علت ایجاد موخوره و راه های درمان آن

علت ایجاد موخوره و راه های درمان آن

موخوره یکی از مشکلات رایج خانم هاست که علت اصلی آن Dry hair خشکی مو یا استفاده بیش از حد از وسایل برقی مثل اتوی مو و سشوار است. هیچ خانمی از دست موخوره در امان نیست و برای رفع این موضوع هرچند وقت یکبار برای کوتاهی دو الی پنج سانت از انتهای موهای خود به آرایشگاه سر می زند. اما گاهی دوست ندارید قد موهایتان کوتاهتر شود. بنابراین در اینجا روش های رفع موخوره و جلو گیری از آن را برایتان مطرح کرده ایم امیدوارم از خواندن آن لذت ببرید.

موخوره چیست؟

ایجاد شكاف‌ طولی‌ در مسیر موها و یا چند شاخه ‌شدن‌ انتهای‌ آزاد مو، موخوره‌ (Hair leprosy) نامیده‌ می‌شود. این‌ عارضه‌ ناشی‌ از تجمع‌ آسیب‌های‌ مكانیكی‌ و شیمیایی‌ وارد بر مو است‌ كه‌ به‌ تخریب‌ موها منجر می‌شود. این بیماری در خانم‌ها شایع‌تر است. در آقایانی که موی بلند دارند نیز این مشکل دیده می‌شود. درواقع هنگامی که موها بسیار بلند می‌شوند به علت تماس طولانی‌مدت با مواد شوینده آسیب می‌بیند و مو خوره ایجاد می‌شود.

علت موخوره : ۱۲ عادت اشتباه که منجر به موخوره می‌شود

1/ همیشه موهایتان را جمع می کنید.

اگر معمولاً هر روز موی خود را دم اسبی یا گوجه ای می بندید، در آرایش مدل مویتان تجدید نظر کنید. اگر همیشه مویتان را به یک شکل درست کنید هم، ممکن است موهایتان تحریک شود و آسیب ببیند.
این تحریک و کشیدگی مو، به مرور زمان می‌تواند موجب موخوره یا شکستگی موهایتان شود، به ویژه، اگر موهایتان را وقتی که خیس است یا در حمام بخار به بالا جمع کنید. پس، از کش‌هایی استفاده کنید که موجب کشیدگی و گره خوردگی موهایتان نمی شوند.
محل جمع کردن موی خود را هم تغییر دهید تا همیشه فقط یک نقطه از موهاتان تحت فشار نباشد.

2/ موهای خود را درست شامپو نمی‌زنید.

موی خود را از بالا به پایین شامپو کنید؛ بیشتر افراد شامپو کردن موهایشان را از ریشه‌ی مو شروع می کنند. سپس، برای ساقه‌ی موهای خود از شامپوی بیشتری استفاده می کنند. به جای این کار شامپو را به کف سر خود بمالید. بعد، آن را ماساژ دهید تا شامپو به ساقه و انتهای مو برسد. بدون آن که از شامپو بیشتری استفاده کنید.
اصولاً، موها در قسمت ریشه کثیف‌تر هستند و هرچه به انتهای مو نزدیک تر می شویم خشک تر می شوند. همان طور که می‌دانید در بیشتر موارد، علت موخوره خشکی انتهای موهاست.
از این رو، شستن موها به روشی که گفتیم، می تواند شیوه‌ی مناسبی برای درمان خشکی مو در قسمت های انتهایی و جلوگیری از ایجاد موخوره باشد. یکی از بهترین راه ها برای آبرسانی و مرطوب نگه داشتن موها، استفاده از سرم مو است. سرم های حاوی روغن های گیاهی، انتخاب مناسب تری هستند.

3/ از شامپوی مناسبی استفاده نمی کنید

نیازی نیست به دنبال شامپو برای درمان موخوره باشید، فقط کافیست از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی خشن و ناملایم هستند استفاده نکنید. یعنی ترکیباتی مثل مواد خوشبو کننده مصنوعی ( اسانس ها)، آمونیاک و سفید کننده.
این‌ها چربی طبیعی موهای شما را از بین می برند. کف سر شما را آزار می دهند و احتمال موخوره و شکستگی موهاتان را افزایش می دهند. علاوه بر این، موجب آسیب دیدگی موی رنگ شده شما می شوند.

4/ بیش از اندازه موهایتان را می شویید

شامپو، چربی طبیعی مو را از بین می برد. با شستن بیش از حد موهایتان خواهید دید که خیلی زود خشک می شوند و همان طور که می دانید، مهم‌ترین علت موخوره ، خشکی مو است. چرا؟
هر چه مویتان خشک تر شود، گره خوردگی آن بیشتر می شود. هنگامی که تلاش می کنید تا گره های موی خود را باز کنید احتمال دارد با کشیدن آن باعث شکستگی موها شوید. در نتیجه، بیشتر موخوره می زنید.

چند بار در هفته موها را بشوییم؟
دفعات استفاده از شامپو به نوع موی شما بستگی دارد.• اگر موهای شما چرب است، احتمالاً لازم است، هر روز آنها را شامپو کنید یا استفاده از شامپوی مخصوص موهای چرب را به عادت های روزانه ی خود اضافه کنید. این نوع شامپو چربی موی شما را جذب می کند و حجم موی شما را افزایش می دهد.
• اغلب، برای موهای معمولی دو تا سه مرتبه شامپو کردن در هفته کافی است.
• اگر موهایتان خشک یا آسیب دیده است، یک بار در هفته شامپو از شامپو مخصوص موهای خشک استفاده کنید. این برای شما، بهترین راه حل برای رسیدن به موهایی با حالت طبیعی است.

5/ گره موهای خود را با خشونت باز می کنید

هنگام استفاده از شامپو و ماسک های مو با موهایتان خشن برخورد نکنید، تا موخوره نزنید. اگر برای باز کردن گره موهاتان با آنها خشن برخورد کنید، فر می خورند و در هوا مواج می شوند. پس، کلی کار برایتان درست می شود!
موهای خود را یک بار با شانه ی دندانه درشت شانه کنید. سپس، بگذارید تا آب از بین موهایتان عبور کرده و آبکشی شود.

6/ موی خود را با حوله خشک می‌کنید

درست است که خشک کردن موها با حوله به طور مستقیم موخوره ایجاد نمی کند. اما، این کار باعث گره خوردگی موهای شما می شود. بعد، وقتی که می خواهید گره ها را باز کنید، باعث کشیدگی و شکستن موهای خود می شوید.
به جای این کار می توانید، بعد از دوش گرفتن با بستن حوله به دور سر خود از ایجاد موخوره جلوگیری کنید. با این کار گرهی در موی خود ایجاد نمی کنید، زیرا به صورت آزاد و رها و به راحتی موهای خود را در حوله پیچیده اید.

7/ شانه کردن موی خیس

گره افتادن موهایتان در حمام می تواند علت موخوره شما باشد. موهای خیس شکننده تر از موهای خشکند. پس، شانه کردن آن ها می تواند آسیب رسان باشد. موی خیس به دلیل تغییر قابلیت ارتجاعی آن، دچار تابیدگی و کشیدگی می شود. این امر موجب کنده شدن موهایتان می شود.
هنگام دوش گرفتن قبل از آبکشی نرم کننده ها و حالت دهنده ها از شانه های دندانه درشت استفاده کنید. این کار باعث می شود گره های آن باز شوند و موخوره نزنید. می توانید از برس های سیمی و نایلونی (برس مرطوب) که انعطاف پذیرتر هستند، استفاده کنید. این برس ها به راحتی روی موی شما حرکت می کنند.

8/ موی خود را از محل رویش آن شانه می‌کنید

به احتمال زیاد وقتی موهای خود را برس می زنید، به صورت عادی از ریشه شروع می کنید و به سمت پایین مو ادامه می دهید (از بالا به پایین).
اما در واقع، این کار گره های موی شما را بیشتر می کند و باعث می شود گره ها در قسمت پایین تر مو جمع شوند. در آخر، هم گره وجود دارد، هم بدتر شده است. توصیه می کنیم قبل از آن که شانه زدن را از ریشه آغاز کنید، از قسمت انتهایی مو شروع کنید. کم کم به سمت بالا حرکت کنید تا به میانه و وسط موی خود برسید. به ویژه اگر موهایتان خیلی بلند است.
برای باز کردن گره های مو و همچنین راحت تر شانه شدن موها می توانید از اسپری نرم کننده مو استفاده کنید. علاوه بر بازکردن گره، استفاده از این اسپری ها موجب افزایش حجم و ضخامت، رطوبت رسانی و تغذیه موها می شود.

9/ از متمرکز کننده باد سشوار خود استفاده نمی کنید

حتماً می دانید که گرمای سشوار، هنگام خشک کردن مو می تواند آسیب رسان باشد. افرادی که سشوار را خیلی نزدیک به مو می گیرند، مو را می سوزانند. برای پرهیز از آسیب، متمرکزکننده ی باد سشوار را سر جایش بگذارید و از آن استفاده کنید. این دهانه ،که شبیه نوک اردک است، هم جهت وزش باد را هدایت می کنند، هم چند سانتی‌متر بین موی شما و بدنه ی فلزی داغ سشوار فاصله می اندازد.

10/ به ابزار و وسایل بسیار داغ عادت دارید

بسیاری از متخصصان، علت موخوره را استفاده زیاد از دستگاه های حرارتی مانند سشوار و اتو مو می دانند. چرا‌که، حرارت موجب خشکی و شکندگی تار های مو می شود و پروتئین موجود در موی شما را از بین می برد.
حتی اگر موی شما حساسیتی نشان نمی دهد و شما آن را احساس نمی کنید، به این معنا نیست که مواد مغذی موی شما بتوانند در برابر این حرارت تحمل کنند. پس، حتماً قبل از به کار بردن وسایل گرمایی، برای مراقبت از موهای خود از محافظ حرارتی مو استفاده کنید تا یک لایه ی محافظ بین موی شما و وسیله گرمایشی ایجاد شود.

11/ دیر به دیر موهایتان را کوتاه می کنید

خیلی ها به دنبال درمان موخوره بدون کوتاهی هستند، اما نمی‌دانند که کلید اصلی پیشگیری است. وقتی که موهای شما موخوره می زند و دندانه دار می شود، هیچ محصولی نمی تواند آن را ترمیم کند. تنها راه شما کوتاه کردن موهای آسیب دیده است.
کوتاه کردن و مرتب کردن موها بسیار مهم است. این کار موخوره ها را از بین می برد و اجازه نمی دهد آسیب بیشتری به قسمت های بالای مو سرایت کند و موهای بیشتری دندانه دار شوند.
توصیه می کنیم هر شش هفته یک بار موهای خود را کوتاه کنید. البته، این زمان هم به نوع نگهداری و مراقبت شما از مویتان بستگی دارد. اما، حتی با داشتن موهای سالم نباید بیش از چهار ماه بین کوتاه کردن موهایتان فاصله بیفتد.

12/ رنگ کردن مو بدون کوتاه کردن آن

رنگ مو می تواند بافت (جنس تار و پود) موی شما را تغییر دهد. مخصوصاً اگر رنگ موهای خود را از تیره به روشن تغییر دهید. بعد از رنگ کردن مو حتماً آنها را کوتاه کنید. این کار برای سلامتی و بهبود جنس و بافت موی شما اهمیت زیادی دارد.
موهای رنگ شده، خشک و شکننده هستند. برای همین بهتر است فرآیندهایی مانند، کراتینه کردن، فر دائم و … کمتری بر روی آن‌ها انجام شود. در غیر این صورت احتمال ایجاد موخوره و ریزش مو وجود دارد. اگر موهایتان موخوره دارد، نگران نباشید، همیشه جای امیدواری هست. مطمئن باشید اگر به نکته ها و توصیه های بالا که نتیجه ی سال ها تحقیق علمی است، عمل کنید، دیگر موخوره نخواهید زد.

درمان خانگی موخوره

ماسک تخم مرغ
تخم مرغ حاوی پروتئین و اسید های چرب ضروری است به همین دلیل برای رفع موخوره بسیار مناسب است. از آنجا که موها عمدتا از پروتئین ساخته شده اند، تخم به دلیل وجود پروتئین، به تقویت فولیکول های مو کمک می کنند. علاوه بر این، این ماده موها را صاف و نرم می کنند و باعث کاهش درهم رفتگی و افزایش مقاومت در برابر شکستگی می شوند.
شما می توانید از ماسک تخم مرغ یک بار در هفته به طور منظم استفاده کنید.
* ابتدا موها را بشویید.
* زرده تخم مرغ را با دو یا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق عسل مخلوط کنید.
* این ماسک را روی موهای مرطوب بمالید و ۳۰ دقیقه صبر کنید.
* سپس آن را بشویید و در نهایت شامپو کنید.
روش دیگر:
* یک عدد تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری روغن بادام مخلوط کنید.
* این ماسک را روی موهای خشک بمالید.
* 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس موها را شامپو کنید.

روغن داغ
استفاده از روغن داغ موجب می شود که رطوبت به موها باز گردد. برای استفاده از این شیوه به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست به صورت زیر عمل کنید.
* کمی روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن کرچک را به مدت ۲۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید.
* آن را به مو و پوست سر ماساژ دهید.
* حداقل ۴۵ دقیقه صبر کنید و سپس موها را شامپو کنید.
* حداقل یک بار در هفته یا بیشتر، از این روش استفاده کنید.
* می توانید چند قطره عصاره رزماری، چوب صندل یا هر اسانس دیگری را به روغن پایه بعد از گرم شدن اضافه کنید.

آووکادو (Avocado)
آووکادو یک تهویه کننده عالی برای مو است. این میوه، پروتئین، Fatty acids اسیدهای چرب ضروری، اسید فولیک، منیزیم، ویتامین A، D و E و سایر مواد مغذی که باعث تغذیه موها و تحریک رشد آن ها می شوند را در خود جای داده است. آووکادو دارای خواص مرطوب کنندگی مو است.
* یک آووکادو رسیده و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و روغن نارگیل را در مخلوط کن مخلوط کرده تا به شکل خمیری غلیظ درآید.
* این ماسک مو را بر روی موهای بمالید و سعی کنید از تماس آن با ریشه مو اجتناب کنید.
* حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید.
* سپس موها را شامپو کنید.
این کار را هفته ای یک بار یا دو تا سه بار در ماه انجام دهید.

سس مایونز
سس مایونز یک درمان عالی برای موهای آسیب دیده است. این ماده موها را تغذیه کرده و از ایجاد شکاف جلوگیری می کند. بعد از استفاده از سس مایونز احساس نرمی و لطافت خواهید کرد.
* موها را خیس کنید و با حوله آب اضافه آن را بگیرید.
* نیم پیمانه سس مایونز را روی موها بمالید.
* حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.
* سپس آن را بشویید و موها را شامپو کنید.
* یک یا دو بار در هفته این درمان را تکرار کنید.
توجه: موها ممکن است تا روز بعد از استفاده از سس مایونز بوی بد بدهند.

ماء الشعیر(non-alcoholic beer)
ماء الشعیر با تامین پروتئین و قند، به فولیکول های آسیب دیده مو کمک می کند. این ماده موها را پاکسازی کرده و موجب درخشش و افزایش حجم موها خواهد شد.
* موها را شامپو کنید.
* مقداری ماء الشعیر کلاسیک را داخل یک اسپری بریزید و آن را به موها اسپری کنید.
* بگذارید دو تا سه دقیقه بماند.
* سپس موها را با آب خالی آبکشی کنید.
این درمان را یک بار در هفته انجام دهید
نکته: بوی این ماده معمولا بعد از Dry hair خشک شدن موها، از بین می رود.

موز
موز با داشتن روغن های طبیعی، پتاسیم، روی، آهن و ویتامین A، C و E، به شما کمک می کند تا موخوره را به صورت طبیعی کاهش داده و شکنندگی موها را کم کنید. به علاوه، این میوه موها را نرم و مرطوب می کند.
* یک موز رسیده، دو قاشق غذاخوری ماست ساده و کمی گلاب و آب لیمو را در مخلوط کن بریزید.
* ماسک مو ایجاد شده را روی موها بمالید.
* یک ساعت صبر کنید و سپس آن را بشویید.
این درمان را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

پاپایا (نوعی میوه استوایی)
پاپایا حاوی پروتئین است که به تغذیه موها و درمان موخوره کمک می کند. این میوه موجب می شود که پوست نرم و زیبا شود. برای استفاده از پاپایا برای درمان موخوره گام ها زیر را انجام دهید:
* نصف پاپایا له شده را با نصف فنجان ماست مخلوط کنید تا خمیر صاف و یکدستی حاصل شود.
* آن را روی موها بمالید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید.
* سپس خمیر را بشویید و موها را شامپو کنید.
این کار را یک بار در هفته یا حداقل دو تا سه بار در ماه به مدت چند ماه ادامه دهید.

عسل
عسل به علت خاصیت مرطوب کنندگی (جذب رطوبت) و مواد مغذی موجود در خود، برای درمان خشکی و آسیب دیدگی مو بسیار عالی است. این ماده یک مرطوب کننده طبیعی است و موها را نرم و شفاف می کند.
* دو قاشق غذاخوری عسل را در چهار فنجان آب گرم مخلوط کنید.
* ابتدا موها را شامپو کرده و سپس از این مخلوط برای شستشو مو استفاده کنید.
* اجازه دهید تا چند دقیقه این محلول روی موها بماند و سپس آن را بشویید.
یک بار در هفته این درمان را تکرار کنید.

شیر و خامه
ترکیبی از شیر و خامه بر روی موها رطوبت ایجاد می کند و باعث می شود موهای صاف و ملایم شوند و دیگر خبری از موخوره نباشد. به علاوه، پروتئین های شیر موجب رشد و ترمیم بافت مو می شوند.
* یک قاشق غذاخوری خامه و نیم فنجان شیر کامل را مخلوط کنید.
* مو را با آن خیس کنید و بگذارید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی مو بماند.
* سپس آن را بشویید و موهایتان را شامپو کنید.
این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

آلوئه ورا
برای درمان موخوره می توانید از آلوئه ورا به عنوان یک مرطوب کننده عالی استفاده کنید. علاوه بر این، این ماده باعث رشد مو و مانع از ریزش آن می شود.
* از یک یا دو برگ این گیاه، ژل بگیرید.
* سپس این ژل را روی موها بمالید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه بماند.
* سپس موها را شامپو کنید.
* برای نتایج بهتر، می توانید آن را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و دو قاشق چای خوری روغن کرچک، روغن زیتون یا روغن جوجوبا ترکیب کنید.
این درمان را دو یا سه بار در هفته به مدت چند ماه ادامه دهید.
شما همچنین می توانید از شامپو طبیعی آلوئه وار دو یا سه بار در هفته استفاده کنید. برای تهیه این شامپو کافی است که ژل این گیاه را داخل شامپویی که موها را با آن شستشو می دهید بریزید.

شنبلیله قاتل موخوره
* شنبلیله را در یک لیوان آب جوشانده و می گذاریم تا خنک شود.
* آن را خورد کرده و سپس روغن زیتون اضافه نمایید.
* پس از یک ساعت این مخلوط را از صافی عبور دهید تا آب صاف آن به دست آید.
* سپس آن را به موهای خود بمالید و با یک حوله موهایتان را ببندید.
این کار را دو یا سه روز در هفته انجام دهید تا همه موخوره های شما ریشه کن شوند.

 

The cause of conjunctivitis and ways to treat it

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان