ramazan
ramazan

راه های درمان چاقی

راه های درمان چاقی
سالانه هزاران عمل آبدومینوپلاستی در ایران صورت میگیرد. چنانچه این عمل توسط جراح فوق تخصص پلاستیک انجام پذیرد….
*بالون معده
برای افرادی که روش های کنترل وزن مثل رژیم کاهش کالری، ورزش و داروها موثر نیست استفاده می شود. بالون از جنس سیکلون نرم است از طریق اندوسکوپی از راه دهان بدون بیهوشی به صورت سرپایی در معده قرار داده می شود که پس از 6 ماه به وسیله آندوسکوپی خارج می شود که با ایجاد سیری کاذب باعث کاهش وزن می شود.
*حلقه معده
 
برای افراد خیلی چاق بخصوص کودکان چاق و خانم هایی که در آینده قصد بارداری دارند مناسب است که حلقه بالا پاروسکوپی دور معده قرار داده می شود بیمار معمولا یک شب بستری می شود. این روش عوارض خیلی کمی دارد. به دلیل اینکه مسیر طبیعی عبور غذا تغییر نمی کند. بیمار طی 3 سال 40 کیلوگرم کاهش وزن دارد.

*بای پس معده

برای چاقی مفرط و فوق چاقی معده با دوختن (و نه برش) به دو ناحیه تقسیم می شود هیچ قسمتی از معده برداشته نمی شود و ناحیه بالایی و کوچکتر به قسمتی از روده متصل می شود. در این روش قسمتی از روده که نقش مهمی در جذب مواد غذایی دارد از مسیر عبور مواد غذایی خارج می شود ولی احساس سیری زودرس خواهند داشت و مقدار کمی از غذا جذب می شود عمل با لاپاروسکوپی انجام می شود و بیمار بین 2 تا 7 روز در بیمارستان بستری می شود. 60% اضافه وزن طی یک سال از بین می رود بیمه 40% هزنیه را می پزیرد.


*لیپوساکشن و لیزر لیپولیز

از محبوبترین و رایج ترین جراحی های زیبایی است ولی راه حلی برای چاقی عمومی و منتشر نیست و فقط در کسانی قابل انجام است و نتایج خوب دارد که وزن ایده آل یا نزدیک به ایده آل دارند وحتی لاغر هستند اما از انباشته شدن چربی اضافی در بعضی از نقاط بدن مثل غبغب و پهلوها و یا رانها ویا باسن و یا شکم ناراضی اند . لیپوساکشن دراین گروه روش عالی برای تراش دادن و برداشتن توده های موضعی و غیر منتشر چربی است.

چاق ها باید اقدام به روش های درمانی چاقی ( رژیم غذایی- ورزش – بالون معده- باندنیگ معده- بای پس ) نمایند. کاهش وزن متعاقب لیپوساکشن زیاد نیست و هدف از لیپوساکشن کاهش سایز است و نه کاهش وزن خاص اینکه چربی مثل پنبه اما حجیم است

در افراد جوان پوست به تبع آن جمع می شود ولی در افراد مسن و یا شلی شدید پوست نیاز به پوست برداری هم است در یک فرد متوسط و اکثر چربی و مایع که برداشتن آن در یک جلسه ایمن وکم خطر است حدود 5000 سی سی می باشد و در صورت لزوم عمل دوم باید حداقل 6تا5 ماه بعد انجام شود.

تکنیک مورد استفاده کم اهمیت تر از مهارت جراح است و اینکه یک جراح از دستگاه لیزری 70 میلیون تومانی استفاده می کند گرچه هزینه عمل را بالا می برد اما ضامن نتیجه بهتر نیست و نهایتا مهمترین فاکتور مهارت جراح است و البته در دست افراد ماهر عوارض بسیار کمی دارد وباید توجه داشت که هدف این جراحی بهبود شرایط است ونه رسیدن به کمال مطلوب.

انواع لیپوساکشن عبارتند از :

1-لیپوساکشن مکانیکی      2- لیپوساکشن اولتراسونیک     3- لیپولیزر

 
لیپوساکشن مکانیکی  ( یا لیپوساکشن تورکسی ):

ابتدا محل لیپوساکشن با محل تامنست(که ترکبیی از سرم نمکی و داروی بی حسی و نیز منقبض کننده عروق است) متورم می شود محل مورد نظر بی حس می شود و رگهای آن منقبض و باریک می شوند تا در معرض صدمه کمتری قرار گیرند و سرم نمکی باعث تورم سلولهای چربی و آزاد شدن چربی درون آنها می شود و سپس بوسیله لوله های باریک مخصوص بنام کانون سلولهای چربی تراشیده شده و همزمان به داخل دستگاه مکنده (ساکشن) منتقل می شوند مهمترین نکته آن حفظ تعادل مایعات بدن است و هرچه حجم لیپوساکشن بیشتر باشد امکان بهم خوردن تعادل مایعات بدن بیشتر می شود و در لیپوساکشن بیشتر از 10 لیتر میزان خطر بسیار زیاد می شود.

با بی حسی موضعی قابل انجام است و خاصه در نواحی کوچک مثل غبغب و سینه آقایان نیاز به بیهوشی ندارد .12-24 ساعت موضع عمل بی حسی باقی می ماند و در نواحی کوچک نیاز به مسکن و استراحت نیز ندارد. در صورت عدم وجود بیهوشی خاصه اگر حداکثر تا 5 لیتر ساکشن شود و میزان عوارض آن خاصه امبولی چربی بسیار ناچیز و قابل اغماض است.

درست جراح ماهر و دقیق ناهمواری ایجاد نمی کند ولی در نواحی که پوست شل و آویخته است می تواند باعث شلی بیشتر پوست شود. متعاقب آن حمل عمل متورم شده و این افزایش تورم تا 10 روز ادامه می یابد و سپس بتدریج از میزان تورم کاسته می شود و در مدت 3-2 ماه اثرات واضح آن وسیع می شود ولی کاهش سایز تا یکسال ادامه خواهد داشت. متعاقب لیپوساکشن از شکم بند و گن های مخصوص استفاده می شود چون برای انجام آن از نیروی مکانیکی دستگاه و بازوی جراح استفاده می شود به آن لیپوساکشن مکانیکی گویند.

لیپوساکشن اولتراسونیک

همه شرایط شرح داده شده در لیپوساکشن مکانیکی باید در آن لحاظ شود ولی برای تراشیدن چربیها از دستگاه اولتراسوند استفاده می شود و لذا گرانتر است اما برای جراح آسانتر است و بعلاوه به برش های بزرگتری نسبت به نوع مکانیکی نیاز دارد و بر خلاف دعاوی موجود سبب هموار شدن بیشتر پوست نسبت به نوع مکانیکی نمی شود کلا مزیت قابل توجهی نسبت به نوع مکانیکی ندارد  میزان تورم و بهبودی از آن و نیز ضرورت استفاده از شکم بند و گن مخصوص  وسایر موارد مثل نوع مکانیکی است.

لیپوساکشن لیزری (لیپولیزر)

همه شرایط ذکر شده در لیپوساکشن مکانیکی را لازم دارد ولی برای تراشیدن چربیها از نیروی لیزر استفاده می شود و بعلت گرانی دستگاه لیزر از نوع لیپوساکشن گرانتر خواهد بود. در حجم کمتر از 500 سی سی نیاز به ساکشن ندارد و چربیها از طریق کبد و کلیه ها دفع می شود ولی اگر حجم چربی بیشتر از 500 سی سی باشد باید بطور همزمان ساکشن چربیها نیز انجام شود.

مهمترین مزیت آن کاهش درد میزان شلی و آویختگی پوست است زیرا باعث جمع شدن پوست می شود و میزان کبودی پوست در آن کمتر است و اگر به ساکشن نیاز نباشد برش ها نیز کوچکتر خواهند بود. در بعضی انواع لیپولیزر از 2 طول موج برای بهبود شلی پوست استفاده می شود و نتایج بهتری دارند و بعضی از انواع آن یک حسگر حرارتی نیز دارند که مانع سوختگی پوست می شود ودر بعضی از انواع آن میزان انرژی لیزر بر اساس میزان شتاب دست جراح تنظیم می شود.  در هر حال تابش انرژی لیزر از سطح زیرین پوست سبب جمع شدن و سفتی پوست می شود


*عمل جراحی فرم دهی و جمع کردن شکم


جراحی زیبایی شکم – ابدومینوپلاستی:

 
به عمل جراحی برداشتن پوست و چربی اضافی شکم اصطلاحا آبدومینو پلاستی گفته میشود که در طی آن پوست و چربی اضافی زیر ناف برداشته شده و عضلات جدار شکم نیز محکم می شود.

این عمل به طور شگفت انگیزی ظاهر شکم را بهبود می بخشد، اما یک برش محل عمل در سراسر زیر شکم بجا می گذارد که البته توسط لباس زیر کاملا پوشانده می شود.

بهترین کاندید برای این عمل مردان و زنانی هستند که از لحاظ ظاهر و شکل بدن تقریبا طبیعی بوده ، اما از وجود مقدار زیادی رسوب چربی یا پوست شل در ناحیه شکم رنج می برند که به ورزش و رژیم پاسخ نمی دهد. این عمل خصوصا در مورد زنانی که به سبب حاملگی های متعدد دچار کشیدگی و شلی عضلات وپوست جدار شکم شده اند مفید است . از دست دادن طراوت و شادابی پوست در افراد مسن که با چاقی مختصری همراه باشد،با این عمل بهبود می یابد.

در مواردی که فرد تصمیم به حامله شدن یا کاهش وزن شدید در آینده دارد ،باید این عمل به تعویق بیافتد. وجود برش عملهای قبلی در نواحی بالای ناف تا حدی مانع از انجام مطمئن این عمل می شود. در تمام اعمال جراحی احتمال ریسک مختصر وجود دارد.

سالانه هزاران عمل آبدومینوپلاستی در ایران صورت میگیرد. چنانچه این عمل توسط جراح فوق تخصص پلاستیک انجام پذیرد،نتایج عمدتا مثبت و رضایتبخش خواهد بود. در غیر این صورت همیشه احتمال بروز عوارض وجود دارد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان