ramazan
ramazan

جوان و جذاب ترین نخست وزیر زن جهان/ زنانه ترین حکومت دنیا

مجموعه : جالب ترین ها
جوان و جذاب ترین نخست وزیر زن جهان/ زنانه ترین حکومت دنیا

جوان ترین نخست وزیر زن دنیا را بشناسید!

سانا مارین، ۳۴ ساله، به عنوان جوان‌ترین نخست وزیر(Prime Minister) فنلاند کار خود را آغاز کرد. خانم مارین جوان‌ترین نخست وزیر جهان است.

به گزارش نازوب سانا مارین سومین نخست وزیر زن فنلاند است و پیش از او دو زن دیگر در این کشور کوچک واقع در شمال اروپا نخست وزیر بودند، در حال حاضر پنج حزب اصلی در فنلاند فعال هستند که در راس تمام این احزاب، زنان قرار دارند و اکثر این زنان مانند مارین کم سن و سال هستند. لی اندرسون (رهبر حزب چپ) و کَتری کولمونی (رهبر حزب مرکز) فقط ۳۲ سال دارند.

سانا مارین کیست؟

 

جوان و جذاب ترین نخست وزیر زن جهان/ زنانه ترین حکومت دنیا

 

سانا مارین (Sanna Marin) در ۱۶ نوامبر ۱۹۸۵ (۲۵ آبان ۱۳۶۴) در شهر هلسینکی فنلاند به دنیا آمد، سانا تنها فرزند یک خانواده همجنسگرا(homosexual) است، والدین او هر دو زن هستند و در یک آپارتمان اجاره‌ای زندگی می‌کردند. او چند سال پیش در مصاحبه‌ای گفت در کودکی نمی‌توانست به راحتی در مورد خانواده‌اش صحبت کند، سانا اعلام کرده مادرش با حمایت خود باعث شده او باور کند هرکاری را که بخواهد، می‌تواند انجام دهد و اولین عضو خانواده است که وارد دانشگاه شده است. او کارشناسی ارشد امور اداری دارد.

سانا در ۲۷ سالگی نماینده پارلمان (شورای) شهر تمپره شد و از ۲۸ تا ۳۲ سالگی رییس پارلمان این شهر بود. وی در ۶ ژوئن ۲۰۱۹ یعنی ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ وزیر حمل و نقل فنلاند شد.
بعد از کناره‌گیری آنتی رنه نخست وزیر سابق فنلاند در آذر۱۳۹۸ (دسامبر۲۰۱۹)، سانا مارین، از طرف حزب سوسیال دموکرات برای نخست وزیری پیشنهاد شد و پارلمان فنلاند به وی رای اعتماد داد.
سانا مارین متاهل است و یک فرزند از مارکوس رایکونن دارد.  نام دختر ۲۲ ماهه آن ها «اِما» است.

 

جوان و جذاب ترین نخست وزیر زن جهان/ زنانه ترین حکومت دنیا

 

سانا مارین زیاد مایل نیست درباره سنش با رسانه‌ها صحبت کند و در یک مصاحبه گفت: من هرگز درباره سن یا جنسیتم فکر نمی‌کنم. من به دلایل ورودم به سیاست فکر می‌کنم. به این فکر می‌کنم چرا شهروندان به ما رای داده‌اند.

با این‌که مارین در حالی به نخست‌وزیری فنلاند رسید که این کشور در میانه اعتصابی چند روزه بود ولی احتمال اینکه خانم مارین تغییر مهمی در سیاست‌های دولت ایجاد کند بسیار کم است، چون برنامه دولت ائتلافی از قبل مشخص بوده است و از نخست وزیر جدید هیچ تغییر عمده سیاسی انتظار نمی‌رود.

 

جوان و جذاب ترین نخست وزیر زن جهان/ زنانه ترین حکومت دنیا

 

زنان در حکومت
فنلاند و دیگر کشورهای شمال اروپا در زمینه حضور زنان در دولت پیشتاز هستند. فنلاند کشوری حزب محور است که زنان فعال و سیاستمدار(politician) زیادی را در خود پرورش می‌دهد. فنلاند در سال ۲۰۰۰ صاحب نخستین رییس جمهوری زن و سه سال بعد و در ۲۰۰۳ اولین نخست وزیر زن فنلاند انتخاب شد، زنان ۴۷ درصد مجلس (پارلمان) این کشور را تشکیل می دهند.

 

جوان و جذاب ترین نخست وزیر زن جهان/ زنانه ترین حکومت دنیا

 

در قوه مجریه و مقننه این کشور مقامات بالا از آن زنان است. ویژگی رهبران و سیاستمداران جدید دولت فنلاند علاوه بر زن بودن، جوان بودن آنهاست.
جاسیندا آردرن ۳۹ ساله نخست وزیر نیوزیلند، از دیگر زنان جوان نخست وزیر است و در میان مردان، نخست وزیر اوکراین، اولکسی هونچاروک ۳۵ ساله از جوان‌ترین‌ها است.

Meet the youngest female prime minister in the world!

 



برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان