اخبار اقتصادی داغ و تکان دهنده ایران + اهم خبرها

اخبار اقتصادی داغ و تکان دهنده ایران + اهم خبرها

اخبار اقتصادی داغ و تکان دهنده ایران + اهم خبرها

 

مهم ترین خبرهای اقتصادی ایران پس از تحریم و تغییر قیمت دلار و تاثیر تاسف بار آن بر تمامی صنعت ریز و درشت ایران! با آگاهی از اخبار اقتصادی و برنامه ریزی شاید بتوان کمی این بحران و وضعیت اسفناک را تحمل کرد شاید.

 

قیمت خودرو امروز ۱۳۹۷/۰۵/۲۰/خودرو ۶ تا ۹ میلیون تومان گران شد

در اولین روز از هفته جاری خرید و فروش خودرو متأثر از قیمت دلار شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی بود به‌نحوی که دنا پلاس با افزایش 9 میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته با قیمت 82 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

پژو405 مدل جی‌ال‌ایکس هم با افزایش 6 میلیون تومانی با قیمت 48 میلیون تومان، پژو پارس با افزایش 6 میلیون تومانی با قیمت 58 میلیون تومان، سمند ال‌ایکس با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 49 میلیون تومان، پژو206 تیپ 5 با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 59 میلیون و 500 هزار تومان، چانگان با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 105 میلیون تومان، پژو207 دنده‌ای با افزایش 8 میلیون تومانی با قیمت 77 میلیون تومان و پراید 111 با افزایش یک میلیون تومانی 30 میلیون تومان فروخته می‌شود.

 

اخبار اقتصادی داغ و تکان دهنده ایران + اهم خبرها

 

قیمت خودرو در بازار امروز به‌شرح زیر است:

 

اخبار اقتصادی داغ و تکان دهنده ایران + اهم خبرها

 

 

یک خودروساز دیگر آلمانی فعالیتش را در ایران متوقف کرد

براساس اعلام نشریه زایتونگ بوئرسان در فرانکفورت آلمان، یک شرکت عرضه‌کننده خودرو به نام دی‌یوئر فعالیت‌های خود را در ایران به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا متوقف کرد.

این خودروسازی در این هفته به خاطر اینکه در فهرست سیاه تحریم آمریکا قرار نگیرد، داد و ستد خود با ایران را متوقف کرد.

رئیس بخش مالی دی‌یوئر، پارلو کروسه‌تو، به نشریه بوئرسان زایتونگ در مصاحبه‌ای که روز شنبه ۲۰ مرداد منتشر شد، گفت: تجارت ما با ایران ظرف سال‌های گذشته افزایش یافته بود ولی اکنون مجبوریم فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کنیم.

همچنین کروسه‌تو بدون بیان جزئیات بیشتر در این باره گفت: ما قرار بود دو قرارداد بلندمدت که در سال ۲۰۱۷ برنده شدیم را ادامه دهیم، اما این قرارداد مهم بیش از این ادامه نخواهد یافت و فرصت برای حاشیه بازار برای ما فراهم نخواهد شد و این بازار را از دست خواهیم داد.

 

اخبار اقتصادی داغ و تکان دهنده ایران + اهم خبرها

 

به خاطر جنگ تجاری که ترامپ با چین و آلمان انجام داده، روز چهارشنبه گذشته روابط تجاری که گره خورده با مسئله تحریم‌های آمریکا شرکت‌هایی که بیم جریمه شدن توسط آمریکا به خاطر تحریم‌ها را داشتند، فعالیت خود را با ایران متوقف کردند و همچنین خیلی از شرکت‌های اروپایی طرح‌های سرمایه‌گذاری را که قرار بود، در ایران اجرا کنند را به حالت تعلیق درآوردند.

همچنین شرکت بزرگ نفتی توتال و شرکت‌های پی‌اس‌آ PSA که سازنده خودرو بوده شرکت رنو و دایملر نیز فعالیت خود را براساس گفته کریستف استیتز متوقف کردند.

 

 

افزایش ٣٥,٨ درصدی متوسط قیمت گوشت گوسفندی/متوسط قیمت گندم ١٣١٣٠ ریال

مرکز آمار ایران متوسط قیمت محصولات و هزینة خدمات کشاورزی بهار ١٣٩٧ را منتشر کرد که براساس آن در بخش غلات، در سه ماهة اول سال ١٣٩٧، متوسط قیمت گندم ١٣١٣٠ ریال و متوسط قیمت جو ١١٣٣٤ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ١,٣ درصد و ١٥.٩ درصد افزایش داشته است.

در بخش حبوبات، در سه ماهة اول سال ١٣٩٧، متوسط قیمت نخود ٤١٧٤٢ ریال و متوسط قیمت عدس ٤٤١٠٣ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٩,٥ درصد کاهش و ٣.٨ درصد افزایش یافته است.

 

 

در بخش محصولات جالیزی، در بهار سال ١٣٩٧، متوسط قیمت هندوانه ٨٩٧٨، خربزه ١٦٢٧٠ و خیار ١١٩٨٣ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٦١,١، ٦٤.٢ و ٢٦.٤ درصد افزایش داشته است.

در بخش سبزیجات، در سه ماهة اول سال ١٣٩٧، متوسط قیمت سیب زمینی ٥٧٥٣، پیاز ٥٨١٠ و گوجه فرنگی ٦٩١٧ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٩,٩، ٣٧.٦ و ٢٢.٥ درصد کاهش یافته ­است.

در بخش محصولات علوفه‌ای، در بهار سال ١٣٩٧، متوسط قیمت یونجه ٩٩٨٦ و کاه ١٥٨٢ ریال بوده که به ترتیب نسبت به بهار سال قبل ٤٢,٦ و ٢١.٩ درصد افزایش داشته است.

 

 

در بخش میوه‌های هسته‌دار، در سه ماهة اول سال ١٣٩٧، متوسط قیمت زردآلو ٥٠٥٢٨ و متوسط قیمت آلبالو ٤٤٦٦٤ ریال بوده که به ترتیب نسبت به بهار سال قبل ٤١,٧ و ١٤.٩ درصد افزایش نشان می دهد و متوسط قیمت هلو ٢٩٣٢٠ بوده که ٢.٨ درصد کاهش داشته است.

در بخش میوه‌های دانه‌دار، در بهار سال ١٣٩٧، متوسط قیمت سیب درختی ٤٥١٢٢ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٥,١ درصد افزایش یافته است.

در بخش دامداری سنتی، در سه ماهة اول سال ١٣٩٧، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده ٢٠٢٤٧٢ ریال و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ١٥٥٤٣٧ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٥,٨ و ٢١.٦ درصد افزایش داشته است.

 

 

در بخش فراورده‌های دامی سنتی، در بهار سال ١٣٩٧، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند ٤٤٠٢٧ ریال بوده که نسبت به بهار سال قبل ٠,٧ درصد افزایش داشته است و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو ١٢٤٢١ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٦.٥ درصد افزایش نشان میدهد.

در بخش هزینه های خدمات ماشینی، در سه ماهة اول سال ١٣٩٧، هزینة شخم یک هکتار زمین زراعی آبی ١٨٣٧١٥٧ ریال و هزینة شخم یک هکتار زمین زراعی دیم ١٢٥١٧٣٣ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ١,٠ و ١٢.٢ درصد افزایش داشته است.

در بخش دستمزد نیروی کار، در بهار سال ١٣٩٧، دستمزد کارگر میوه چین مرد ٤٨٣٦٨٢ ریال بوده که نسبت به سال قبل ٧,٤ درصد افزایش داشته و دستمزد کارگر میوه چین زن ٣٨١٨٠٩ ریال بوده که نسبت به بهار سال قبل ٧.٢ درصد افزایش داشته است. همچنین، دستمزد کارگر وجین کار و تنک کار مرد ٥٩٧٦١١ ریال و دستمزد کارگر وجین کار و تنک کار زن ٦٥٩٦١٧ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٢.٧ و ١٢.٢ درصد افزایش نشان می دهد.

 

 

نگرانی جهانی از تحریم ایران/ قیمت نفت بالا رفت

در پایان معاملات روز جمعه، درحالی که به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران عرضه نفت را محدود خواهد کرد، قیمت‌های نفت بیش از ۱ درصد جهش کردند، اما با نگرانی از این که با افزایش تنش‌های تجاری در جهان، رشد اقتصادی آسیب ببیند و تقاضا برای نفت کاهش یابد، قیمت‌ها از لحاظ هفتگی در منطقه قرمز باقی ماندند.

قیمت بنچ‌مارک جهانی نفت، برنت، با ۷۴ سنت جهش در هر بشکه، به ۷۲.۹۶ دلار رسید.

قیمت نفت سبک آمریکا هم، در هر بشکه ۸۲ سنت جهش کرد و در ۶۷.۶۳ دلار بسته شد.

سقوط سنگین روز چهارشنبه باعث شد که هر دو شاخص نفت این هفته، خود را از ضرر به پایان برسانند؛ نفت برنت ۰.۵ درصد و نفت آمریکا ۱.۲ درصد پایین‌تر این هفته را به پایان رساندند.

 

اخبار اقتصادی داغ و تکان دهنده ایران + اهم خبرها

 

داده‌های روز جمعه نشان داد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر شرکت‌های مدیریت مالی، در هفته منتهی به ۷ آگوست، پیش‌بینی‌های امیدوارانه خود در مورد قیمت‌های نفت را به پایین‌ترین میزان خود از ماه جون تا کنون، کاهش داده‌اند.

طارق زهیر، یکی از مدیران تایچه کپیتال در نیویورک می‌گوید: انتظار می‌رود با توجه به این‌که با رفتن به سوی پاییز مصرف بنزین آمریکا کاهش می‌یابد و پالایشگاه‌ها برای تعمیر و نگهداری تعطیل می‌شوند و به این ترتیب، نفت خام بیشتری به ذخایر آمریکا اضافه خواهد شد، قیمت‌ها بیشتر تحت فشار قرار بگیرند.

 

 

طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوگز، حفاران آمریکایی در هفته منتهی به ۱۰ آگوست، ۱۰ حلقه چاه به چاه‌های فعال خود اضافه کردند که به این ترتیب، تعداد کل چاه‌های تحت حفاری نفت آمریکا به ۸۶۹ حلقه چاه رسید.

 

 

افزایش بهای بلیت هواپیما با نرخ گذاری بر مبنای سنا

60 درصد هزینه های شرکت ها برای تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی با ارز پرداخت می شود و تامین ارز مورد نیاز این شرکت ها با نرخ سامانه نظارت ارز (سنا) که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در آن توسط صرافی های مجاز کل کشور است، هزینه این شرکت ها افزایش خواهد داد.

سازمان هواپیمایی کشوری 18 مردادماه در بخشنامه ‌ای به شرکت های هوایی اعلام کرد: «نرخ ارز شرکت های هوایی از این پس بر اساس نرخ سامانه سنا بانک مرکزی‌ محاسبه می شود»؛ در این روز میانگین هر دلار در این سامانه 90 هزار و 500 ریال و هر یورو 106 هزار و 228 بوده است.

به باور دست اندرکاران صنعت هوایی، تامین ارز مورد نیاز به قیمت آزاد از این سامانه، هزینه شرکت های هوایی را افزایش خواهد داد و نتیجه افزایش قیمت بلیت هواپیما، کاهش سفرهای هوایی مردم در مسیرهای داخلی و خارجی اجتناب ناپذیر است در حالی که در سال های اخیر حجم سفرهای هوایی مردم حدود 10 درصد افزایش یافته بود.

 

اخبار اقتصادی داغ و تکان دهنده ایران + اهم خبرها

 

 

** افزایش ناشی از آزادسازی نرخ ها

در بند ب ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف شده بود نسبت به آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی اقدام کند و با تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری این مصوبه مجلس شورای اسلامی در آذر ماه سال 94 به اجرا درآمد.

با اجرای این مصوبه و آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی، بهای بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شد و چون همواره در این صنعت تقاضا بیشتر از عرضه بود، قیمت ها در برخی مسیرها و بویژه در ایام خاص نظیر آستانه تعطیلات رسمی به 2 تا 3 برابر افزایش یافت.

 

با افزایش درآمد شرکت های هوایی ناشی از رشد قیمت بلیت هواپیما، ساختار مالی این شرکت های در حدود سه سال اخیر تقویت شد اما با افزایش قیمت ارزهای خارجی و رشد هزینه شرکت های هوایی به خصوص در تامین قطعات، بار دیگر صنعت هوانوردی کشور در تنگنای مالی قرار گرفت.

صنعت حمل و نقل هوایی در توسعه گردشگری و افزایش سفرهای هوایی در کشورهای جهان نقش مهمی را ایفا می کند و اصولا توسعه گردشگری بدون ایجاد زیرساخت های هوایی و خدمات فرودگاهی به گردشگران در جهان بی معنی است.

 

 

** نرخ ها در سنا مبنای عمل شرکت های هوایی است

بر اساس استانداردهای جهانی، هزینه هر ساعت پرواز با هواپیما در مسیرهای مختلف حدود 100 دلار است اما در ایران این هزینه حدود 50 دلار محاسبه می شد اما هم اکنون با نرخ جدید ارزی، با توجه به سیاست های دولت این هزینه ها به میانگین جهانی آن نزدیک شده است.

«رضا جعفرزاده» مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره بخشنامه اخیر این سازمان درباره نرخ گذاری بلیت هواپیما به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تصویب هیات وزیران و سیاست های ارزی بانک مرکزی و به روز رسانی نرخ تسعیر ارز، تمام شرکت های هوایی ملزمند در تعیین بهای بلیت خود نرخ سامانه سنا را ملاک عمل قرار دهند.

 

وی افزود: در این بخشنامه که دو روز پیش به شرکت های هوایی ابلاغ شد، از همه شرکت ها خواسته شده است، نسبت به رعایت بهای تمام بلیت های به فروش رسیده در کشور بر اساس واحد رسمی پول کشور دقت لازم را به عمل آورند.

جعفرزاده تصریح کرد: تمام بلیت های به فروش رسیده قبل از این بخشنامه معتبر برای پرواز و یا استرداد براساس نرخ تسعیر ارز مندرج در بلیت بوده و مشمول این بخشنامه نمی شود.

 

 

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در صورت هرگونه تغییر داوطلبانه توسط مسافر چنانچه موجب تغییر کلاس نرخی براساس قوانین و مقررات نرخ زمان صدور بلیت نشود مسافر تنها مشمول پرداخت هزینه تغییرات براساس نرخ جدید ارز است و چنانچه موجب تغییر کلاس نرخی شود مشمول محاسبه بهای کل بلیت براساس نرخ جدید ارز در زمان اعمال تغییرات می شود.

 

 

** آغاز افزایش بهای بلیت هواپیما

با توجه به الزام خرید ارز مورد نیاز شرکت های هوایی از سامانه سنا و افزایش قیمت بلیت هواپیما، «مقصود اسعدی ‌سامانی» دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: افزایش قیمت ارز موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی شده و اگر بنا به تثبیت قیمت ها است، مصارف ارزی شرکت های هوایی باید در گروه یک کالاهای اساسی (ارز 42 هزار ریالی) قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه شرکت های هوایی از 17 مرداد خرید ارز مورد نیاز را از سامانه سنا آغاز کرده اند، افزود: بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و تامین ارز از بانک‌ها و یا صرافی‌ها با قیمت سامانه سنا، هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش داده است.

 

 

سامانی درباره افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی اظهار داشت: تا پیش از این، نرخ بلیت پروازهای خارجی بر اساس نرخ دولتی محاسبه می شد، اما اکنون ملاک محاسبه قیمت بلیت پروازهای هوایی، سامانه سنا است.

با افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که در آینده شاهد کاهش پروازهای هوایی به خصوص در مسیرهای بین المللی خواهیم بود، مگر اینکه دولت و سازمان هواپیمایی کشوری برنامه جدیدی برای حمایت از صنعت هوایی در نظر داشته باشد.

 

خبرهای اقتصادی

اگر پارسال سکه خریده بودم الان چقدر سود کرده بودم ؟ اینفوگرافی سکه


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان