ramazan
ramazan

بالا بردن اعتماد به نفس کودک با این راهکارهای طلایی

بالا بردن اعتماد به نفس کودک با این راهکارهای طلایی

بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان Increase confidence in children یک کار ضروری است که در آینده فرزندانمان مؤثر است. اعتماد به نفس در کودک فایده ها دارد و برعکس نداشتن آن در کودک هک مضراتی به دنبال دارد در این بخش لز پورتال جامع نازوب برای شما عزیزان روش های طلایی برای ایجاد اعتماد به نفس Build confidence در کودک را خواهیم گفت با ما همراه باشد.

 

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

 

بالا بردن اعتماد به نفس کودک با این راهکارهای طلایی

 

1- به کودک قدرت انتخاب بدهید:

فرصت انتخاب و تصمیم گیری برای کودکان کلیدی اساسی برای Self Confidence اعتماد به نفس است. این موضوع به آنها اجازه می دهد که احساس قدرت کنند.

آموزش تصمیم گیری را از سطوح ابتدایی شروع کرده و به تدریج پیشرفته تر کنید. برای مثال از وی بخواهید که منوی صبحانه را از میان تخم مرغ و مربا انتخاب کند.

انتخاب میان موارد ساده از سنین خردسالی، قدرت تصمیم گیری Decision-making power وی را به مرور زمان تقویت خواهد کرد. بدین ترتیب کودک می تواند در آینده با اعتماد به نفس بالا در مورد مسائل پیچیده تصمیم گیری کند.

2- خودتان را کنار بکشید:

والدینی که برای فرزندان خود همه کاری انجام می دهند و همه مسائل شخصی آنها را نیز رفع و رجوع می کنند، به هیچ عنوان به نفع شان عمل نکرده اند.

صبور باشید و اجازه دهید که کودک خود کارهایش را انجام دهد. برای مثال پوشاندن لباس به تن یک کودک خردسال (پیش از سن مدرسه) توسط والدین، بسیار آسان تر و حتی سریع تر است اما بهتر است خود را کنار کشیده و فرصت یادگیری مهارت های جدید را به فرزندتان بدهید.

هرچه کودک از دوران خردسالی و به تناسب سن خود با چالش های بیشتری رو به رو شود، شخصیتی قوی تر را توسعه خواهد داد که از جمله بارزترین نتایج آن اعتماد به نفس بالاتر است.

3- برای کودک شفاف سازی کنید که هیچ کس فوق العاده نیست:

کودکان به ویژه آنهایی که در سن مدرسه هستند، به علت تلاش برای رقابت با دوستان خود دچار استرس و اضطراب می شوند. در واقع آنها به دنبال راهی هستند که ثابت کنند در مقایسه با هم سن و سالان خود دارای برتری های مختلفی هستند.

4- به تحسین و تمجید بی مورد از کودک نپردازید:

جالب است بدانید که کودکان استاد شناسایی و کشف تحسین های عاری از صداقت و ریاکارانه هستند. در واقع تنها بر اساس موقعیتی خاص و یا برای آن که فرزندتان را در خصوص موضوعی ویژه قانع سازید، اقدام به تعریف و تمجیدهای بی مورد نکنید.

تزریق سطوح کاذب از اعتماد به نفس به کودکان همچون تلاش برای تشکیل Bubble made of foam حبابی از جنس کف است که در آینده ای نزدیک خواهد ترکید.

برای مثال فرض کنید که فرزندتان یک نقاشی زیبا کشیده است. به جای استفاده از جملاتی نظیر: “وای این نقاشی عالی است. تو بهترین هنرمند در تمام دنیا هستی”، برای تحسین کودک خود واکنشی واقعی تر نشان دهید: “آفرین توانسته ای همه اعضای خانواده را با جزئیات نقاشی کنی. رنگ بندی هایت را نیز دوست دارم؛ من به تو افتخار می کنم.”

از کودک خود بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند: شاید تعجب کنید که این مورد چه ارتباطی به افزایش سطح اعتماد به نفس در کودکان دارد.

5- کمک گرفتن از کودکان برای مشارکت در کارهای خانه:

(با توجه به تناسب فعالیت مورد نظر و سن کودک) مانند چیدن میز صبحانه یا جمع کردن آن و جدا کردن لباس های کثیف و انتقال آنها به ماشین لباس شویی، A sense of competence احساسی از شایستگی را به آنها منتقل خواهد کرد. این احساس در ارتباط مستقیم با مهارت حل مسئله و همچنین سطح اعتماد به نفس است.

6 – فرزندان را با دیگران مقایسه نکنید:

قیاس کودکان با یکدیگر هر چقدر هم که درست و به حق باشد، منجر به تخریب اعتماد به نفس Destroying confidence آنها و پرورش فرزندانی با ویژگی های شخصیتی ضعیف خواهد شد. به جای چنین کاری، استعدادها و ماهیت وجودی هر کدام از فرزندانتان را شناسایی کرده و به آنها بها دهید.

7- با کودکان وقت گذرانی کنید:

یکی دیگر از روش های ساده و در عین حال بسیار موثر که می تواند Children’s confidence اعتماد به نفس کودکان را تا اندازه زیادی تقویت کند، وقت گذرانی والدین با آنها خواهد بود. فرقی ندارد برای صرف یک وعده غذایی و یا چند دور دوچرخه سواری کنار یکدیگر باشید، از زمان به دست آمده حداکثر استفاده را ببرید. ایجاد رابطه ای قوی با فرزند، تضمین کننده اعتماد به نفس وی در تمامی مراحل زندگی خواهد بود.

 

نشانه‌های پایین بودن اعتماد به نفس

 

بالا بردن اعتماد به نفس کودک با این راهکارهای طلایی

 

احتمال این که کودک با اعتماد به نفس پایین درگیر افکار منفی و مخرب درباره ارزش خود و ارزشمند بودنش به عنوان یک انسان بشود، بیشتر است. نشانه‌های عمومی پایین بودن اعتماد به نفس کودک به شرح زیر است:

• اجتناب کردن از فعالیت‌های جدید و استقبال نکردن از فرصت‌ها

• کودک احساس می‌کند که کسی دوستش ندارد و او را نمی‌خواهد.

• سرزنش کردن دیگران برای اشتباه‌های خود

• ناتوانی در کنار آمدن با سطحی عادی از ناامیدی

• خودگویی منفی Negative self-talk و مقایسه کردن خود با دیگران

• ترس از شکست یا شرمساری

• دشواری در دوستیابی

• پایین بودن انگیزه و علاقه

• قبول نکردن تعریف‌ها و نشان دادن ترکیبی از اضطراب یا استرس هنگام تعریف شنیدن

 

تاثیر اعتماد به نفس پایین بر کودک

 

بالا بردن اعتماد به نفس کودک با این راهکارهای طلایی

 

فردی که اعتماد به نفس کمی دارد، معمولاً از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که فکر می‌کند ممکن است با خطر شکست، شرمساری یا اشتباه کردن همراه باشد، اجتناب می‌کند.

این موقعیت‌ها می‌تواند محل تحصیل، دوستیابی و امتحان کردن فعالیت‌های جدید باشد، اموری که همگی بخش مهمی از زندگی سالم نوجوانان محسوب می‌شوند.
اگر مشکل پایین بودن اعتماد به نفس شناسایی و درمان نشود، احتمال بروز مشکلات زیر به وجود می‌آید:

• مشکل در روابط یا دشوار شدن دوستیابی برای کودک

• خلقیات منفی مانند احساس ناراحتی، اضطراب، شرمندگی یا خشم

• پایین بودن انگیزه Low motivation

• نگرانی از تصویر بدن

• شروع فعالیت جنسی در سن پایین

• نوشیدن مشروبات الکلی و یا مصرف مواد مخدر برای بهبود حال و روحیه

 

نشانه‌های اعتماد به نفس بالا در کودک:

 

بالا بردن اعتماد به نفس کودک با این راهکارهای طلایی

 

در این بخش تعدادی از نشانه‌های کودکان که دارای اعتماد به نفس بالایی هستند، ارایه شده است. هر چه کودک نشانه های بیشتری داشته باشد و شدت نشانه ها در او بیشتر باشد، اعتماد به نفس او بالاتر است. این نشانه عبارتند از:

* کودک برای خود ارزش و احترام قایل است.

* با دیگران به خوبی ارتباط برقرار می‌‌کند.

* به توانایی های خود اعتماد دارد.

* کودکان با اعتماد به نفس بالا انتقاد را بدون احساس خشم و گرفتن حالت تدافعی می‌پذیرند.

* تجارب جدید را می‌پذیرد.

* توانایی تحمل شکست را دارد.

* می‌تواند احساساتش را ابراز کند.

* می‌تواند نظرش را برای دیگران بیان کند.

* از نشانه های اعتماد به نفس بالا در کودک این است که در موقعیت‌های اجتماعی احساس راحتی و شادی کرده و در موقعیت‌های اجتماعی شرکت می‌کند.

 

نکات بیشتر درباره‌ ی افرایش اعتماد به نفس کودک

 

بالا بردن اعتماد به نفس کودک با این راهکارهای طلایی

 

با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید کمک موثری به افزایش اعتماد به نفس فرزندتان بکنید:

• هنگامی که با مشکلی روبه‌رو می‌شوید، با خوش‌بین بودن و اتخاذ نگرش مثبت الگوی خوبی برای فرزندتان باشید.

• به فرزندتان بفهمانید که تلاشش ارزشمندتر از بی‌نقص انجام دادن کارها است. اضطراب از “موفق نشدن” باعث می‌شود که کودک دست از تلاش کردن بکشد و در نتیجه فرصت‌های بی‌شماری را در زندگی از دست بدهد.

• کودک را تشویق کنید تا چالش‌های جدید New Challenges را امتحان کند و از او به خاطر تلاش‌هایش تعریف کنید. مثلاً بگویید: “آفرین، خیلی خوب بود، کار سختی بود، ولی خیلی خوب از عهده‌اش براومدی.” با چالش‌های کوچک شروع کنید و به تدریج کارهای سخت‌تر و بزرگتری را پیش روی فرزندتان بگذارید.

• به فرزندتان کمک کنید تا اهدافی را برای خود تعریف کند و برای رسیدن به اهداف و دستاوردهای مورد نظرش برنامه‌ریزی کند. روند پیشرفت کودک را ثبت کنید تا هر بار که به نقطه عطفی می‌رسد، احساس خوبی درباره خود و موفقیت‌هایش پیدا کند.

• از موفقیت‌هایش تعریف کنید و روی مسائلی که نتوانسته است، به خوبی انجام بدهد، تمرکز نکنید. هر روز از فرزندتان بخواهید که درباره سه اتفاق خوب آن روز صحبت کند، این گفتگو را به یک عادت روزمره تبدیل کنید.

• اگر از رفتار فرزندتان راضی نیستید، ناراحتیتان را با او در میان بگذارید و در عین حال به او اطمینان خاطر بدهید که هنوز دوستش دارید.

• احساسات فرزندتان را به رسمیت بشناسید و به او کمک کنید تا احساساتش را به زبان بیاورد. برای مثال او را ترغیب کنید که بگوید: “من ناراحتم، چون … ” یا “من خوشحالم، چون …”.

• وقتی کودک از خودش ایراد می‌گیرد، به او اعتراض کنید تا در نهایت به جای این که بگوید: “نمیتونم”، بگوید “بله، میتونم.”

• از طریق شرکت در فعالیت‌ها، گروه‌ها و باشگاه‌ها به فرزندتان کمک کنید تا استعدادهایش را کشف کند و پرورش دهد. اگر کودک بتواند کاری را که در آن مهارت دارد، پیدا کند، بسیار بیشتر از گذشته برای خود ارزش قائل خواهد شد. فرزندتان را تشویق کنید که خلاقیتش را از راه هنر، تئاتر یا موسیقی بیان کند.

• کودک را در پروژه‌های داوطلبانه یا اجتماعی تاثیرگذار مشارکت بدهید تا او احساس مثبت و بهتری درباره خود پیدا کند.

• هر روز ۲۰ دقیقه را به صحبت کردن، خندیدن یا انجام دادن کاری با یکدیگر اختصاص بدهید.

• از مدرسه فرزندتان سوال کنید که آیا مشاوره یا برنامه‌ دوستانه‌ای Friendly program که برای کودک مفید باشد، ارائه می‌دهند یا خیر.

 

کارهایی که باعث بداخلاقی کودکانمان میشود!

رفتارهای آگاهانه والدین در مقابل کودک ترسو/ از علت تا درمان

با این کارها کودک لجبازمان را کنترل کنیم

راه های طلایی برای پرورش خلاقیت کودکان

 

Boost your child’s confidence with these golden tips

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان