصص اطفال و عباس مدنی فوق تخصص بیماری‌های کلیه کودکان و متخصص اطفال در این بخش، برای راحتی و دسترسی سریع و آسان والدین گردآوری شده است با ما همراه باشید.

 

**سوزش چشم اطفال
مدنی بیان کرد: سوزش چشم می‌تواند به دلیل حساسیت سیستم تنفسی فوقانی رخ دهد که ناشی از آلودگی هوا، بخار‌های شیمیایی، زمین‌شور‌ها و سیگار کشیدن افراد در منزل است.

 

وی ادامه داد: این مواد باعث می‌شود که نوزاد در بینی خود احساس خارش و در چشمان خود احساس سوزش کند. همچنین اگر مادری به فرزند خود شیر می‌دهد و نوزاد بعد از مصرف شیر با خارش چشم و بینی مواجه شود، می‌توان به این موضوع پی برد که نوزاد نسبت به شیر مادر که دارای فرآورده‌های لبنی است، حساسیت نشان می‌دهد؛ بنابراین مادر باید سعی کند به جای استفاده از فرآورده‌های لبنی از کلسیم و ویتامین D استفاده کند.

 

**ناتوانایی گفتاری کودکان در سنین ۲ سال به بالا
عباس مدنی اظهار داشت: کودکانی که در سنین ۲ سالگی قرار دارند، باید بتوانند واژه‌های ساده را تلفظ کنند و نباید از آن‌ها انتظار توانایی جمله‌سازی را داشت، ولی اگر کودکی نتواند در این سن حتی ساده‌ترین واژه ها را تکرار کند، ممکن است کودک را دچار اختلال کند.

 

این متخصص ادامه داد: اگر کودکی توانایی گفتن واژه‌های ساده در این سن را ندارد، می‌توان نتیجه گرفت که در زمینه‌ شنوایی، توانایی ذهنی و نوازش کردن دچار مشکل شده که بر گفتار کودک هم تاثیر گذاشته است.

 

وی تاکید کرد: مادر باید تلاش کند تا با فرزند خود ارتباط احساسی، عاطفی و اجتماعی برقرار کند و با به آغوش کشیدن کودک خود به صحبت کردن او کمک کند، زیرا آغوش پدر و مادر مامن آموزشی است که می‌تواند سیستم فکری کودک را نظم ببخشد.

 

**شب ادراری‌های کودکان در سنین بالا
عباس مدنی بیان کرد: اگر کودکی در سن ۵ سالگی با مشکل شب ادراری مواجه باشد، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند تا آزمایش‌های مختلفی را در این زمینه انجام دهد، زیرا شب ادرای کودک ممکن است ناشی از عفونت‌های داخلی باشد که در آینده مشکل‌ساز خواهد شد.

 

وی ادامه داد: اگر این اتفاق در شب‌های مکرر صورت نگرفت، می‌توان گفت که کودک بر اثر اختلال پیش آمده در طول روز و یا استرس و اضطراب به این امر دچار شده است که جای نگرانی نیست.

 

**نفخ معده و روده در کودکان
این متخصص اطفال اضافه کرد: نفخ معده که با دل درد در کودکان همراه است مساله‌ بسیار مهمی است که والدین باید در صورت مشاهده چنین امری فورا به پزشک مراجعه کنند.

 

وی ادامه داد: این دل درد‌های روزانه می‌تواند ناشی از بد غذا خوردن، آلرژی غذایی، انگل، عفونت ادرای، رفلاکس معده، یبوست و اسهال باشد که در صورت مشاهده چنین مواردی باید حتما برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کرد.

 

**خس خس کردن هنگام تنفس
عباس مدنی متخصص اطفال بیان کرد: خس خس کردن از نوک بینی تا اعماق ریه اتفاق افتاده و ممکن است ناشی از گرفتگی بینی، عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن والدین، آلودگی هوا، حشره کش‌ها و رنگ نقاشی باشد.

 

وی تاکید کرد: گاهی اوقات دلیل خس خس کردن در تنفس کودکان ناشی از آلرژی تنفسی است که مربوط به مسائل گوارشی می‌شود. همچنین گاهی اوقات ممکن است به دلیل نفخ معده در کودکان، هوا وارد دستگاه تنفسی کودک شود که فضای تنفس را کاهش داده و اختلالات تنفسی در کودک را به همراه دارد که باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

 

**تشنج در کودکان
مدنی در خصوص این حالت عصبی در کودکان اظهار داشت: زمانی که کودک به این حالت دچار می‌شود، هوشیاری خود را از دست می‌دهد و دهان و چشم کودک کج می‌شود و حالت غیر عادی به خود می‌گیرد. در این زمان والدین باید سریعا از کودک خود فیلم بگیرند و به پزشک خود نشان دهند تا در صورت مراجعه به پزشک متخصص از متشنج شدن فرزند خود آگاهی کامل پیدا کنند.

 

وی بیان کرد: تشنج به دلایلی همچون تب، اختلالات متابولیکی، مصرف دارو‌های ضد استفراغ در کودک به وجود می‌آید که والدین باید سریعا حالت فزرند خود را ثبت کنند تا به پزشک معالج نشان دهند.

 

**افزایش قد و وزن در کودکان
عباس مومن زاده فوق تخصص اطفال بیان کرد: اگر کودک به دل درد مبتلا شود، می‌تواند نشانه‌ عفونت در بدن کودک باشد؛ بنابراین باید سریعا برای انجام آزمایش‌ها به پزشک متخصص مراجعه کند.

 

وی تاکید اگر دل درد ارتباطی به عفونت در نوزاد نداشته باشد، عامل آن ممکن است مربوط به بیماری کولیک باشد؛ این بیماری گاهی در هفته‌ اول بعد از تولد در نوزاد به وجود می‌آید و اگر این اتفاق روزی سه بار در هفته صورت بگیرد و نوزاد حداقل روزی سه ساعت گریه کند، مبتلا به این بیماری شده است.

 

مومن زاده تاکید کرد: اگر مادر از فرآورده‌های لبنی استفاده می‌کند، در صورت مبتلا بودن نوزادش به این بیماری باید رژیم غذایی را از لحاظ مصرف فرآورده‌های لبنی تغییر دهد و یا اینکه با تهیه‌ داروی بیوگایا برای نوزاد می‌توانند از درد ناشی از این بیماری بکاهند.

 

**بوی بد دهان در کودکان
مومن زاده فوق تخصص اطفال عنوان کرد: والدین باید توجه داشته باشند که نحوه‌ صحیح مسواک زدن را از دو سالگی به کودکان خود آموزش دهند.

 

وی ادامه داد: کودکانی که لوزه‌ سوم دارند و یا لوزه‌های اصلی آن‌ها بزرگ است به بوی بد دهان دچار می‌شوند، همچنین کودکانی که قدبلند بوده و دارای عضلات ضعیفی هستند و شب‌ها به مدت طولانی می‌خوابند، چربی عضلاتشان می‌سوزد و این باعث می‌شود که دهانشان بوی آستون به خود بگیرد، به همین خاطر والدین باید سعی کنند تا ساعاتی از روز را به ورزش کردن کودکانشان اختصاص دهند تا عضلات قوی داشته باشند و با چربی سوزی کمتر بوی بد دهان را از بین ببرند.

 

منبع: نازوب – www.nazweb.ir

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان