راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

مجموعه : مقاله و تحقیق
راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

هلند و موقعیت جغرافیایی، فرهنگی، آداب و رسوم. بسیاری از مردم ایران در تلاش اند به کشورهای دیگر اقامت کنند بنابراین مهم ترین مسئله ای که باید بدانند و از آن آگاهی پیدا کنند نحوه و شرایط اقامت دائم یا پناهندگی و هم چنین راه های مهاجرت به آن کشور است.

در بخش های قبلی وبسایت ناز وب سعی شده شرایط و راهنمای اقامت به پرطرفدارترین کشورهای جهان در بخش مقاله و تحیقیق گنجانده شود شما عزیزان می توانید با مراجعه به بخش مقاله و تحقیق وبسایت ناز وب از شرایط و نحوه اقامت به دیگر کشورها اطلاعات لازم را کسب کنید. از این که ما را در این بخش انتخاب کردید سپاسگزاریم.

هلند در شمال غربی اروپا قرار دارد و با آلمان و بلژیک همسایه است. همچنین این کشور در جوار دریای بریتانیا است که نزدیک بودن به دریا در هلند مشکلاتی را هم فراهم می‌کند. اکثر خشکی‌های هلند، از سطح دریا پایین‌تر هستند و این امر موجب روان شدن رود‌ها و آب‌های بسیاری در سطح هلند شده است. البته دولت هلند به دلیل تجربه بسیار زیاد، راه‌کارهای زیادی برای مقابله با آن پیدا کرده است.

 

Pays-Bas et situation géographique, culturelle, coutumes. De nombreuses personnes en Iran tentent de rester dans d’autres pays

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

هلند یکی از زیباترین کشور‌های اروپا است و هر ساله تعداد زیادی از ایرانیان برای مهاجرت به هلند اقدام می‌کنند. روش‌های مهاجرت متفاوتی برای اقامت در هلند وجود دارد که در این مقاله قصد داریم تا با تمام این روش‌ها، شما را آشنا کنیم و با توجه به شرایط، بهترین روش را انتخاب کنید.

درصد زیادی از مردم هلند مسیحی پروتستان هستند و درصد کمی را هم مسلمانان تشکیل می‌دهند. اقتصاد هلند به پرورش گل و گیاه بسیار وابسته است به طوری که در رده‌بندی جهانی، هلند در پرورش گل و گیاه رتبه اول را دارد. بعد از پرورش گل، کشاورزی و دامداری از مهم‌ترین پایه‌های اقتصادی این کشور محسوب می‌شوند.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

همچنین هلندی‌ها در بانکداری جهانی هم فعالیت بسیاری دارند و با ‌وجود کوچک بودن کشورشان، در زمینه بانکداری مطرح هستند. صنعت و تکنولوژی هم در این کشور بسیار پیشرفته است و برخی از شرکت‌های بزرگ، مثل فلیپیس مربوط به این کشور هستند. هلند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و به همین علت با واحد پول یورو در آن داد و ستد می شود.

هلند از کشور‌هایی است که هنرمندان و فیلسوف‌های بسیاری را در خود پرورش داده است. رامبرانت، ونگوگ و پیت موندریان از هنرمندان این کشور و اسپینوزا و اراسموس از فیلسوف‌های معروف هلندی هستند.

 

 

روش‌ های مهاجرت به هلند

 

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

برای مهاجرت به هلند، روش‌های مختلفی وجود دارد. مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری، تبعیت از طریق داشتن همسر هلندی برخی از راه‌هایی است که شما می‌توانید برای مهاجرت به هلند به دنبال آن باشید. ما در اینجا به برخی از شرایط گرفتن ویزا، اقامت و همچنین برخی شرایط لازم برای زندگی در هلند اشاره می‌کنیم.

 

مهاجرت به هلند از طریق تولد

افرادی که پدر یا مادرشان تبعه هلند باشند می‌توانند تبعیت هلند را دریافت کنند. همچنین فردی که از پدر و مادر غیر هلندی باشد و در هلند به دنیا آمده باشد، می‌تواند تبعیت هلندی بگیرد.

 

مهاجرت به هلند از طریق ازدواج با فرد تبعه هلند

 

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

ازدواج با افراد تبعه هلند، یکی از سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به هلند است. اگر فرد غیر هلندی با فردی که تبعه هلند است ازدواج کند، می‌تواند از طریق همسر خود برای مهاجرت به هلند اقدام کند. همچنین این افراد بعد از 3 سال زندگی مشترک می‌توانند حداقل تا 15 سال تبعیت این کشور را داشته باشند.

اگر بعدها نیاز به تغییر نوع تبعیت باشد، راه‌های مختلفی برای این امر وجود دارد. افرادی که به هر دلیلی، قصد تغییر نوع تابعیت را داشته باشند، می‌توانند برای گرفتن تبعیت یا تغییر تبعیت، از طریق راه‌های مختلف تا مدت 6 ماه اقدام کنند.

 

مهاجرت به هلند از طریق تحصیل

 

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

تحصیل یکی از راه‌هایی است که برای مهاجرت به هلند بسیار از آن استقبال می‌شود. تحصیل در هلند به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی بتوانید تبعیت این کشور را دریافت کنید. بعد از اتمام تحصیل هم می‌توانید از راه‌های دیگر برای گرفتن تبعیت مجدد اقدام کنید.

دانشگاه‌های هلند از معتبرترین دانشگاه‌های جهان هستند و شما می‌توانید در رشته‌های مختلفی ادامه تحصیل دهید. تحصیل در دانشگاه‌‌های هلند به دو زبان انگلیسی و آلمانی امکان پذیر است.

 

برای تحصیل در هلند به زبان انگلیسی داشتن مدرک آیلتس حداقل 6 و یا ارائه مدرک تافل الزامی است. همچنین برای تحصیل در این دانشگاه‌ها به زبان آلمانی هم باید مدارک معتبر مبنی بر اخذ و یا گذراندن این دوره را ارائه دهید.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

دوره‌ کارشناسی 4 سال، دوره کارشناسی ارشد 2 سال و دوره دکتری هم 4 سال است. افراد محصل در هلند، با گرفتن ویزای تحصیلی می‌توانند تمام مدت تحصیل خود را در این کشور اقامت داشته باشند و بعد از آن نیز جذب بازار کار شوند و یا برای پیدا کردن کار مناسب در این کشور با داشتن شرایط مورد نیاز، پس از گرفتن مدرک تحصیلی تا 6 ماه اقامت داشته باشند. بعد از پایان تحصیل در این کشور، این افراد می‌توانند برای اقامت از طریق کار به عنوان نیروی متخصص اقدام کنند.

 

 

مهاجرت به هلند از طریق کار

 

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

کار در کشور هلند می‌تواند از دیگر را‌ه‌های اخذ اقامت در هلند باشد. افرادی که جویای کار در هلند هستند، می‌توانند از طریق آگهی‌هایی که از طرف این کشور ارائه می‌شود، برای رفتن به آن‌جا اقدام کنند. هر ساله برای مهارت‌های مختلفی از طرف دولت هلند جذب نیرو صورت می‌‌گردد.

در بیشتر این موارد افراد با در دست داشتن این آگهی و داشتن شرایط مناسب و تایید شده از طرف سفارت هلند، می‌توانند برای مهاجرت به هلند اقدام کنند.

همچنین افرادی که فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های هلند باشند می‌توانند به راحتی جذب بازار کار شوند و در قسمت‌های مختلفی که در این کشور نیرو می‌پذیرند، کار خود را شروع کنند و سپس مشمول اقامت کاری شوند.

 

La chose la plus importante à connaître et à connaître est donc le mode et les conditions d’obtention de la résidence permanente ou d’asile, ainsi que les moyens d’immigrer dans ce pays

 

 

مهاجرت به هلند از طریق سرمایه‌ گذاری و کارآفرینی

 

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

روش دیگری که برای مهاجرت به هلند از طریق کار وجود دارد، کار آفرینی است. برای گرفتن این نوع اقامت کاری، لازم است که افراد سرمایه اولیه برای ایجاد کار یا تولید را در هلند داشته باشند.

سپس با در دست داشتن مدارک لازم، مثل تجربه کاری در این زمینه، مدرک تحصیلی مورد تایید، سوابق کار آفرینی، نشان دادن طرح تجاری، نشان دادن منافع کاری برای دولت هلند، میزان سرمایه‌گذاری و دیگر موارد، می‌توانند برای گرفتن اقامت اقدام کنند.

همچنین ممکن است که شما دیگر فعالیتی در هلند نداشته باشید اما از طریق شریک کاری خود که در هلند زندگی می‌کند و یا تبعه هلند است، اقدام به دریافت این مجوز از طریق دولت هلند کنید و در کنار شریک کاری خود در هلند اقامت داشته باشید.

 

ویزای کوتاه مدت

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

ممکن است شما قصد سفر کوتاهی به هلند را داشته باشید. در این صورت می‌توانید برای ویزای مسافرتی و یا کوتاه مدت اقدام کنید. مدت این ویزا حداکثر 90 روز است و شما می‌توانید در این مدت هم تفریح کنید و هم با شرایط زندگی در هلند آشنا شوید و به‌ دنبال کار بگردید.

گرفتن این ویزا بسیار راحت‌تر از دیگر انواع ویزا برای رفتن به هلند است، اما شما موظف به برگشت سریع‌تر هستید. این ویزا بیشتر برای افرادی که قصد مراوده‌های کوتاه تجاری یا صنعتی را با هلند دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

هزینه‌ های زندگی در هلند

 

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

هلند از‌جمله کشور‌های گران برای زندگی است و هرساله نرخ هزینه‌های زندگی در آن افزایش می‌یابد. اما با این وجود، با قرار گرفتن هلند به عنوان یکی از کشورهای با کیفیت بالای زندگی در جهان، هزینه‌های زندگی در آن نسبت به بعضی کشور‌های اروپا، مناسب‌تر است.

 

هزینه‌های مسکن در هلند

هلند کشور نسبتا کوچکی است. بنابراین باتوجه به جمعیت زیاد آن، زندگی در آن بسیار متراکم است. ساختمان‌ها بلند، آزاد و با مساحت کم، از مشکلاتی هستند که برای افراد غیر هلندی وجود دارد.

نرخ مسکن و اجاره در این کشور بسیار بالا است و اکثر این افراد تنها می‌توانند در این آپارتمان‌ها زندگی کنند که می‌تواند از مهم‌ترین مشکلات زندگی در هلند باشد.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

هزینه خوراک و درمان در هلند

به دلیل فراونی محصولات مختلف و گسترش سوپر مارکت‌ها، هزینه‌های مواد خوراکی زیاد نیست و همه چیز به راحتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. هزینه‌های درمان و پزشکی هم در سطح متوسطی قرار دارد و جای نگرانی بابت هزینه‌های سنگین پزشکی وجود ندارد.

 

با تمام این شرایط بهتر است بدانید، هلند یکی از زیباترین کشور‌های جهان است. طبق آخرین آمار، مردم این کشور رضایت بالایی از زندگی در هلند دارند. همچنین هلند از بهترین کشور‌ها از نظر آرامش، سیستم آموزشی، شرایط اقتصادی و داشتن مردم شاد است.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

راهنما و نحوه ی اقامت تحصیلی در هلند برای ایرانیان

تحصیل در هلند یکی از مقاصد مهم و بسیار پرطرفدار برای بسیاری از افرادی است که مشتاق به ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی هستند.

هلند، کشور کوچکی در غرب اروپا است که در میان رودخانه‌‏های راین، میوز و شلده واقع شده و یک خط ساحلی گسترده به دریای شمال و مرزهای مشترک با آلمان و بلژیک دارد.

این کشور طبیعت منحصر به فردی دارد و طبیعت بهاری آن با دشت‎‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ، مناظر زیبا و چشم‌انداز آسیاب‌های بادی، اقلیمی آرامش‌بخش برای آن فراهم آورده‌اند که همین امر سبب جذب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در هلند شده است.

این کشور دارای آب و هوای دریایی معمولی با زمستان‌های معتدل و تابستان‌های خنک است که تغییر شرایط آب و هوایی در طول سال قابل انتظار است. هر زمان از سال که وارد این کشور شوید، انتظار بارش باران امری عادی است.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

هلند به کشور گل‌ها معروف است و بزرگ‌ترین صادر کننده گل در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. باغ‌ها و مزارع لاله هلند در ماه مه و دشت‌های پوشیده از گل‏‌های نرگس زرد در ماه آوریل، اوج زیبایی و رنگ‌آمیزی طبیعت را به نمایش در می‌آورند.

دشت‏‌های بی‌انتها و گل‏‌های به رنگ زرد، بنفش و قرمز مخملی به نماد سرزمین هلند تبدیل شده‌اند و سالیانه بیش از 3 میلیارد گل لاله در هلند رشد و پرورش می‌یابد که بیش از دو سوم آن‌ها به دیگر کشورها مخصوصا آمریکا و آلمان صادر می‌شوند.

 

پایتخت هلند، شهر آمستردام است که در آن بیش از 20 مؤسسه آموزش عالی در اندازه‌های مختلف وحود دارد. آمستردام یک مرکز فرهنگی در هلند است که موزه‌ها و مکان‌های جذاب متعددی دارد و در کنار آن‌ها، صحنه‌های اجتماعی و برنامه‌های شبانه فعال آن زبانزد عموم مردم است.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

دیگر شهرهای بزرگ هلند مانند روتردام، لاهه (دن‌هاگ)، اوترخت و آیندهوون همگی دارای مؤسسات آموزش عالی هستند. بیش از ۱۶ میلیون نفر ساکن هلند هستند که زبان اصلی آن‌ها هلندی است، در حالی‌که بیشتر افراد به زبان انگلیسی هم مسلط هستند.

مکان‌های برجسته گردشگری در هلند عبارتند از: موزه ون گوگ در آمستردام، موزه مائریتشویس دن‌هاگ، خانه آنه فرانک در آمستردام، باغ کوکنهوف در نزدیکی شهر لیسه، موزه DAF در آیندهوون.

 

زندگی در هلند

 

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

زندگی در هلند یک زندگی فارغ از تبعیض و تعصب است و بردباری و مدارای مردم نسبت به بسیاری از مسائل و مشکلات، موضوع قابل‌توجهی است که در دیگر نقاط جهان کمتر مشاهده می‌شود.

آزادی و صداقت والاترین ارزش در نظر مردم هلند است و به همین دلیل با وجود شرایط خشونت‏‌آمیز در بسیاری از کشورها، هلندی‌ها مشتاق میزبانی مردم کشورهای مختلف جهان هستند. هلندی‌ها ملتی هستند که از پذیرفتن افراد روشن‌فکر و شکیبا و دارای سعه صدر استقبال می‌کنند.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

در بسیاری از شهرهای این کشور و دانشگاه‌های آن می‌توانید تنوع فرهنگی گسترده‌ای را مشاهده کنید. کارهای بسیاری برای انجام دادن و جاهای بسیاری برای دیدن وجود دارد .

وجود مسیرهای حمل و نقل عالی بین هلند و دیگر کشورهای اروپایی باعث شده است که سفر و دیدن مناظر دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان از گزینه‌های ممکن برای گذراندن اوقات فراغت شما باشد که باهزینه کم امکان‌پذیر است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به سایت رسمی‌ صنعت توریسم در هلند مراجعه کنید.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

همچنین آمستردام با در دسترس داشتن تکنولوژی‌های روز دنیا و آغوشی باز به روی کارآفرینان و شرکت‌های خارجی، محیطی بی عیب و نقص برای شروع کسب و کار بوده و در صدر فهرست 12 شهری است که می‌توانید کسب و کار خود را در خارج از ایران توسعه دهید، قرار دارد.

تحصیل در هلند

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

این کشور اولین کشور انگلیسی زبان غیر بومی‌ است که دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه نموده است. در حال حاضر تقریباً تمام رشته‌های تحصیلی ارائه شده برای دانشجویان بین‌المللی، به زبان انگلیسی و هلندی تدریس می‌شود.

تحصیل در هلند از نظر طول مدت تحصیل، مشابه دیگر کشورهای محبوب برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی است. معمولاً دوره‌های کارشناسی 3 تا 4 سال، دوره‌های کارشناسی ارشد 1 تا 2 سال و دوره‌های دکترا 4 سال طول می‌کشند.

 

سیستم آموزش عالی هلند در درجه اول از سه نوع مؤسسه آموزشی مختلف تشکیل شده است که هریک، رشته‌های پیشنهادی منحصربه‌فردی برای دانشجویان بین‌المللی دارند. این مؤسسه‌ها عبارتند از: دانشگاه‌های پژوهشی، دانشگاه‌های جامع علمی‌کاربردی و مؤسسات آموزش عالی بین‌المللی.

برخی از سطوح رشته‌های دانشگاهی فقط در یک مؤسسه خاص ارائه می‌گردد. رشته‌های مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های پژوهشی و دانشگاه‌های جامع علم کاربردی ارائه می‌گردد، دوره‌های کارشناسی ارشد در هر سه نوع موسسه و دوره‌های دکترا فقط در دانشگاه‌های پژوهشی ارائه می‌گردد.

 

کشور هلند جایگاه شناخته شده و مورد احترامی در عرصه آموزش عالی در دنیا به خود اختصاص داده است. در رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های جهان در سال 2015/16، نام دانشگاه‌های زیادی از هلند به چشم می‌خورد.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

13 دانشگاه هلند بین 300 دانشگاه برتر دنیا جای گرفته‌اند که از میان آن‌ها 5 دانشگاه زیر جزو 100 دانشگاه برتر دنیا هستند:

دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam) با رتبه جهانی 55
دانشگاه فناوری دلف (Delft University of Technology) با رتبه جهانی 64
دانشگاه اوترخت (Utrecht University) با رتبه جهانی 94
دانشگاه لیدن (Leiden University) با رتبه جهانی 95
دانشگاه خرونینخن (University of Groningen) با رتبه جهانی 100

 

قدیمی‌ترین ‌دانشگاه هلند

دانشگاه لیدن است که در سال 1575تأسیس شده و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا به حساب می‌آید. اغلب دانشگاه‌های هلند قدمتی بیش از 100سال دارند و البته برخی هم در دو دهه اخیر تأسیس شده‌اند.

هر سال تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی، به منظور تحصیل در دانشگاه‌های هلند عازم شهرهای دانشجویی این کشور (مانند آمستردام، لایدن، اوترخت، خرونینخن، روتردام و ماستریخت) می‌شوند.

دانشگاه ماستریخت در شهری به همین نام در جنوب هلند و نزدیکی مرز هلند با آلمان و بلژیک، با حدود 47 درصد دانشجوی بین‌المللی از بیش از 100 ملیت مختلف، محیط بین‌المللی کم‌ نظیری دارد.

آنچه که در کنار زیبایی‌های کشور هلند، استانداردهای بالای زندگی، اعتبار و کیفیت دانشگاه‌ها باعث جذابیت تحصیل در هلند برای دانشجویان بین‌المللی می‌شود، «زبان» است؛ در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هلند، دوره‌‌های تحصیلی زیادی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و مردم هلند هم بعد از زبان مادری خود، زبان انگلیسی را به خوبی می‌شناسند و استفاده می‌کنند.

کشور هلند، که به سرزمین گلها معروف است کشوری کوچک از سرزمین اصلی اروپا است و در زمینه‌های تجارت، توریسم، کشاورزی و آموزش عالی، از کشورهای پیشرفته جهان به شمار می‌آید که همین امر سبب محبوب شدن تحصیل در هلند شده است.

عواملی که باعث شده است بسیاری از افراد علاقه زیادی به زندگی و ادامه تحصیل در هلند داشته باشند، عبارتند از: امکان برخورداری از برترین امکانات آموزشی دانشگاه‌های هلند، استفاده از فضای بین المللی تحصیل در آن، بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی این کشور پس از فراغت از تحصیل و همچنین استفاده از شرایط و امکانات یک کشور بسیار پیشرفته اروپایی.

در قسمت اول مقاله با کشور هلند، جاذبه‌های گردشگری و دانشگاه‌های مطرح آن آشنا شدیم. در این قسمت با شرایط و مسائلی که هر دانشجو در حوزه تحصیل در هلند ممکن است با آن مواجه شود، آشنا می‌شویم.

 

شرایط تحصیل در هلند

آشنایی با زبان انگلیسی

برای اینکه بتوانید در یکی از دانشگاه‌های هلند به تحصیل بپردازید، باید شایستگی و مهارت شما در زبان انگلیسی ثابت شود که با قبولی در یک آزمون زبان انگلیسی مورد قبول (نمره 6 به بالا در آزمون آیلتس، نمره 550 به بالا در آزمون تافل PB و یا نمره 213 به بالا در تافل CB) این امر مهیا می‌گردد.

به جز آزمون‌های ذکر شده، برخی آزمون‌های دیگر هم ممکن است مورد قبول واقع شوند که این موضوع باید با دانشگاه مورد نظر شما هماهنگ شود.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

Guide néerlandais des logements et des réfugiés / Le pays des fleurs

 

شرایط اخذ ویزای هلند

از آنجا که اکثر دوره‌های آموزشی و مدارج تحصیلی بیش از یک سال به طول می‌انجامند، بیشتر دانشجویان بین‌المللی نیاز به یک ویزای ورودی به کشور هلند تحت عنوان مجوز اقامت موقت (Provisional Residence Permit یا Machtiging tot Voorlopig Verblijf) دارند.

با این مجوز موقت (MVV) ورود به کشور هلند و اقامت برای 6 ماه امکان‌پذیر است؛ بعد از ورود و اقامت موقت، دانشجویان باید درخواست مجوز اقامت بدهند که دانشگاهی که انتخاب می‌کنند باید از طرف آن‌ها این کار را انجام دهد.

 

شرایط اعطای مجوز اقامت موقت (MVV) در کشور هلند عبارتند از :

داشتن گذرنامه معتبر
امکانات مالی کافی
پرداخت همه هزینه‌های مورد نیاز
داشتن یک نامه از دانشگاه میزبان مبنی بر اینکه آن فرد در آن دانشگاه ثبت‌نام کرده یا ثبت‌نام خواهد کرد.

هزینه‌های زندگی در هلند

موضوعی که برای هر دانشجوی بین‌المللی از اهمیت خاصی برخوردار است و در تصمیم‌گیری و انتخاب دانشگاه تأثیر به‌سزایی دارد، هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور مورد نظر است. این هزینه‌ها شامل شهریه دانشگاه، هزینه‌های جانبی تحصیل و هزینه زندگی و مسکن می‌شود.

هزینه زندگی برای دانشجویانی که در کشور هلند مشغول به تحصیل هستند، شامل مخارج غذا، حمل و نقل عمومی‌، خرید کتاب ، پوشاک و فعالیت‌های مربوط به اوقات فراغت است. همچنین هزینه اجاره مسکن و بیمه سلامت هم به هزینه‌های جاری زندگی افزوده می‌شود.

 

پول رایج هلند یورو است و در مجموع هزینه تحصیل و زندگی در هلند تقریبا برای یک ماه برابر با 800 الی 1100 یورو است. برای بسیاری از فعالیت‌های اوقات فراغت، تخفیف دانشجویی وجود دارد و هزینه‌های حمل و نقل با خرید یک کارت تخفیف حمل و نقل ریلی، برای دانشجویان کاهش می‌یابد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که دارایی خود را به سه قسمت مساوی تقسبم کنید: یک سوم دارایی برای هزینه مسکن، یک سوم آن هزینه مواد غذایی و خوراک و یک سوم برای حمل و نقل، اوقات فراغت و مطالعه.

 

هزینه اجاره یک ماه برای یک اتاق متوسط در کشور هلند حدود 300 الی 600 یورو است. کارکردن دانشجویان در حین تحصیل، بسته به ملیت دانشجویان، برای ساعات محدودی مجاز است و کارفرمای شما باید از طرف شما درخواست صدور مجور کار بدهد.

 

هزینه‌های تحصیل در هلند

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های هلند برای هر دانشجو، بسته به رشته تحصیلی او، متفاوت است که علاوه بر شهریه‌های دانشگاهی، خرید کتاب و وسایل کمک آموزشی را شامل می‌شود و معمولا سالیانه بین 300 الی 650 یورو هزینه دارد.

شهریه تحصیلی در دانشگاه‌های کشور هلند شامل دو نوع شهریه قانونی و شهریه نهادی می‌شود.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

 

شهریه قانونی را دولت برای تمام دانشگاه‌های هلند تعیین می‌کند و تمام دانشجویان هلندی و دانشجویان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باید آن را بپردازند. شهریه قانونی سالیانه پرداخت می‌شود و در سال تحصیلی 2016/17 برابر 1984 یورو است.

 

شهریه‌های نهادی را خود دانشگاه تعیین می‌کند و مختص دانشجویانی است که از اتباع خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا ‌باشند. مقدار شهریه نهادی، برای رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است که برای سال 2017-2016 بین 6000 تا 20000 یورو تعیین شده است.

شهریه دوره‌های مقدماتی برای دانشجویان داخل و خارج از اتحادیه اروپا یکسان است و برای یک سال تحصیلی بین 6000 تا 12000 یورو است.

 

دانشجویانی که از خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا می‌خواهند برای تحصیل به هلند سفر کنند، باید مدرکی ارائه کنند که نشان دهند توانایی مالی زندگی در هلند برای یک ماه را دارند.

در بیشتر موارد، دانشجویان باید مبلغی معادل هزینه زندگی یک سال در هلند که تقریباً 10350 یورو است را به حساب بانکی دانشگاه مورد نظر خود در هلند واریز کنند؛ پس از آن که به هلند سفر کردند، می‌توانند این مبلغ را پس بگیرند .

هرچه مقطع تحصیلی بالاتر و کیفیت آموزشی دانشگاه بهتر باشد، شهریه‌های تحصیلی بیشتر خواهد بود. با این وجود، تحصیل در هلند نسبت به کشور‌های دیگر مانند انگلستان و آمریکا هزینه‌های کمتری در پی دارد.

به عنوان مثال، شهریه‌های تحصیلی در انگلستان از 15000 یورو آغاز می‌شوند که این مقدار 3 برابر بیشتر از هزینه تحصیل در هلند است، همچنین زندگی در انگلستان برای یک ماه حداقل هزین‌ای معادل 1380 یورو در بر خواهد داشت.

 

نکته قابل توجه در مورد هزینه‌های تحصیلی این است که دانشحویان می‌توانند با دریافت بورسیه‌های تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی، وام‌های دانشجویی، کمک هزینه اجاره خانه و همچنین کمک‌های مالی جهت بیمه سلامت، هزینه تحصیل و زندگی خود را در هلند کاهش دهد.

 

بیمه بهداشت و درمان

دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا یا سوییس هستند و در حین تحصیل کار نمی‌کنند یا مشغول پروژه کارورزی خود نیستند، به احتمال زیاد واجد شرایط دریافت کارت بیمه درمانی اروپا خواهند بود که تمام هزینه‌های درمانی شخص را تا زمانی که در هلند زندگی می‌کند، پوشش می‌دهد.

این دانشجویان می‌توانند قبل از شروع تحصیل در هلند، از داخل کشور خود برای دریافت کارت بیمه سلامت اروپایی (EHIC) اقدام کنند.

اگر شما در طول زمانی که در هلند زندگی می‌کنید، ناچار به اشتغال و یا مشغول یک دوره کارآموزی با دریافت پول هستید، باید تحت پوشش بیمه بهداشت و درمان عمومی ‌هلند که تحت عنوان zorgverzekering شناخته می‌شود قرار گیرید. این بیمه تنها هزینه‌های پزشکی شما را پوشش می‌دهد.

 

راهنمای کامل اقامت و پناهندگی کشور هلند/ سرزمین گلها

Guide néerlandais des logements et des réfugiés / Le pays des fleurs

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان