تغذیه و مراقبت های مهم بارداری در فصل پاییز و زمستان

مجموعه : زنان و زایمان
تغذیه و مراقبت های مهم بارداری در فصل پاییز و زمستان

بارداری مهم ترین بخش هر خانم یا مادر می باشد مراقبت در دوران بارداری در هر ماه و فصلی باید به طور اصولی و صحیح باشد تا خطری سلامت مادر و جنین را تهدید نکند.

اما در میان فصول زیبای سال فصل پاییز و زمستان با کمی حساسیت بیشتر باید مراقبت داشته باشید به دلیل سردی هوا، تغذیه و خوراکی های ویژه این دو فصل، خشکی پوست، بیماری های گوارشی و …

 

Pregnancy is the most important part of every woman or woman. Care during pregnancy every month and season should be appropriate and regular, so as not to endanger the health of the mother and the fetus.

But in the midst of the beautiful seasons of the fall and winter season, you should be careful with a little more allergy because of the cold weather, nutrition and special food of these two seasons, dry skin, digestive diseases and …


به همین منظور گروه نازوب برای شما خانم های عزیزی که در فصل پاییز و زمستان باردار هستید مهم ترین روش های مراقبتی به همراه تغذیه مناسب را در این بخش گردآوری کرده است تا با سهولت با مطالعه این بخش مفاد مفید آن را بکار ببرید.

 

For this reason, the Nazu group has provided you with the beautiful women who are pregnant in the fall and winter, the most important methods of care with proper nutrition in this section, so that you can readily use this helpful section

 

مراقبت از بارداری در پاییز و زمستان

اگر قصد دارید در فصل پاییز و زمستان باردار شوید یا هم اکنون در ماه‌های ابتدایی بارداری‌تان هستید باید بدانید کسانی که در فصل سرد سال باردار می‌شوند لازم است به برخی مسایل توجه کنند.

به عنوان نمونه زمستان به ویژه نور آفتاب کمتر است بنابراین مصرف مکمل ویتامین D ضروری می‌شود یا به دلیل شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا زدن واکسن آنفلوآنزا بهتر است یا احتمال ابتلا به افسردگی بالا می‌رود.با ما همراه شوید تا بارداری بهتری را در این ۲ فصل تجربه کنید.

 

تغذیه و مراقبت های مهم بارداری در فصل پاییز و زمستان

 

1 در بارداری در پاییز و زمستان مصرف ویتامین D فراموش نشود

میزان ویتامین D در دوران بارداری نقشی اساسی در رشد استخوان‌های جنین ایفا می‌کند.طبق تحقیقات اخیر پژوهشگران انگلیسی در صورتی که مادری دچار کمبود ویتامین D باشد احتمال آنکه کودک او در بزرگسالی به پوکی استخوان مبتلا شود بسیار زیاد است.

بدن ما به طور طبیعی به کمک نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند اما چون در زمستان هوا معمولا ابری و روزها کوتاه است معمولا بدن به طور طبیعی، با کمبود ویتامین D مواجه می‌شود.

آمار نشان داده یک‌سوم زنان باردار در زمستان دچار کمبود ویتامین D می‌شوند و این کمبود مسبب اصلی هیپوکالسمی در نوزادان است.

محققان آمریکایی دانشگاه پیترزبورگ نیز در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش مقدار جزیی ویتامین D می‌تواند خطر پری‌کالسمی را ۲ برابر کند.اما اصلا نگران نباشید کافی است در روزهای آفتابی کمی زیر نور خورشید قدم بزنید و از ابتدای ماه ۷ مصرف مکمل ویتامین D را آغاز کنید.

مصرف به اندازه ماهی‌های چرب و تخم‌مرغ را هم از یاد نبرید.

 

2 در بارداری در پاییز و زمستان سرما نخورید

سرگیجه، آبریزش بینی، سرفه، عطسه، خستگی، سنگینی سر و… همه نشانه این است که سرما خورده‌اید.مراقب باشید شاید سرماخوردگی در حالت کلی خیلی مهم نباشد ولی در دوران بارداری می‌تواند بر میزان ترشح پروژسترون تاثیر گذاشته و سیستم ایمنی شما را ضعیف کند.

پس برای پیگشیری خوب بخورید تا بدنتان قوی باشد.از میان غذاها ماست به دلیل داشتن باکتری‌های لاکتیکی می‌تواند سیستم ایمنی را قوی کند و مدت زمان عفونت‌ها و میزان آنها را کاهش دهد.

 

 

3 در بارداری در پاییز و زمستان مراقب پوستتان باشید
در دوران بارداری پوست تحت تاثیر هورمون‌ها به هم می‌ریزد.این موضوع برای افرادی که پوست خشکی دارند خوب است اما برای افرادی که پوست چربی دارند، افزایش ترشح چربی سبب بروز آکنه می‌شود.

در زمستان سرما و رطوبت سبب می‌شود پوست تحریک شده و حساس باشد.برای مقابله با این مسایل باید از پوست خود مراقبت کرد.توصیه متخصصان این است که در دوران بارداری بدن خود را با ژل دوش بدون صابون یا ژل با PH خنثی بشویید تا بافت هیدرولیپیدی شما حفظ شود.برای صورت نیز تا جای ممکن باید از محصولات آرایشی بهداشتی طبیعی استفاده کرد.

 

هر روز صبح باید کرم مرطوب‌کننده استفاده کرد و در صورت نیاز آن را در طول روز تجدید کرد.استفاده از کرم ضدآفتاب هم گرچه نور آفتاب کمتر است ولی ضروری است چون آفتاب می‌تواند سبب بروز لک‌های نازیبایی شود که به ماسک‌ بارداری معروف است.

 

5 در بارداری در پاییز و زمستان خود را خوب بپوشانید

طبق تحقیقات اخیر محققان نروژی زنانی که در فصل زمستان زایمان می‌کنند ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد به مشکلات کلیوی دچار شوند.به نظر می‌رسد سرما در این میان نقش اساسی بازی می‌کند.

به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند لباس مناسب بپوشید و حتما از کلاه در هوای زیر صفردرجه استفاده کنید.لازم است بینی را پوشانند تا هوای گرم وارد ریه‌ها شود.از آنجا که در دوران بارداری خانم‌ها به دلیل به هم ریختگی هورمون بیشتر عرق می‌کنند و حس گرمای بیشتری دارند بهتر است به جای پوشیدن لباس‌های پلاستیکی لباس‌های کتانی و نخی به تن کنند.ن

کته مثبت بارداری در زمستان این است که حداقل از گرمای تابستان و عرق کردن‌های فراوان در امانید.

 

4  در بارداری در پاییز و زمستان ورزش بکنید
ولی مراقب باشید انجام یک فعالیت ورزشی متعادل در دوران بارداری توصیه می‌شود مگر آنکه پزشک خانمی را از آن منع کند.البته باید در انتخاب ورزش بسیار محتاط بود.

کوهنوردی به دلیل آنکه احتمال زمین خوردن روی شکم و سقوط زیاد است توصیه نمی‌شود.انجام اسکی‌ هم بعد از ماه چهارم مجاز نیست.

هنگام پیاده‌روی باید مراقب سرخوردن باشید زیرا احتمال پیچ‌خوردگی مچ یا رگ‌به‌رگ شدن به دلیل کاهش تعادل بسیار بالاست.هنگام پیاده‌روی نیز کفش مناسب به پا کنید.

 

5 در بارداری در پاییز و زمستان جلوی افسردگی را بگیرید

کمی نور در فصل زمستان باعث می‌شود ساعت بیولوژیک به هم ریخته و سبب بروز افسردگی فصلی شود. خستگی شدید، بدخلقی و علاقه زیاد به خوردن شیرینی‌ها از جمله اثرات این نوع افسردگی است.

از دیگر اثرات زمستان بر خانم‌های باردار افزایش حالت استرس به ویژه در اواخر بارداری است.استرس در بارداری می‌تواند فرد را در برابر عفونت‌ها ضعیف کند.در واقع استرس سبب ترشح کورتیزول و آدرنالین می‌شود که ۲ هورمون کندکننده پاسخ‌گویی سیستم ایمنی است.

 

تغذیه و مراقبت های مهم بارداری در فصل پاییز و زمستان

 

 

مراقبت های بارداری
موضوع نگران‌کننده دیگر اینکه استرس احتمال سقط را افزایش می‌دهد.برای آنکه دچار استرس و افسردگی نشوید بهتر است در کلاس‌های یوگا یا ریلکسیشن شرکت کنید و تا جای ممکن از نور طبیعی‌ بهره ببرید.

از لحظات زندگی لذت ببرید، با دوستان‌تان به گردش بروید و برای خودتان کمی خرید کنید.احساسات‌تان را پنهان نکنید و در مورد آنها با همسر، دوستان یا مامایتان صحبت کنید.

هوای پاییز و زمستان خیلی سرد هست ، باید مراقب باشید سرما نخورید.
فراموش نکنید سرماخوردگی و آنفلوانزا در دوران بارداری در فصل پاییز و زمستان می تواند سخت تر
و طولانی تر شده و تبدیل به ذات الریه شود، همچنین خطر زایمن زودرس را افزایش دهد.
برای این که در روزهای سرد پاییزی سرما نخورید باید قدرت سیستم ایمنی بدن تان را بالا ببرید

 

اما اگر

سرما خوردید یا مبتلا به آنفلوانزا شدید، به توصیه های زیر عمل کنید:
توصیه های مهم درباره مبتلا شدن به سرماخوردگی در بارداری در پاییز و زمستان
– مصرف برخی داروهای گیاهی در زمان بارداری زیر نظر پزشک متخصص تان بلامانع است. این نوع داروها فعالیت میکروب ها را کاهش داده و روند بهبودی شما را سریع تر می کنند.

– غذاهای سبک و سوپ جوجه بهترین خوراک در این دوران هستند. این غذاها سرشار از مواد مغذی اند.
– رژیم غذایی سرشار از انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات انتخاب کنید، زیرا آنتی اکسیدان و مواد مغذی را به بدن شما می رسانند و به بدن کمک می کنند تا با میکروب ها مبارزه کند.

– آب، دمنوش های گیاهی و آب میوه های طبیعی باعث بهبود سیستم دفاعی بدن شده و حجم مواد معدنی و ویتامین ها را در بدن بالا می برند. مصرف این مایعات مغذی را افزایش دهید.

 

 

خوراکی های مفید فصل پاییز در خانم های باردار
از نظر بعضی پزشکان و متخصصین، پاییز برای بارداری فصل بسیار مناسبی است.اگر به دنبال علت آن هستید، بهتر است بدانید تمام پزشکان و متخصصین، ورزش روزانه و خوردن میوه ها و سبزیجات سالم در طول بارداری را به خانمهای باردار توصیه می کنند.بنابراین فصل پاییز بهترین زمان برای انجام این دو کار است.

در این زمان درجه هوا به اندازه ای مناسب است که خانمهای باردار به هنگام قدم زدن و پیاده روی عرق نمی کنند. فصل پاییز و بهار از این نظر که آب و هوای ملایم و خفیفی دارد شبیه به هم بوده و در طول بارداری فصول خوبی به شمار می روند.هوا نه آنقدر داغ و نه آنقدر سرد است که باعث آزارخانمهای باردار شود بنابراین خانمهای باردار می توانند در حین پیاده روی به مراکز خرید رفته و از خرید خود لذت ببرند.

 

 

سرماخوردگی در بارداری

احتمال دارد زمانی که دمای هوا پایین می آید خانمهای باردار میل بیشتری به خوردن پیدا کنند.بنابراین بهترین زمان است تا برای خود خوراک لوبیای پر ادویه، پودینگ و یا سوپ جوجه تهیه کنید.این غذاها سرشار از مواد مغذی هستند بویژه اگر تمام انواع لوبیاها را به همراه گوجه فرنگی در ادویه زیاد بخوابانید.

توصیه می شود قبل از به پایان رسیدن این فصل از محصولات کشاورزی آن به خوبی استفاده کنید.انواع میوه و سبزیجات ضروری و مورد نیاز خانم های باردار در این فصل به وفور یافت می شود.
تا می توانید از هوای دل انگیز پاییز قبل از بارش اولین دانه های برف تنفس کرده و از آن لذت ببرید.

 

توصیه های کوتاه برای فصل پاییز و بارداری
بعضی از خانمهای باردار در فصل پاییز از بی ثباتی هوا و ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا احساس نگرانی می کنند.چنانچه به دنبال راه های مناسب برای پشت سر گذاشتن دوران بارداری در فصل پاییز هستید بهتر است از راهنماییهای ما استفاده کنید.
-صبح و عصر های دل انگیز پاییزی را برای پیاده روی انتخاب کرده و همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید
– چنانچه پس از پیاده روی به منزل برگشتید و احساس خستگی یا گرما کردید فقط کافی است یک لیوان آب سیب میل کنید.

 

 

تغذیه سالم بارداری
-همیشه یک شنل یا بالاپوش گرم یا یک ژاکت سبک به هنگام پیاده روی همراه خود داشته باشید.
-زمانیکه می خواهید برای پیاده روی بیرون از منزل بروید، یک چتر همراه خود داشته باشید تا در مواقعی که بارانهای فصلی شروع می شوند از آن استفاده کنید.

– سیب میوه ای سرشار از فیبر بوده و به وفور در این فصل وجود دارد بنابراین از این موقعیت استفاده کرده و خوردن سیب یا آب سیب را فراموش نکنید.
-از کوتاه بودن روزها در این فصل استفاده کرده و به خوبی استراحت کنید.
نحوه جلوگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز و بارداری
چگونه مانع از سرماخوردگی و آنفونلانزا در این فصل شویم

بدن خانمهای باردار به این علت که سخت سرگرم بزرگ کردن جنین است از نظر ایمنی ضعیف می شود به این ترتیب ایمنی طبیعی بدن آنها در برابر بیماریها به خطر می افتد به خاطر داشته باشید که سرماخوردگی و آنفولانزا در دوران بارداری می تواند سخت تر و طولانی تر شده و امکان دارد به ذات الریه نیز تبدیل شود.

همچنین خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.بنابراین بهتر است نسبت به ویروسهایی که منجر به سرماخوردگی و آنفونلانزا می شوند محتاط تر بوده و پیشگیریهای لازم را انجام دهید.

شما نمی توانید از ابتلا به هر نوع ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا ممانعت کنید اما می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تا حد زیادی بالا ببرید:

-در پاییز و زمانیکه واکسن آنفولانزا در دسترس است از آن استفاده کنید.قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.
-دستان خود را قبل از خوردن غذا و بعد از پیاده روی، خرید و عطسه کردن با آب و صابون به خوبی بشوئید.

 

تاثیرات مصرف غذای سالم در فصل پاییز و بارداری
-از غذاهای سالم مثل انواع میوه ها و سبزیجات و حبوبات تغذیه کنید.انواع مختلف این دسته از غذاها آنتی اکسیدان و مواد معدنی را به بدن شما می رسانند.و به بدن کمک می کند تا در برابر میکروب ها مبارزه کنند.

-مایعات را به مقدار زیاد بنوشید.آب، چای های گیاهی و آب میوه ها باعث بهبود سیستم دفاعی بدن شده و حجم مواد معدنی و ویتامین ها را در بدن بالا می برد.سعی کنید تا جائیکه امکان دارد خوردن کافئین یا نوشیدنیهای شکردار را محدود کنید.

-زمانیکه احساس خستگی می کنید استراحت کنید و سعی کنید هرگونه استرس را از خود دور نگه دارید.
-ورزش کنید.ورزش سرعت گردش خون را تنظیم کرده و به بدن در مبارزه با میکروبها کمک می کند.
-چنانچه سیگار می کشید سعی کنید تا آن را ترک کنید.سیگار علاوه بر اینکه برای نوزاد مضر است، سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند.

 

تغذیه و مراقبت های مهم بارداری در فصل پاییز و زمستان

 

درمان آنفولانزا در بارداری
-چنانچه دچار تب شده اید با استفاده از استامینیفون آن را کاهش دهید
تاثیر مایعات در فصل پاییز و بارداری
-مایعات به مقدار زیاد مصرف کنید
– خوردن بعضی از داروهای ضد ویروسی و سرماخوردگی و استفاده از داروهای استنشاقی در طول بارداری بلامانع است.این نوع داروها فعالیت میکروبها را کاهش داده و روند بهبود شما را سریعتر می کنند اما قبل از مصرف هر داروئی با پزشک خود در تماس باشید.
-یک روز کامل استراحت کرده و از بخور اسطوخودوس و اکالیپتوس استفاده کنید.
-از یک یا دو عدد سیر در غذای روزانه خود استفاده کنید
-خوردن آب گرم، عسل و آبلیموی تازه را فراموش نکنید

سرماخوردگی و آنفلوانزا در طول بارداری در برابر بیماری های عفونی ایمن نیستند و بدتر از این امکان مصرف دارو هم وجود ندارد، چون می تواند باعث نقص جنین شود.

داروهای سرماخوردگی از جمله داروهای ممنوع در بارداری است. در صورتی که دچار سرماخوردگی شدید، از سرم فیزیولوژی برای شستشوی بینی استفاده کنید و میزان دریافت ویتامین C خود را افزایش دهید.

خانم های باردار در برابر ابتلا به بیماری های عفونی مستعدترند و در صورتی که دچار آنفلوانزا شوند، علایم در آنها شدیدتر است و می تواند عامل عفونت های شدید تنفسی و حتی سقط جنین در آنها باشد.

در صورتی که ویروس به جنین برسد، احتمال زایمان پیش از موعد افزایش می یابد. پس به محض اینکه خانم بارداری متوجه علایم ابتلا به آنفلوانزا در خود شد باید سریعا به متخصص مراجعه و تحت نظر پزشک درمان دریافت کند.

 

تغذیه و مراقبت های مهم بارداری در فصل پاییز و زمستان

Nutrition and important pregnancy care in the fall and winter

 

غذاهای مناسب برای دختر و پسر شدن جنین

مصرف غذاهای مناسب برای کم خونی در مادران باردار

برترین رژیم غذایی در ماه دوم بارداری

خوراکی لازم و مفید در سه ماه اول بارداری



برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان