ramazan
ramazan

خطاهای چیدمان خانه ی شما از دید یک طراح

خطاهای چیدمان خانه ی شما از دید یک طراح
اگر می خواهید دکوراسیونی اصولی و منطبق با استانداردها داشته باشید با ما همراه شوید تا تعدادی از بزرگ ترین اشتباهات دکوراسیونی را که طراحان مشهور و حرفه ای در بسیاری از خانه ها با آن مواجه شده اند، برایتان مطرح کنیم.

۱. استفاده بیش از حد از عکس ها

اگر فردی با علاقه زیاد به عکس و عکاسی هستید، باید به شما بگوییم که قاب کردن و به نمایش گذاشتن تعداد زیادی از عکس ها در دکوراسیون، کاری اشتباه است. اگر تمام عکس هایی را که می گیرید دوست دارید، توصیه می کنیم از یک آلبوم عکس برای نمایش آنها استفاده کنید؛ بهتر است عکس های خانوادگی و نیز عکس هایی را که در سفرهای خود گرفته اید به زیبایی و مرتب در آلبوم عکس قرار دهید و آلبوم را در قفسه کتابخانه خود در دسترس بگذارید؛ تنها چند عکس خانوادگی و خاطره انگیز را انتخاب و آنها را قاب کنید تا در دکوراسیون به نمایش بگذارید.

۲. نادیده گرفتن راهروی ورودی و سالن انتظار

راهروی ورودی در هر خانه فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد یک فضای زیبا و ایده آل است، پس این فرصت را از دست ندهید. دیوارهای این فضا را با رنگ های روشن و زیبا نقاشی کنید و آینه ای بزرگ روی دیوار آن نصب کنید. همچنین قسمتی را برای قرار دادن کلیدها و قبوض ماهیانه در نظر بگیرید تا فضایی سازمان یافته و تمیز داشته باشید.

۳. استفاده از لوازم جانبی منسوخ

اجازه ندهید تا دکوراسیون خانه شما به واسطه استفاده از اکسسوری ها و سخت افزارهای قدیمی و از مد افتاده، کسل کننده و قدیمی جلوه کند. دستگیره کابینت ها را با انواع جدید آن عوض کنید و اکسسوری های قدیمی را که سال هاست در دکوراسیون خانه شما هستند از دکوراسیون حذف یا آنها را با انواع جدید تعویض کنید.

۴. مبلمان بی قرینه و نامتعادل

برخی از افراد هرگز توجهی به تعادل و هم خوانی مبلمان و عناصر موجود در دکوراسیون ندارند. شما باید توجه بیشتری به تصاویر دکوراسیون های موفق بکنید تا به مرور با چیدمان های ایده آل آشنا شوید. برای مثال اگر کاناپه ای دارید که قسمت پایینی آن سنگین و حجیم است، نباید از یک میز پذیرایی سنگین در همجواری آن استفاده کنید، بلکه باید از یک میز پذیرایی ظریف، شیشه ای و پایه دار بهره گیرید و یک چراغ زمینی بلند و کشیده را در کنار چیدمان میز جانمایی کنید تا چشم ها را به سمت بالا سوق دهد. هنگام چیدمان و انتخاب مبلمان و وسایل، حتما به این فکر کنید که چیدمان وسایل در کنار یکدیگر با ایجاد تعادل بصری برای چشم، آزار دهنده نباشد.

۵. نگهداشتن عناصری که از آنها متنفرید

نگهداشتن عناصری که از آنها متنفرید در دکوراسیون خانه، یکی از بزرگ ترین اشتباهات دکوراسیونی محسوب می شود. این کار می تواند لطمه زیادی به دکوراسیون شما بزنید. توصیه می کنیم عناصری را که دوستشان ندارید یا دور بریزید یا به یک سازمان خیریه اهدا کنید و جای آن را به عنصری جدید و مورد علاقه خود بدهید.

۶. رسمی بودن بیش از حد

اگر چه رسمی بودن دکوراسیون یک فضا اشتباه نیست، اما به شرطی که راحتی و آرامش آن به واسطه رسمیت زیاد مختل نشود. افراد باید زمانی که در فضایی هرچند رسمی قرار می گیرند، احساس راحتی کنند و بدانند که می توانند از آن فضا استفاده کنند. رسمی بودن فضا نباید کاربردی بودن آن را از بین ببرد.

۷. صندلی های غذاخوری ناراحت

هرگز به انتخاب و خرید مبلمان، به خصوص صندلی غذاخوری ناراحت اقدام نکنید. قبل از خرید صندلی ها روی آن بنشینید و تصور کنید که نشستن برای مدت طولانی روی آن راحت است یا خیر. همچنین ارتفاع آن نیز باید با ارتفاع میز غذاخوری تناسب داشته باشد و نباید صندلی بیش از حد کوتاه یا بیش از حد بلند باشد.

۸. به هم ریختگی و شلوغی قابل مشاهده

به هم ریختگی و شلوغی فضا نه تنها سبب تخریب جلوه دکوراسیون می شود، بلکه افراد در آن فضا زندگی پراسترس و نا آرامی را تجربه می کنند. برای غلبه بر این مشکل، سبدها و جعبه هایی را تدارک ببینید و اشیاء را در آنها قرار دهید و این سبدها را در فضایی پنهان سازید. هرچه دکوراسیون خانه شما خلوت تر باشد، جلوه آن زیبا و آرامش بخش تر خواهد بود.

۹. هماهنگ بودن همه چیز با هم

این که دکوراسیون خانه خود را شبیه سالن نمایشگاه ها و فروشگاه های مبلمان و وسایل خانگی تدارک ببینید اشتباهی بزرگ است، زیرا حقیقتا در این خانه ها نمی شود زندگی کرد! اینکه همه چیز مربوط و هماهنگ با هم باشد اشتباه است. فروشگاه ها برای اینکه مبلمانشان به فروش برسد آنها را به گونه ای خاص به نمایش می گذارند اما در خانه ای که قرار است در آن زندگی کنید، باید تنوع وجود داشته باشد و عناصر در برخی فضاها با هم هماهنگ و در بعضی قسمت های دیگر با هم متفاوت باشند.

۱۰. پیروی بیش از حد از مدهای زود گذر

پایبندی بیش از حد به مد بسیار اشتباه است، زیرا مدها به همان سرعتی که رایج و محبوب می شوند به همان سرعت نیز جذابیت خود را از دست می دهند. این کار به خصوص در مورد مبلمان و عناصر دیگری که باید سال ها آنها را مورد استفاده قرار دهید اشتباهی بزرگ است. زمانی که مد جذابیت خود را از دست می دهد، دیگر تحمل آن عنصر برایتان سخت خواهد شد و تعویض آن نیز ممکن است هزینه زیادی را به شما تحمیل کند.

۱۱. استفاده از مبلمانی که متناسب نیستند

فروشگاه ها و نمایشگاه های مبلمان خیلی بزرگ تر و وسیع تر از اتاق نشیمن شما هستند؛ بنابراین احتمال دارد زمانی که مبلمان را خریداری و به خانه خود می آورید، با مشکل سایز و مقیاس مواجه شوید. در اینجا نکاتی را مطرح می کنیم که به شما کمک می کنند تا از مواجه شدن با این مشکل در امان باشید:

-طرحی خام و ساده از فضایی را که در اختیار دارید با مقیاس های حقیقی که به یک نسبت کوچک شده اند، هنگام خرید همراه خود داشته باشید.

-در هر فضا بیش از حد وسیله قرار ندهید.

-اندازه گیری دقیق اتاق کمک می کند تا احتمال بروز اشتباه کمتر شود.

۱۲. استفاده بیش از حد از الگوهای رنگی

اگر شما بیش از حد از الگوهای رنگارنگ در دکوراسیون خانه استفاده کنید، ممکن است فضای دکوراسیون شما شلوغ و پر هرج و مرج به نظر برسد و سبب سردرگمی و خستگی چشم شود.

۱۳. قالیچه شناور

استفاده از قالیچه هایی با سایزی نامتناسب با فضا که مدام حرکت می کنند و جای ثابتی ندارند، یکی از اشتباهات بزرگ است. قبل از خرید قالیچه ابتدا سایز فضا را در نظر بگیرید و قالیچه را طوری روی زمین بیاندازید که دو پایه جلوی مبلمان روی آن قرار بگیرد. استفاده از قالیچه بیش از حد کوچک یا بیش از حد بزرگ برای فضا، هر دو اشتباه است.

۱۴. نورپردازی نامناسب

در هر فضایی به نسبت زمانی از روز که در آن به سر می برید، نیاز به نورپردازی متناسب با آن زمان دارید؛ بنابراین تمهید نورپردازی ثابت و یک اندازه برای همه فضاها اشتباه است.

۱۵. نصب قاب ها در ارتفاع بیش از حد بالا

اگر برای تماشا و دیدن یک قاب نیاز دارید که گردن خود را بالا بگیرید، مطمئن باشید که محل نصب قاب شما اشتباه است. قاب را باید در زاویه دید افراد نصب کنید تا بدون بالا بردن سر بتوانند آن را مشاهده کنند. فریم بالایی در اتاق را نگاه کنید، بالاترین نقطه ای که مجازید یک قاب بزرگ را نصب کنید، هم تراز فریم بالای در است؛ البته بهتر است قاب پایین تر از فریم در نصب شود. همچنین اگر قصد دارید قاب را روی دیوار بالای کاناپه نصب کنید، قانون این است که لبه پایین قاب با بالای کاناپه ۱۵ سانتی متر فاصله داشته باشد.

۱۶. عقب قرار دادن مبلمان

مبلمان را دقیقا کیپ دیوار قرار ندهید و آنها را به سمت مرکز فضا بیاورید. گاهی پشت مبل ها و کنسول ها به قدری زیبا هستند که با نمایش آنها و قرار دادن در جایی که پشت آنها نیز قابل مشاهده باشد، می توانید بر زیبایی و جذابیت دکوراسیون خود بیافزایید. چیدن مبل ها به صورت دایره یا نیم دایره در مرکز فضا نیز بر گرمی و صمیمیت فضا می افزاید.

۱۷. نادیده گرفتن پنجره ها

بعد از رنگ، پرده ها موثرترین و ساده ترین راه برای تغییر جلوه دکوراسیون هستند. پرده ها را حداقل ۵ سانتی متر بالاتر از قاب پنجره نصب کنید و همچنین استفاده از پرده های تمام قد برای پنجره ها می توانند بر وسعت و شکوه فضا بیافزایند. حتی ساده ترین پرده نیز می تواند بر زیبایی دکوراسیون تاثیرگذار باشد. همچنین می توانید با کمک یک شید در پشت پرده، میزان نور ورودی را کنترل و تنظیم کنید.

۱۸. ترسیدن از رنگ

بسیاری از افراد عاشق رنگ ها هستند اما می ترسند از آنها در فضای منزل شان استفاده کنند؛ این اشتباه است. در استفاده از رنگ ها در دکوراسیون فضاهای مختلف خانه جسورانه عمل کنید و رنگ هایی را که دوست دارید، در اتاق خود تجربه کنید. هیچ مشکلی پیش نمی آید، در نهایت اگر جلوه نتیجه کار را دوست نداشتید، می توانید به آسانی رنگ را عوض کنید. این نکته را در نظر بگیرید که جلوه رنگ ها در یک اتاق، در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است.

۱۹. استفاده از گل های مصنوعی

این مورد بسیار بحث برانگیز است. اما در کل استفاده از گل های مصنوعی در دکوراسیون اشتباه است، زیرا این گل ها گرد و غبار را روی خود جمع می کنند و هیچ تاثیر مثبتی بر جو حاکم بر فضا ندارند. برای افزودن رنگ های مختلف و همچنین طراوت و شادابی واقعی، توصیه می کنیم از دسته گل های طبیعی استفاده کنید و اگر استفاده مدام از گل های طبیعی در دکوراسیون خانه گران تمام می شود، برای آوردن رنگ های زنده و زیبا می توانید از ظرفی پر از میوه های تازه و تمیز در دکوراسیون استفاده کنید. به همین سادگی!

۲۰. استفاده بیش از حد از بالش و کوسن در دکوراسیون تخت خواب و مبلمان

این کار قطعا اشتباه است؛ زیرا فرد را مجبور می کند هنگام دراز کشیدن روی تخت یا نشستن روی مبل دقایقی را به برداشتن کوسن و بالش ها بپردازد تا جایی برای خودش باز کند! به جای صرف هزینه، انرژی و وقت خود برای این کار، بیشتر تمرکز خود را روی دکوراسیون فضایی از خانه منعطف کنید که فرد هنگام دراز کشیدن و نشستن نظاره گرآن است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان