مهم ترین اقدامات برای طلاق توافقی

مجموعه : عشق و ازدواج
مهم ترین اقدامات برای طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی می‌تواند با حضور وکیل طلاق توافقی و یا بدون حضور وکیل متخصص انجام شود. همان‌طور که از نام آن پیداست،طلاق توافقی بر اساس توافقات زوجین انجام می‌شود و در اولین مرحله خانم و آقا باید هردو برای جدایی توافق داشته باشند.

 

اولین و مهم‌ترین نکته در مراحل انجام طلاق توافقی، توافق بر سر موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزندان و… است. برای انجام طلاق توافقی هم می‌توانید بدون وکیل اقدام کنید و هم با وکیل. در صورتی که وکیل نداشته باشید مراحل دادخواست طلاق توافقی حدود ۶ الی ۹ ماه زمان می‌برد اما اگر در مراحل اقدام برای طلاق تفاهمی وکیل داشته باشید این مراحل در ظرف مدت بسیار کوتاه‌تری انجام می‌شود.

در این مقاله قصد داریم درباره مراحل طلاق به شما توضیح دهیم. برای اطلاع از نحوه طلاق توافقی و روند آن می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

مراحل طلاق توافقی

 

مهم ترین اقدامات برای طلاق توافقی

 

همان‌طور که گفتیم اولین مرحله در پروسه طلاق توافقی توافق خانم و آقا برای جدای است. در ادامه مراحل طلاق توافقی بدون وکیل و با وکیل را معرفی و هرکدام را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

  1. توافق خانم و آقا
  2. ثبت نام در سامانه تصمیم
  3. انتخاب مرکز مشاوره و گرفتن وقت مشاوره
  4. اخذ گواهی عدم امکان سازش
  5. جلسات دادگاه
  6. ارائه آزمایش عدم بارداری
  7. اخذ دادنامه طلاق توافقی

نکته: مشاوره در طلاق توافقی بدون وکیل اجباری است و باید در ۴ الی ۶ جلسه شرکت کنید که در مراحل انجام طلاق توافقی حدود ۲ ماه زمان می برد. همچنین اگر وکیل نداشته باشید حضور زوجین الزامی است.

لازم به ذکر است در صورتی که در مراحل دادخواست طلاق توافقی وکیل نداشته باشید باید خودتان حتما در همه مراحل حضور داشته باشید. نحوه طلاق توافقی حدود ۶ الی ۹ ماه زمان می‌برد اما در صورتی که وکیل داشته باشید نیازی به شرکت در هیچ یک از مراحل نیست و در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری انجام می‌شود.

در ادامه ۷ مرحله طلاق توافقی را به شما توضیح می‌دهیم.

۱. توافق زوجین

اولین و مهم‌ترین نکته در مراحل انجام طلاق توافقی، توافق بر سر موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزندان و… است.

۲. ثبت نام در سامانه تصمیم

پس از توافق زوجین باید در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و اطلاعات هویتی خود را کامل کنند.

۳. جلسات مشاوره

زوجین باید از مرکز مشاوره مورد نظر خود وقت مشاوره گرفته و در جلسات آن شرکت کنند. در صورتی که وکیل نداشته باشید حضور در این جلسات الزامی است.

۴. اخذ گواهی عدم سازش

پس از شرکت در جلسات مشاوره و غربالگری، گواهی عدم امکان سازش از مرکز مشاوره گرفته می شود. برای ادامه روند طلاق داشتن گواهی عدم امکان سازش نیاز است.

۵. جلسات دادگاه

پس از گرفتن گواهی عدم امکان سازش آقا و خانم باید در جلسات دادگاه شرکت کنند. این جلسات دادگاه نیز تا زمانی که رای طلاق صادر شود در صورتی که وکیل نداشته باشید حضور زوجین الزامی است.

۶. ارائه آزمایش عدم بارداری

ارائه گواهی عدم بارداری به دادگاه الزامی است.

۷. اخذ دادنامه طلاق توافقی

پس از آنکه رای طلاق توسط دادگاه صادر شد، دادنامه طلاق توافقی از دادگاه تحویل و با مراجعه به دفاتر رسمی طلاق برای خواندن صیغه طلاق اقدام کنید.

روند طلاق توافقی با وکیل

بهتر است بدانید که هر چقدر هم طلاق بر اساس توافقات طلاق توافقی پیش بروند چون مراحل طولانی هستند ممکن است در ادامه پرونده مشکلات و تنش‌هایی برای دو طرف پیش آید که در روند پرونده تاثیر منفی بگذارد. پس حضور شخصی که آگاه به قوانین باشد می‌تواند در مراحل دادخواست طلاق بسیار کمک کنند باشد.

به علاوه اگر شما وکیل برای انجام این کار داشته باشید دیگر نیاز به حضور شما در جلسات متعدد دادگاه نیست و پرونده شما در زمان بسیار کمتری انجام می‌شود. برای اطلاع دقیق از مراحل طلاق با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل تقریبا شبیه به موارد عنوان شده است که به صورت تیتر وارد مجددا برای شما توضیح می‌دهیم.

  • ثبت نام در سامانه تصمیم
  • شرکت در جلسات مشاوره اجباری
  • تقدیم دادخواست طلاق توافقی به دفاتر الکترونیک قضایی
  • شرکت در جلسات دادگاه
  • شرکت در جلسات مشاوره دادگاه
  • آزمایش عدم بارداری خانم
  • دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه
  • حضور در دفاتر ازدواج و طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق

نحوه طلاق توافقی در خارج از ایران

مراحل طلاق توافقی در خارج از ایران با داخل ایران کمی متفاوت است ولی به صورت کلی همه‌ی ایرانیان برای انجام اموری مانند طلاق و ازدواج و … باید با قوانین ایران اقدام کنند. برای این کار می‌توانند هم به فردی از اعضای خانواده وکالت دهند تا امور طلاق‌شان را پیش ببرد یا به وکیل قابل اعتمادی از طریق سامانه میخک وکالت دهند.

طلاق توافقی با وکالت نامه

در صورتی که خانم وکالت در طلاق یا همان حق طلاق از جانب آقا را داشته باشد باید همه‌ی مراحل طلاق توافقی که گفته شده را انجام دهند. فقط باید به جای آقا وکیل بگیرند تا در مراحل طلاق حضور پیدا کنند. در این مورد باید آقا در جلسات اجباری مشاوره حضور پیدا کند.

مراحل طلاق توافقی بدون حضور زوجین

در این حالت باید خانم و آقا هر دو به وکلای خود وکالت انجام امور طلاق را بدهند تا به جای خانم و آقا مراحل طلاق را انجام دهند. با توجه به حدود اختیارات، وکیل حتی می‌تواند در دفتر ازدواج و طلاق هم برای جاری شدن صیغه طلاق حضور پیدا کند.

همان‌طور که گفتیم داشتن وکیل می‌تواند به شما کمک زیادی در روند طلاق توافقی بکند. در صورتی که به وکیل طلاق نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

منبع : dadsoo.com


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان