حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

حراج آثار هنری چیست؟ به چه نوع آثاری حراج هنری می گویند؟ حراج آثار هنری امری مهم در زمینه اعتلای فرهنگ هنری جوامع، حمایت از هنر و هنرمندان و همچنین حفظ آثار تاریخی و یا معرفی هنرمندان و آثار آنها به علاقه مندان و مجموعه داران است.

 

What is art auction? What kind of art auction are there to say? Art auction is an important part of promoting the artistic culture of societies, supporting art and artists as well as preserving historical works or introducing artists and their works to enthusiasts and collectors

 

برگزارکننده گان حراج آثار هنری واسطی بین هنرمندان و مجموعه داران، خریداران و علاقه مندان به آثار هنری می باشند. البته ارتباط حراج گزاران با هنرمندان به جز هنرمندان برجسته و صاحب نام مستقیم نبوده و از طریق گالری ها صورت می گیرد.

در واقع این گالری ها هستند که هنرمندان را شناسایی کرده و حراجی ها با مراجعه به گالری ها آثار معرفی شده از سوی آنها را در حراج به مزایده می گذارند. حراج ها رسالتی فراتر از جنبه های اقتصادی این کار داشته و آن ایجاد بستری برای رشد و ترویج هنر، حفاظت و نگهداری از آثار هنری و همچنین وسعت بخشی به دامنه شناخت عمومی از هنر و هنرمند می باشد.

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

این بار حراج هنرمندان با مبلغی بالغ بر 34 میلیارد تومان رکورد زد. که در ادامه به معرفی این آثار هنری می پردازیم.

اثر منیر فرمانفرماییان ۴ میلیارد تومان چکش خورد

دهمین دوره حراج تهران، جمعه ۲۱ دی با عرضه ۱۱۳ اثر هنری از ۱۰۵ هنرمند در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. چکش دهمین حراج تهران مانند چند دوره پیشین، به دست حسین پاکدل بود.

در دهمین حراج تهران، مجموع فروش آثار هنری از جمله نقاشی، مجسمه، عکس و نقاشیخط به ۳۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان رسید. در تیر امسال، نهمین دوره حراج تهران، شاهد فروشی معادل ۳۱ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان بود که دوره تازه نشان از رشد ۱۰ درصدی دارد.

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

حراج تهران

 

در دهمین حراج تهران، ۹ اثر با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان فروخته شدند؛ منیر فرمانفرماییان و فرهاد مشیری با دو اثر و بهمن محصص، کامران یوسف‌زاده، حسین زنده‌رودی، کورش شیشه‌گران و ژازه تباتبایی هر کدام با یک اثر در گروه میلیاردی‌ها قرار گرفتند.

دیشب، اولین گروه از آثار فروخته شده از آنِ علیرضا اسکندری، عذرا عقیقی بخشایشی، نصرالله افجه‌ای و علی فرامرزی، فرشته یمینی‌شریف، مصطفی دشتی، مهشید رحیم‌تبریزی، امید حلاج، منوچهر معتبر، هادی جمالی، آرمان یعقوب‌پور، مقداد لرپور، افشین پیرهاشمی، رکنی حائری‌زاده، حامد صحیحی، جلال شباهنگی و منوچهر نیازی بود.

 

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

تابلو «خودنگاره از کودکی» اثر کامران یوسف‌زاده/ یک میلیارد تومان

در ادامه، آثاری از پرویز کلانتری، عباس کیارستمی، مهرداد محب‌علی و واحد خاکدان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شدند.

اولین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران، مجسمه‌ای ساخته ژازه تباتبایی بود و در ادامه آثاری از هادی هزازه‌ای، ناصر اویسی، ایرج کریمخان‌زند، محمدحسین غلامزاده و صادق تبریزی هم به فروش رفتند.

سپس نوبت به فروش دومین اثر میلیاردی حراج تهران رسید که متعلق به کامران یوسف‌زاده با عنوان «خودنگاره از کودکی» بود که به قیمت ۱ میلیارد تومان فروخته شد.

 

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

تابلوی «پی+روز+جی» از حسین زنده‌رودی/ ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان

فروش آثاری از احمد مرشدلو، رضوان صادق‌زاده، مهناز پسیخانی، بابک روشنی‌نژاد، بیژن بصیری، بهمن جلالی، طلیعه کامران، بهمن دادخواه، حسن روح‌الامین، سعید صادقی، جمشید بایرامی، مرتضی اسدی، نیلوفر قادری‌نژاد، حامد رشتیان و عطالله امیدوار، محمدعلی ترقی‌جاه و رضا لواسانی ادامه بخش این حراج بودند.

پس از فروش اثری از رضا درخشانی به قیمت ۹۰۰ میلیون تومان، نوبت به سومین اثر میلیاردی امشب رسید که از آن منیر فرمانفراییان بود و به مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

حسین پاکدل مجری حراج تهران

در ادامه آثاری از پری‌یوش گنجی، شهرام کریمی، کتایون مقدم، ایرج اسکندری، پروانه اعتمادی، احمر محمدپور، طاهره صمدی‌طاری، داریوش قره‌زاد، مکرمه قنبری، نصرالله مسلمیان، مسعود اخوان‌جم، مهدی سحابی و فریدون امیدی به فروش رفتند.

چهارمین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران با عنوان «فارسی سیاه روی سفید»، از آنِ فرهاد مشیری بود که به قیمت ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد. نقاشیخطی از علی شیرازی، اثری از فرامرز پیلارام و نقاشی دیگری از ژازه تباتبایی هم به ترتیب با قیمت ۲۶۰میلیون تومان، ۳۶۰ میلیون تومان و ۷۵۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

تابلو «فارسی سیاه روی سفید» از فرهادی مشیری/ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان

اثری به نام «پی+روز+جی» از حسین زنده‌رودی، پنجمین اثر میلیاردی حراج تهران بود که به قیمت ۳میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

این حراج با فروش آثاری از ناصر اویسی، جعفر روحبخش، منصور قندریز، اکبر میخک، محمدسعید نقاشیان، سونیا بالاسانیان، صداقت جباری، حمید عجمی و محمود زنده‌رودی ادامه پیدا کرد.

ششمین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران هم متعلق به کورش شیشه‌گران بود که با قیمت ۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

تابلویی از کوروش شیشه‌گران/ یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان

در ادامه آثاری از اسدالله کیانی، طاهر پورحیدری، مونا پاد، سیاوش مظلومی،حسین زنده‌رودی، ایمان صفایی، بیتا وکیلی، فرزانه وزیری‌تبار و پروانه اعتمادی فروخته شدند. همچنین آثاری از پویا آریان‌پور و محمود بخشی به ترتیب با قیمت‌های ۵۵۰ و ۴۰۰ میلیون تومان، خریدار پیدا کردند. تابلویی از پرویز کلانتری هم به قیمت ۴۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

هفتمین اثر میلیاردی این حراج هم به نام «یا ابوالفضل»، اثر دیگری از فرهاد مشیری بود که به قیمت ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اما گران‌ترین اثر فروخته شده در دهمین حراج تهران، متعلق به منیر فرمانفرماییان بود که به‌قیمت ۴ میلیارد تومان چکش خورد.

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

اثری بدون عنوان از منیر فرمانفرماییان/ ۴ میلیاردتومان

فروش آثاری از محمدحسین عماد، اصغر محمدی، علی نصیر، هانیبال الخاص، شیده تامی، سعید احمدزاده، سهند حسامیان، کاظم چلیپا، مرتضی گودرزی، حببب‌الله صادقی، محمد خلیلی، یحیی گمار و محمد فرنود و پرتره عباس کیارستمی که فرشید مثقالی کشیده بود، ادامه بخش این حراج بودند.

نهمین اثر میلیاردی حراج تهران هم مجسمه‌ای از بهمن محصص بود که به قیمت ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

مجسمه‌ای از بهمن محصص/ ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان

علیرضا معصومی، هومن بیات، علی مشهدی‌الاصل، محمدعلی بنی‌اسدی و حسین چراغچی دیگر هنرمندانی بودند که آثارشان امشب فروخته شد. فروش تابلو کوروش شیشه‌گران به قیمت ۷۲۰ میلیون تومان، پایان بخش دهمین حراج تهران بود.

 

در ادامه نیز نگاهی داریم به معروف ترین و برترین حراج های هنری ایران و جهان

حراج آثار هنری بستری برای شگل گیری معاملات سالم را فراهم می نمایند و موجب می گردند هنرمندان و خریداران در فضایی امن و مطمئن به تبادل بپردازند.

شیوه برگزاری حراج آثار هنری به این صورت است که آثار ابتدا توسط حراج گزاران انتخاب شده و طی جلسات مفصلی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته و پس از بازاریابی و اطمینان از مارکت اثر قیمت نهایی بر اساس ارزش های کیفی اثر با هنرمند مورد توافق قرار می گیرد.

 

آثار منتخب در یک نمایشگاه چند روزه به معرض نمایش عموم در آمده و از خریداران آثار هنری و مجموعه داران برای بازدید از نمایشگاه دعوت به عمل می آید. پس از اتمام دوران نمایش، مراسمی با حضور متقاضیان برگزار می شود و طی آن مزایده آثار هنری منتخب با مبلغی کمتر از کمینه قیمت برآورد شده آغاز و روی بالاترین قیمت پیشنهادی چکش خورده و به فروش می رسند.

حراجی های بزرگ جهان امروزه سبب جذب علاقه مندان به موضوعات هنری و فرهنگی و همچنین ضابطه مندی فعالیت های آنان شده اند. از حراجی های بزرگ و مشهور جهان می توان به کریستیز، ساتبیز و بونامز اشاره نمود، که با دارا بودن چندین دفتر فروش در سراسر دنیا، اقدام به برگزاری حراج آثار هنری به شیوه های گوناگون می نمایند.

زمینه کاری این حراجی ها هیچ محدودیت زمانی و مکانی را شامل نشده و حوزه های گوناگونی چون مجسمه، نقاشی، عکس، جواهرات، آثار تاریخی و دیگر کلکسیون های هنری را در بر می گیرد.

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

 

خانه های حراج آثار هنری معتبر دنیا

کریتسیز (Christie’s) که از آن به عنوان مشهورترین حراجی دنیا یاد می شود، مراسم حراج آثار هنری خود را به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار کرده و هر یک از حراجی های آن به طور متوسط آثاری با قیمت ۲۰۰ دلار تا ۸۰ میلیون دلار را در بر می گیرد.

کریستی، یک بنگاه تجارت آثار هنری با شهرت و اعتبار جهانی بوده که گفته می شود سالانه چیزی حدود ۴ میلیارد دلار درآمد دارد و حدود ۴۰ درصد از فروش آثار هنری جهان در این حراجی صورت می گیرد. اولین دفتر کار این خانه حراج در سال ۱۸۲۳ در لندن بر پا شداست و تا کنون نیز در کنار ۸۵ شعبه دیگر در ۳۳ کشور دنیا به فعالیت خود ادامه داده است.

در میان آثار حاضر در این حراجی همواره آثاری از کشور ایران موجود بوده که همیشه سهم بیشتری از آثار هنری خاورمیانه را به خود اختصاص می دهد.

 

ساتِبیز (Sotheby’s) یک خانه حراج آمریکایی است که از بزرگ ترین حراجی های آثار هنری، جواهر و مجموعه های خاص به حساب می آید. ساتِبی دارای ۹۰ دفترکار در ۴۰ کشور دنیا است و در سال ۲۰۱۱ با مجموع فروش ۸/۵ میلیارد دلاری، به عنوان یکی از موفق ترین خانه های حراج آثار هنری دنیا مطرح شد.

دفتر خاورمیانه حراج ساتِبی، در دوحه قطر واقع شده است که در سال ۲۰۱۶ هنرمندان ایرانی فروش بسیار قابل توجهی در این حراجی را از آن خود کردند.

خانه حراج بونامز (Bonhams) در سال ۱۷۹۳ در لندن تاسیس شد و شهرت آن بیشتر به دلیل فروش آثار عتیقه می باشد. بونامز درارای شعب گوناگون در ۲۵ کشور دنیا می باشد. در حراج سال ۲۰۱۴ اثری از سهراب سپهری، شاعر و نقاش ایرانی به مبلغ ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ پوند به فروش رفت و در بین ۹۰ اثر هنریِ حاضر در حراج، رکورد گران قیمت ترین اثر سال این حراجی را از آن خود کرد.

 

لسلی هندیمن (Leslie Hindman Auctioneers) یکی از مقامات اصلی کشور آمریکا در خرید و فروش عتیقه جات، هنرهای زیبا و کلکسیون ها است. در سال ۱۹۸۲، لسلی، لسلی هندیمن اکسپرس را در شیکاگو تاسیس کرد. در عرض چند سال، بزرگترین خانه حراج در غرب میانه و پنجمین حراج بزرگ کشور شد.

 

این شرکت بسیاری از مزایده های قابل توجه و تبلیغاتی را از جمله آثار یادبودی از پارک تاریخی کمیکسکی، استادیوم شیکاگو، مجموعه دوچرخه سواری خانوادگی شوین، و همچنین اموال شخصی از افراد مشهور مانند آرتور روبلف، خانم رابرت مک کرمیک را برگزار کرده است.

 

در میان مزایده های منظم برنامه ریزی شده، این شرکت دارای بسیاری از فروش تخصصی و قابل توجه از جمله؛ هنر مدرن و معاصر از Leo S. در دسامبر سال ۲۰۰۴ لسلی به عنوان رئیس هیئت تحریریه بزرگ شیکاگو فیدر، نخستین حراج ای بی بی در سراسر جهان به رهبری کمیسر لوئیس وایزبرگ و اداره امور فرهنگی شیکاگو، خدمت کرد.

فروش حراج بیش از ۲۴۰ هزار دلار آمریکا بود که برای حمایت از برنامه های رایگان در گالری ۳۷ مرکز فرهنگی شیکاگو، کمک های فرهنگی شهر و موزه خانه کلارک مورد استفاده قرار گرفت.

کاتاویکی (Catawiki) در سال ۲۰۰۸ درهلند به عنوان انجمنی برای مجموعه داران تاسیس شد. هدف مدیریت آن ایجاد گسترده ترین کاتالوگ آنلاین از مجموعه های هنری بود. به همین منظور آنها سعی کردند به تقاضای روز افزونی دست یابند. درست مانند همان تقاضایی که برای کاتالوگ ها کاغذی وجود داشت.

 

هدف این بود که مجموعه داران را در مدیریت کاتالوگ ها درگیر کنند . موفقیت بزرگی که موجب ثبت هزاران کاربر در عرض دو سال در وبسایت شد. این حراجی در سال ۲۰۱۱ میزبانی مزایده های آنلاین را آغاز کرد. این وبسایت اکنون میزبان میلیون ها بازدید کننده در سراسر جهان بوده و در سرعت رشد بسیار بالایی دارد.

 

حراج هریتیج (Auction Heritage) بزرگترین حراجی مجموعه های و سومین خانه حراج آثار هنری بزرگ در جهان و همچنین بزرگترین خانه حراج در ایالات متحده می باشد و همچنین بهترین سرلوحه در کار اینترنتی در رشته تخصصی خود است که در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد.

بیش از ۸۵۰ اعضای آنلاین و ۹۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه، نشان دهنده سودمندی وبسایت این شرکت، اعتبار آن برای اقدامات تجاری حرفه ای و تخصص فراوان در زمینه هنر و کلکسیون است.

Heritage طیف وسیعی از سکه های ایالات متحده و جهانی، ارزهای نادر، هنرهای زیبا و تزئینی، هنر غربی، هنر نقاشی، کتاب، فیلم، پوسترهای فیلم، موسیقی، جواهرات و ساعت، کیف های دستی، کلکسیون های ورزشی، یادبودهای تاریخی و سیاسی، هنرهای تجسمی هند، خاطرات جنگ داخلی، نمونه های طبیعت و علوم، شراب های ویژه و نادر، املاک لوکس و … را ارائه می کند.

این شرکت به مشتریان خود دسترسی بی سابقه ای به خدمات با استفاده از آخرین پیشرفت های تکنولوژی و حضور مستمر و قوی در جامعه کلکسیون ارائه می دهد.

 

خانه حراج استکهلم (Stockholms Auktionsverk) بیش از ۷۵ روز حراجی در سال دارد که بیش از ۶۰ هزار انتخاب در آنها وجود دارد. به عنوان یک خریدار، می توانید از میان مبلمان، فرش، شیشه، چینی، طلا و جواهر، نقاشی، گرافیک و بسیاری از موارد دیگر موجود در حراج اثر مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

این شرکت از سال ۱۶۷۴ فعال بوده و امروزه قدیمی ترین خانه حراج آثار هنری در جهان است. اشکال هنری که باروک، روکوکو و گوستاویان نامیده می شوند، در این مرکز به فروش می رسند.

فروشنده های آثار هنری آن می دانند که اجناس خود را در بزرگترین بازار هنر و عتیقه به فروش می گذارند. تقریبا ۳۰ هزار بازدید کننده به هر یک از نمایشگاه های حراج استکهلم می آیند.

شانس چکش با قیمت خوب روی هر اثر بسیار زیاد است. شرایط فروش و خرید استاندارد در کل حراج و خدمات قابل ارائه این شرکت به مشتریان به خوبی در سطح ملی و بین المللی شناخته شده است. این اخلاق تجاری، امنیت مشتریان را تضمین می کند.

 

فیلیپز (Phillips) فیلیپس در لندن توسط هری فیلیپس، کارآفرین جوان تاسیس شد. در سال ۱۷۹۶، پس از استعفای خود به عنوان مدیر ارشد جیمز کریستی ، خانه حراجی شخصی خود را باز کرد.

فیلیپس طی سال اول فعالیت خود، ۱۲ مزایده را انجام داد و به موفقیت سریعی دست یافت. تجارت آن به سرعت شروع به کار با افراد سر شناس و برجسته ای چون ماری آنتوانت، بیو برومل و ناپلئون کرد.

 

حراج آثار هنری در ایران

امروزه عملکرد حراجی ها در ایران اهمیت ویژه ای پیدا کرده و سوای از سختی هایی که این کار به لحاظ مسائل اقتصادی با آن روبرو است، کاستی های فرهنگی سد بزرگتری در مسیر این فعالیت اقتصادی ـ فرهنگی می باشد.

در حالی که در اکثر کشورهای جهان خرید آثار هنری یک سرمایه گزاری محسوب می شود، در ایران خرید اثر هنری اقدامی لوکس به شمار آمده و اثر هنری بر خلاف جوامع متمدن دنیا یک کالای غیر اقتصادی به حساب می آید.
رسالت تغییر چنین تفکری در جامعه هنری ایران که قطب فرهنگی هنری خاورمیانه بوده و هنر و هنرمند آن از کمترین حمایت داخلی برخوردار است بر عهده حراجی ها و کلیه افراد فعال در مارکت هنری ایران است.

«حراج تهران» یکی از بزرگ ترین و حرفه ای ترین حراج آثار هنری ایران است که از سال ۱۳۹۱ به مدیریت آقای دکتر علیرضا سمیع آذر به صورت نهادی مستقل و خصوصی در معرفی بهترین آثار هنری مشغول به فعالیت است.

زمینه کاری حراج تهران آثاری از قبیل مجسمه، نقاشی، عکس و … از هنرمندان پیشکسوت و صاحب نام و جوانان تازه کار را شامل می شود.

در هفتمین حراج تهران که در تیر ماه ۱۳۹۶ برگزار گشت آثار هنری بسیاری از هنرمندانی سرشناس همچون پرویز تناولی، بهمن محصص، حسین زنده رودی، سهراب سپهری، آیدین آغداشلو، منیر فرمانفرماییان، عباس کیارستمی، منوچهر یکتایی، پرویز کلانتری، منوچهر نیازی، حسین محجوبی، سیاوش کسرایی، حسین شیخ، ژازه تباتبایی و خیلی های دیگر با مجموع فروشی معادل ۲۶ میلیارد تومان به فروش رسید. این رقم فروش در حراج های ایرانی بی سابقه بوده و موفقیت بزرگی برای مارکت هنر ایران محسوب می گردد.

 

لیست حراج آثار هنری معروف دنیا

Christie’s
Sotheby’s
Bonhams
Catawiki
Leslie Hindman Auctioneers
Seoul Auction
Heritage Auctions Texas
Blomqvist Kunsthandel
K Auction
Artcurial
Bukowskis Helsinki
Skånes Auktionsverk
Phillips New York
Polswiss Art
Grev Wedels Plass Auksjoner AS
New Orleans Auction Galleries
Auktionshaus Kaupp GmbH
Fletcher Gallery
Ketterer Kunst GmbH & Co KG
Mallet Japan
Bruun Rasmussen Auctioneers
im Kinsky
Roseberys London
Il Ponte Casa d’Aste
Bukowskis Stockholm
im Kinsky
Il Ponte Casa d’Aste
Grev Wedels Plass Auksjoner AS
Freeman’s
Grisebach GmbH
Kunsthaus Lempertz
Treadway Toomey Galleries
Morton Subastas
RoGallery.com
MacDougall’s
Blindarte Casa D’Aste
Deutscher and Hackett
Bruun Rasmussen Auctioneer
Cambi Casa d’Astes
Finarte Milan
Palm Beach Modern Auctions
Grev Wedels Plass Auksjoner AS
Heffel Fine Art Auction House
Dorotheum
Wright
Waddington’s Auctioneers and Appraisers
Beyaz Müzayede

 

خط پایان نیز بدانید که در دوره قبل حراج آثار هنری

آثار سهراب سپهری با فروش 4 میلیارد و 550 میلیون تومان نزدیك به یك پنجم مجموع فروش این رویداد را به خود اختصاص داد. در دوره گذشته برگزاری حراج تهران نیز تابلویی از سهراب سپهری ركوردی تاریخی زده بود و با قیمت 2 میلیارد و 800 میلیون تومان در میان 126 اثر ارائه‌شده در این حراجی جایگاه نخست را كسب كرده بود.

 

حراج 34 میلیارد تومانی هنرمندان در تهران رکورد زد + تصاویر و آثار

The auction of 34 billion dollars in artists in Tehran recorded recordings + images and works

 

گران ترین حراج 4 میلیارد تومانی با اجرای پژمان بازغی + عکس

آثار سورئال و بسیار جالب و دیدنی عکاس روسی

جنجال فروش یک برگ شاهنامه به قمیت 8 میلیون پوند! عکس

نمایشگاهی با عکس های مبتذل در گالری معروف در تهران (عکس)


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان