15 حقیقت جالب و حیرت انگیز/ از سراسر جهان تا موجودات زنده

مجموعه : دانستنی ها
15 حقیقت جالب و حیرت انگیز/ از سراسر جهان تا موجودات زنده

هر روزی که از Life زندگی ما میگذرد، در دنیا اتفاقاتی رخ میدهد که ما به آنها توجه نمیکنیم و یا خیلی ساده از کنارشان عبور میکنیم. در بعضی موارد این اتفاق ها آنقدر جالب هستند که دانستن آنها مارو سرگرم میکند. اکنون نازوب برای تقویت روحیه ی شما عزیزان 15 حقیقت جالب از سراسر جهان در نظر گرفته است امیدوارم از خواندن این مطالب Pleasure لذت ببرید.

 

15 حقیقت جالب جهان

1یکی از حقایق عجیب جهان این است که طی ۲۰ میلیون سال گذشته قطب های مغناطیسی هر چند صد هزار سال یا بیشتر تغییر ناگهانی انجام داده اند و به این بدان معنی است که اگر حدود ۸۰۰ هزار سال پیش قطب نما را در دست داشتید به شما نشان می داد که شمال در قطب جنوب قرار داشت. این روند به صورت تدریجی صورت گرفته و در طی هزارها سال اتفاق می افتد. در حال حاضر قطب مغناطیسی شمالی زمین در حدود ۶۴ کیلومتر در سال در حال تغییر جهت به سمت شمال است. و با توجه به اینکه آخرین تغییر قطب اصلی در ۷۸۰،۰۰۰ سال پیش اتفاق افتاده ما باید در انتظار جهش جدیدی باشیم.

2- صرف نظر از اینکه ماه هر شب در چه اندازه ای در آسمان ظاهر می شود، همیشه در مرتفع ترین نقطه منظومه شمسی قرار دارد. به هنگام ظهور ابر ماه اندازه آن نسبت به زمین بسیار بزرگ است و تقریبا به یک چهارم فاصله خود نسبت به سیاره زمین می رسد. خوشبختانه ماه خیلی بزرگ و خیلی نزدیک به سیاره ما است در غیر این صورت هیچ وقت شاهد خورشید گرفتگی کامل نمی شدیم.

3- بزرگترین مهاجرت پستانداران(mammals) از طریق مهاجرت هوایی صورت می گیرد. میلیون ها میلیون خفاش ما بین جمهوری دموکراتیک کنگو و پارک ملی کاسانکا زامبیا هر سال مهاجرت هوایی انجام می دهند. با بیش از ۱۰ میلیون خفاش هایی که سایز آن ها گاها به اندازه گربه می رسد بزرگترین مهاجرت شناخته شده پستانداران در کره زمین را انجام می دهند.

4- وقتی صحبت از بزرگ ترین موجودات زنده روی زمین می شود می توان به راحتی در مورد نهنگ های آبی، فیل ها و درختان فکر کرد و حتی ممکن است صخره های مرجانی بزرگترین مجموعه مخلوقات به شمار بیایند. اما بزرگترین ارگانیسم گزارش شده قارچ آرمیلاریا (Armillaria fungus) است.

در سال ۱۹۹۲ یکی از انواع این قارچ ها در میشیگان در مساحتی به اندازه ۳۷ هکتار پیدا شد. اما اخیرا تیم هایی که در حال بررسی یک درخت مرموز بودند، متوجه شدند که قارچ عظیم الجثه ای که حداقل۲۰۰۰ هکتار را پوشش می دهد و تخمین زده می شود که هزاران سال قدمت داشته باشد در میان آن درخت وجود دارد.

5- دست نوشته های مادام کوری، برنده دو جایزه نوبل شیمی و فیزیک و کاشف اورانیوم و پولونیوم، هنوز رادیواکتیو هستند و محققانی که مایل به مطالعه آن ها هستند باید برای این کار برگه رضایت امضا کنند. هنوز هم بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ سال بسیاری از وسایل شخصی کوری از جمله لباس، مبلمان، کتاب آشپزی و یادداشت های آزمایشگاهی وی در خود اشعه رادیواکتیو در بر دارند و تا ۱۵۰۰ سال دیگر رادیواکتیو باقی خواهند ماند.

 

حقیقت جالب و حیرت انگیز سراسر جهان تا موجودات زنده

 

6- گاهی اوقات به هنگام غروب پدیده ای به وسیله صد ها یا هزاران پرنده سار در حال پرواز که پشت سر هم و درکنار در حال پرواز هستند ایجاد می شود و از آن به عنوان murmuration یاد می شود. دانشمندان گمان می کنند که پرندگان هنگام جستجوی مکانی برای فرار از شکارچیان درگیر این نمایش جذاب می شوند. اما هنوز یک معما جای دارد که دقیقا چگونه آنها به چنین همگام سازی آکروباتیک در پرواز دست می یابند. پرواز پیوسته و منظم سار ها تا به امروز یکی از حقایق عجیب جهان است که هنوز توجیه علمی برای آن پیدا نشده است.

7- در زیر شهر هالند در ایالت میشیگان آمریکا حدود ۲۵۰ کیلومتر تاسیسات لوله آب گرم وجود دارد که باعث می‌شود در طول زمستان برف ها آب شوند و شهر دچار یخبندان نشود!

8- خطرناکترین گیاه جهان هاگوید غول پیکر(Giant Haguid) نام دارد. این گیاه خطرناک در صورتی که لمس شود باعث تاول های بسیار ناجور و سوختگی درجه سوم می شود. این گیاه در واقع تمام بخش های پوست را از بین برده و نیازمند پیوند پوست خواهید شد!

9- تقریبا 25 روز طول می کشد تا یک بدن کاملا سالم عوارض 100 گرم سوسیس و کالباس را خنثی کند.

10- دریاچه Baikal بایکال عمیق ترین (1700 متر) و قدیمی ترین (25 میلیون سال) دریاچه آب شیرین در جهان است. این دریاچه در یک منطقه کوهستانی به طول 400 مایل احاطه شده و در سیبری و در شمال مرز مغولستان واقع شده است. دریاچه بایکال شامل 20٪ از کل ذخایر آب شیرین یخ زده جهان است و پناهگاهی برای بسیاری از جانداران شگفت انگیز و عجیب است.

11- علت درد گرفتن پهلو هنگام دویدن آن است که پای راست همزمان با بازدم به زمین میخورد و باعث فشار دیافراگم میشود. برای دچار نشدن به این درد، بازدم را وقتی پای چپ روی زمین قرار میگیرد همزمان کنید.

12- در شهر استانبول ترکیه ماشین هایی وجود دارد که برای سگ های خیابانی آب و غذا می گذارند. شما می توانید با قرار دادن یک بطری پلاستیکی قابل بازیافت، برای حیوانات بی پناه غذا تهیه کنید.

13- هنگامی که در دهکده پیپلانتری هند یک دختر به دنیا می آید، اهالی دور هم جمع می شوند و به افتخار او ۱۱۱ عدد درخت می کارند.

14- بر اساس قانون کشور سوییس، خوچکه های هندی نباید تنها باشند و حتما باید یک هم نوع کنارشان باشد. در اختیار داشتن تنها یکی از آن ها، آزا و اذیت حیوانات محسوب می شود و غیر قانونی است.

15- سالانه ۳۲ هزار دلار به پرستاران پاندا ها دستمزد داده می شود. آن ها از حمل و نقل و غذا و اقامت رایگان نیز برخوردار هستند و برای بازی با پاندا ها نیز حقوق می گیرند.

 

15 interesting and amazing truths / from all over the world to living beings


برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان