ramazan
ramazan

زنان با خیال راحت شلوار بپوشند !! (عکس)

زنان با خیال راحت شلوار بپوشند !! (عکس)
 

نازوب؛‌ به موجب یک قانون مصوب سال 1800 در فرانسه، زنان پاریسی مجاز به پوشیدن شلوار نیستند مگر آنکه "فرمان دوچرخه" یا "افسار اسب" را نگه داشته باشند. حال وزارت حقوق زنان فرانسه می‌گوید که این قانون فاقد ارزش حقوقی است.

به نظر غیرواقعی می‌آید‌، اما حقیقی است: زنان پاریسی برای 214 سال اجازه پوشیدن شلوار را نداشتند. به موجب قانونی به جای مانده از زمان انقلاب فرانسه، زنان تنها زمانی مجاز به پوشیدن شلوار بودند که قصد سوار شدن بر اسب یا دوچرخه را داشتند.

این قانون در 8 نوامبر سال 1800 به تصویب رسیده و در آن آمده بود که زنان پایتخت برای آنکه "همانند مردان" لباس بپوشند بایستی از سوی مقامات شهر اجازه رسمی دریافت کنند، در غیر اینصورت با خطر بازداشت روبرو خواهند بود.

در آن زمان مردان طبقه مرفه جامعه شلوارهایی را به پا می‌کردند که تا زانو بودند و شلوارهای بلند ویژه طبقه کارگر به شمار می‌رفت. از آنجایی که کارگران نقش اصلی در انقلاب فرانسه را ایفا کردند، پس از آن شلوار بلند به نماد این طبقه تبدیل شد.

 زنی که با شلوار میانه‌ای نداشت

این قانون دو بار در سال‌های 1892 و 1909 مشمول اصلاح شد اما تغییرات وارد شده در مفاد آن بسیار جزئی بودند. در متن اصلاحیه این قانون آمده بود که زنان در صورتی اجازه پوشیدن شلوار بلند را دارند که مجبور به نگه داشتن "فرمان دوچرخه یا افسار اسب" باشند.

آلن اوپر، نماینده محافظه‌کار سنای فرانسه تابستان سال گذشته در نامه‌ای خطاب به وزارت حقوق زنان وجود چنین قانونی را مایه تأسف دانسته بود.

وزارت حقوق زنان در فرانسه روز دوشنبه (4 فوریه) در پاسخ به سناتور اوپر این قانون را "مغایر با برابری جنسیتی میان زنان و مردان، مندرج در قانون اساسی فرانسه" دانسته و آن را فاقد هر گونه ارزش حقوقی خواند.

به گفته این وزارتخانه هرچند این قانون هیچگاه به اجرا درنیامده اما به دلیل یاد شده فاقد ارزش حقوقی است و هم اینک تنها "سندی آرشیوی برای موزه پلیس پاریس" به حساب می‌آید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان