ramazan
ramazan

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

هری پاتر کیست؟ بیوگرافی هری پاتر
هَری پاتِر Harry Potter نام مجموعه‌ای از رمان‌های سبک خیال‌پردازی است که توسط نویسندهٔ انگلیسی، جی.کی. رولینگ یا جوان کتلین رولینگ نوشته شده‌است.

این کتاب‌ها به شرح ماجراهای یک جادوگر نوجوان به نام هری پاتر به همراه بهترین دوستانش، رون ویزلی و هرمیون گرنجر، در مدرسهٔ علوم و فنون جادوگری هاگوارتز می‌پردازند.

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

بخش اصلی داستان پیرامون تلاش هری برای غلبه بر جادوگر سیاه، لرد ولدمورت است، که هدفش سرکوب کردن افراد غیرجادوگر (مشنگ‌ها)، تحت فرمان درآوردن دنیای جادوگران و نابود کردن همه کسانی که در مقابل او (از جمله هری پاتر) ایستاده‌اند، است.

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

اولین رمان از این مجموعه کتاب در تاریخ ۳۰ ژوئن ۱۹۹۷ با عنوان هری پاتر و سنگ جادو (سنگ فیلسوف) منتشر شد، کتاب محبوبیت بسیار زیاد، تحسین فراوان و موفقیت تجاری را در جهان کسب کرد.

این مجموعه همچنین برخی از انتقاداتی ازجمله نگرانی به‌طور فزاینده دربارهٔ لحنی تیره و تار را سهیم شده‌است. تا ژوئن ۲۰۱۱، کتاب‌ها درحدود ۴۵۰میلیون نسخه فروش داشته و به ۶۷ زبان دنیا ترجمه شده‌است. و چهار کتاب پایانی این مجموعه به‌طور متوالی رکورد فروش سریعترین کتاب‌های جهان را دارد.

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

کلیسای کاتولیک کشور لهستان کتاب‌های مجموعه هری پاتر و مدرسه جادوگری را آتش زدند و در اعلامیه‌ای نسبت به مطالب این کتاب‌ها انتقاد کردند. این کلیسا در بیانیه خود گفت: در این داستان‌ها نیروهای شیطانی وجود دارد.

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

تصاویری آتش زدن کتاب‌های هری پاتر توسط کلیسا چند روز پیش در صفحات فیس بوک منتشر شده بود. آنها اعتقاد دارد با آتش زدن کتاب‌ها نیروی ایمان خود را افزایش داده‌اند.

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

در تصاویر مجسمه‌ای هم به سبک مجسمه‌های آفریقایی دیده می‌شود که در اصل چهره یک راهب بودایی است. راهبان کاتولیک لهستانی می‌گویند در این آتش اشیاء و کتاب‌های شیطانی را آتش زده‌اند.

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

بنیاد مذکور در بیانیه خود گفته است آتش زدن کتاب‌های هری پاتر به صورت نمادین مخالفت با انتشار کتاب‌های جادوگری است. بسیاری از کاربران شبکه فیس بوک این اقدام کلیسای کاتولیک لهستان را محکوم کردند. آنها نوشتند این کارها تنها در حزب نازی آلمان صورت می‌گرفت.

در ادامه به معرفی کتابها و فیلم های هری پاتر نگاهی می اندازیم علاقمندان به مجموعه کتابهای هری پاتر ادامه این بخش را نیز مطالعه کنید و با این شخصیت کاملا متفاوت و جذاب و جالب آشنا شوید.

اولین رمان از این سری کتاب در تاریخ ۳۰ ژوئن ۱۹۹۷ با عنوان هری پاتر و سنگ جادو منتشر شد، کتاب محبوبیت بسیار زیاد، تحسین فراوان و موفقیت تجاری را در جهان کسب کرد.

شاید زمانی که خانم رولینگ شروع به نوشتن اولین کتابش هری پاتر و سنگ جادو نمود، تصور نمی‌کرد نگارش این رمان تخیلی نوجوانان، برای او شهرتی جهانی و ثروتی غیرقابل تصور به ارمغان آورد. ایده هری برای اولین بار به طور ناگهانی در سال ۱۹۹۰ در قطار پرازدحام مسیر شهر منچستر به لندن، به ذهن رولینگ راه یافت. او در وبگاه خود، این تجربه را اینگونه بیان می‌کند:

من از سن شش سالگی تقریباً به طور مستمر چیزهایی می‌نوشتم ولی هرگز علاقه‌ای آنچنانی به خلق یک ایده نداشتم. در خلال چهار ساعت تأخیر قطار، به‌سادگی نشستم و به فکر فرورفتم، همه جزئیات در ذهنم شکل گرفتند، تصویر پسرکی لاغر و نحیف، با موهای پرکلاغی که عینکی به چشم دارد و هیچ نمی‌داند که یک جادوگر است، برای من بیشتر و بیشتر، شکل واقعیت به خود می‌گرفت.

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

سرگذشت هری پاتر

هری پاتر پسر یک مادر و پدر جادوگر است که آن دو هنگام یک سالگی او به دست «لرد ولدمورت» خبیث کشته شده‌اند. اما او به دلیل اینکه مادرش درمقابل نفرین ایستاد در برابر نفرین مرگبار ولدمورت زنده می‌ماند و این نفرین فقط زخمی صاعقه مانند بر پیشانیش به جا می‌گذارد.

هری با خاله و شوهر خاله‌اش که هیچ‌کدام جادوگر نیستند و در اصطلاح مشنگ (Muggle) نامیده می‌شوند، بزرگ می‌شود و از گذشته خودش اطلاعی ندارد تا این که در سن یازده سالگی وقتی نامه پذیرش از مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز را دریافت می‌کند

متوجه می‌شود که دنیای دیگری در همان دنیای عادی مشنگ‌ها وجود دارد که او در آن‌جا به دلیل زنده ماندنش از چنگ لرد ولدمورت بسیار مشهور است. هر کدام از کتاب‌های هری پاتر در واقع به ماجراهای یک سال او در دنیای جادوگری و مدرسه محبوبش می‌پردازد.

 

نویسنده: جی. کی. رولینگ
ناشر: انتشارات بلومزبری
محل نشر: انگلستان
تاریخ نشر: بریتانیا۲۶ ژوئن ۱۹۹۷ و ایالات متحده آمریکا ۱ سپتامبر ۱۹۹۸

 

جلد اول: هری پاتر و سنگ جادو(Harry Potter and the Philosopher’s Stone)

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

در این داستان که اولین داستان هری پاتر است شخصیت‌ها معرفی شده و در عین معرفی اولیه تخیل، داستانی آهنگین و جذاب نقش شده‌است. هری پاتر در این داستان وارد دنیای دیگری شده و با افراد جدید دوست می‌شود که این مقدمه داستان‌های بعدی را شکل می‌دهد.

هری پسر یتیمی که پدر و مادرش را از دست داده، در شبی تاریک به خاله و شوهر خاله‌اش سپرده می‌شود تا از او مواظبت کنند و او را بزرگ کنند. هری در خانه‌ی خاله‌اش خیلی سختی می‌کشد و آن‌ها همیشه او را مورد تمسخر قرار می‌دهند.

هنگامی که هری یازده ساله می‌شود آدم‌های عجیبی از راه می‌رسند و هری را با خود به به مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز می‌برند.

جلد دوم: هری پاتر و حفره‌ی اسرارآمیز (Harry Potter and the Chamber of Secrets)

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

«هری پاتر و حفره اسرارآمیز» دومین کتاب از مجموعه داستان‌های هری پاتر است. داستان به ماجراهای دومین سال حضور هری در مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز می‌پردازد. در این سال اتفاقات عجیب و غریب، مطابق معمول دنیای جادوگری، یکی بعد از دیگری به وقوع می‌پیوندند. اما ماجرا وقتی جدی می‌شود که کسی یا چیزی بچه‌های مدرسه را یکی یکی به سنگ تبدیل می‌کند!

این داستان جزء جذاب‌ترین و پر خواننده‌ترین داستان‌های جی کی رولینگ است که مایه هیجان و ترس بر آن قالب است، مایه اصلی داستانی رمز گونه و رمز گشایی گرانه‌است و عناصر معمول و نامعمول به طور واضحی با هم مطابقت دارند. در کل از نظر جذابیت، ادبی، هنری و نوشتاری این داستان یکی از آثار برتر نویسنده می‌باشد.

 

جلد سوم: هری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban)

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

هری پاتر و زندانی آزکابان جزء غیرقابل پیش بینی‌ترین داستان‌های رولینگ است که در حالی که با وحشت شروع می‌شود داستانی هیجانی را دنبال می‌کند و سرانجام با مایه‌ای از عشق به پایان می‌رسد.

در این سومین کتاب از مجموعه داستان‌های هری پاتر، هری در تعطیلات تابستانی و خارج از مدرسه‌ی جادوگری دچار اشتباهی می‌شود و برخلاف قوانین از جادو استفاده می‌کند. او از ترس اینکه تنبیه بشود از خانه‌ی خاله‌اش فرار می‌کند اما مسئولین مدرسه‌ی هاگوارتز او را پیدا می‌کنند و در کمال تعجب بدون آن‌که تنبیه‌اش کنند، او را به مدرسه می‌برند.

هری متوجه می‌شود که علت اینکه تنبیه نشده این است که در همین زمان زندانی خطرناکی به نام سیریوس بلیک از زندان آزکابان فرار کرده و همه احتمال می‌دهند که او برای گرفتن انتقام از هری به دنبال او باشد. اما هری نمی‌داند که چرا بلیک می‌خواهد از او انتقام بگیرد …

 

جلد چهارم: هری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fire)

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

هری پاتر و جام آتش شروع یک سری داستانی مجزا اما مربوط است. تا به این جا داستان‌های هری پاتر مجزا و جدا از هم بوده و هر کدام به تنهایی قابل فهم بوده‌اند، اما از این داستان یک سیر پیوسته داستانی شروع می‌شود که همه داستان‌ها کاملاً با هم در ارتباطند و اسکلت کلی اینگونه‌است که لرد ولدمورت به بدن فیزیکی خویش بازمی‌گردد و جدال‌هایی را با هری در پی دارد که سیر صعودی این داستان‌ها تا پایان هفتمین داستان بر این اساس است.

 

جلد پنجم: هری پاتر و محفل ققنوس (Harry Potter and the Order of the Phoenix)

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

این داستان نیز بیشتر هیجان و در آخر کمی رازگشایی دارد، هری پاتر و محفل ققنوس یک داستان پیوند زننده‌است که بیشتر قصد دارد قضایای داستان جام آتش را به داستان بعدی یعنی پرنس نیمه اصیل پیوند بزند. در این داستان هری پانزده ساله است و کم‌کم در حال گذر از دوره‌ی نوجوانی.

دوره‌ای که آدم متوجه می‌شود همه چیز سیاه یا سفید نیست و خیلی از مسائل وجود دارد که رنگ‌شان انواع مختلفی از خاکستری است.

هری در این داستان، سال سختی را در مدرسه می‌گذراند. دامبلدور، مشکلات خودش را دارد و چندان هری را تحویل نمی‌گیرد. وزارت سحر و جادو معلم جدیدی را به مدرسه فرستاده است که بسیار سخت‌گیر است و اجازه‌ی نفس کشیدن به محصلین هاگوارتز نمی‌دهد.

 

جلد ششم: هری پاتر شاهزاده دورگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince)

(Harry Potter and the Half-Blood Prince)

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

این داستان داستانی است که سرنوشت داستان هفتم را مشخص می‌کند. این داستان بیشتر افشای راز است اما مایه‌ای از هیجان را نیز در خود دارد.

در این ششمین قسمت از مجموعه داستان‌های هری پاتر، هری شانزده ساله است و یک سال تحصیلی دیگر را در مدرسه هاگوارتز سپری می‌کند.

در این داستان، هری و دوستانش که دیگر به اوج نوجوانی رسیده‌اند، مثل اغلب نوجوانان در این سن و سال، شلوغ و بی‌نظم و شلخته هستند. معمولا از زیر درس و انجام تکالیف در می‌روند و گاهی هم بدشان نمی‌آید سر امتحان تقلب کنند!

 

همزمان قدرت ولدمورت افزایش پیدا کرده و پخش این شایعه که هری پاتر یگانه کسی است که می‌تواند این لرد بدکار را شکست دهد باعث شده تا مسئولین مدرسه مواظبت بیشتری از او بکنند و اجازه ندهند که خیلی از جلوی چشم‌شان دور شود.

حتی پروفسور دامبلدور تصمیم می‌گیرد خود شخصا و بصورت خصوصی درس‌هایی را به هری بیاموزد و …

جلد هفتم: هری پاتر و یادگاران مرگ ( Harry Potter and the Deathly Hallows)

 

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

کتاب هفتم هری پاتر کتابی است که سرنوشت هری پاتر و دیگر شخصیت‌های داستان را مشخص می‌کند. مسئله اصلی داستان هری پاتر هفت پیدا کردن جان پیچ‌های باقی‌مانده و در نهایت نبرد نهایی با ولدمورت است. در اواخر کتاب هری به راز بزرگ شاهزاده دورگه (اسنیپ) پی می‌برد. سرانجام پس از نابود کردن اکثر جان پیچ های ولدمورت هری به هاگوارتز می رود تا آخرین جان پیچ ولدمورت را پیدا کند….

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

این مجموعه کتاب در ایران توسط مترجمان مختلفی از جمله قاسم کیانی‌مقدم، پرتو اشراق، سمیه گنجی و ویدا اسلامیه ترجمه شده است. محبوب‌ترین مترجم این مجموعه خانم ویدا اسلامیه است و نشر ققنوس آن را منتشر کرده است. نشر ققنوس ناشر رسمی مجموعه کتاب‌های هری پاتر در ایران است.
مجموعه فیلم‌های سینمایی هری پاتر

فیلم‌های هری پاتر انگلیسی-آمریکایی هستند. رولینگ امتیاز ساخت فیلم‌های هری پاتر را در سال ۱۹۹۹ به شرکت برادران وارنر با قراردادی بالغ بر یک میلیون یورو فروخت. از نکات قابل توجه این قرارداد، اصرار جی.کی. رولینگ بر استفاده از بازیگران انگلیسی در این فیلم‌ها است.

در سال ۲۰۱۲، هشت‌گانه فیلم‌های هری پاتر، به فروشی بیشتر از ۷٫۷ میلیارد دلار رسید. در کل ۸ فیلم از داستان هری پاتر ساخته شده است که تمامشان جزء ۵۰ فیلم پرفروش تاریخ بودند.

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

هری پاتر و سنگ جادو ۲۰۰۱
هری پاتر و تالار اسرار ۲۰۰۲
هری پاتر و زندانی آزکابان ۲۰۰۴
هری پاتر و جام آتش ۲۰۰۵
هری پاتر و محفل ققنوس ۲۰۰۷
هری پاتر و شاهزاده دورگه ۲۰۰۹
هری پاتر و یادگاران مرگ بخش اول ۲۰۱۰
هری پاتر و یادگاران مرگ بخش دوم ۲۰۱۱

کارگردان

کریس کلمبوس (فیلم‌های ۱و۲)
آلفونسو کوارون ( فیلم ۳)
مایک نیوول (فیلم ۴)
دیوید یتس (فیلم‌های ۵ تا ۸)

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

تهیه‌کننده

دیوید هیمن (فیلم‌های ۱ تا ۸)
کریس کلمبوس (فیلم ۳)
مارک رادکلیف (فیلم ۳)
دیوید بارون (فیلم‌های ۵ تا ۸)
جی. کی. رولینگ (فیلم‌های ۷ و ۸)

نویسنده

جی کی رولینگ (مجموعه کتاب‌ها)
استیون کلاوز (فیلم‌های ۱ تا ۴ و ۶ تا ۸)
مایکل گلدنبرگ(فیلم ۵)

بازیگران

دنیل رادکلیف
روپرت گرینت
اما واتسون

موسیقی

 

کتابهای جنجالی هری پاتر در آتش سوزانده شد!؟ تصاویر

 

جان ویلیامز (فیلم‌های ۱٬۲٬۳)
پاتریک دویل (فیلم ۴)
نیکلاس هوپر (فیلم‌های ۵٬۶)
الکساندر دسپلات (فیلم ۷)

فیلم‌برداری

جان سیل (فیلم ۱)
راجر پرت (فیلم‌های ۲ و ۴)
مایکل سرسین (فیلم‌ ۳)
اسلاوومیر ایدزیاک (فیلم ۵)
برونو دل‌بونل (فیلم ۶)
ادواردو سرا (فیلم ۷ و ۸)

 

20 نکته خواندنی درباره هری پاتر که نمی دانید (عکس)

عاشقان هری پاتر به این هتل دعوت می شوند + عکس

خانه ی هری پاتر در تهران را ببینید + تصاویر

عکس دیدنی و جالب از هری پاتر ایرانی !


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان