1000 راه کاربردی پلی اورتان در رنگین الوان زره سپاهان

مجموعه : مقاله و تحقیق
1000 راه کاربردی پلی اورتان در رنگین الوان زره سپاهان

پلی اورتان و 1000 ران کاربرد شگفت انگیز آن در صنایع شیمیایی رنگین الوان زره سپاهان

 

 

پلی اورتان چیست؟

 

پلی‌اورتان که از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به‌ عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده ساخته می‌شوند و یکی از برترین و خاص ترین ترکیب های شیمایی جهان است.

کاربردهای حیرت آور این ماده شیمیایی در دنیای پزشکی، زیبایی، هنری و صنایع شیمیایی رنگین الوان زره سپاهان می باشد.

پلی اورتان ها اصلی ترین نقش را در ساخت انواع رنگ های جهان بر عهده دارد! وجود این ترکیب شیمیایی ساختار علمی جهان را دگرگون کرد.

 

 

 تاریخچه کشف پلی اورتان

 

پلی‌اورتان‌ها را اولین بار اوتو بایر در سال 1937 در آلمان کشف کرد و بعد از آن این مواد با داشتن خواص ویژه پیشرفت بسیار زیادی را در انواع صنایع جهان داشتند.

نخستین بار پلی‌اورتان، از واکنش دی‌ایزوسیانات تولید شدند. آلیتان‌ها ترکیباتی هستند که در ساختار آن‌ها پیوند اورتانی وجود دارد.

پلی‌اورتان (PU) نام عمومی پلیمرهایی است که دارای پیوند اورتانی می‌باشند. پیوند اورتانی از طریق واکنش افزایشی بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل تشکیل شده‌است.

گروه‌های ایزوسیانات به شدت واکنش پذیر بوده و به همین علت پیشرفت واکنش آن‌ها نیاز به افزایش دما ندارد. (واکنش در دمای محیط صورت می‌گیرد) مهم‌ترین ویژگی این گروه از پلیمرها این است که پس از واکنش ساختاری پایدار به وجود می‌آید. پلی‌اورتان در اشکال مختلف مانند: فراورده‌های فوم، فیلم، الاستومرها، پودرها، مایعات و امولسیون‌ها قابل تولید هستند.

 

 

کاربردهای حیرت آور پلی اورتان ها

 

1000 راه کاربردی پلی اورتان در رنگین الوان زره سپاهان

 

با استفاده از پلی اترها به عنوان پلی ال، در سنتز پلی‌اورتان می‌توان اندام‌های کاشتنی طولانی مدت تهیه نمود، که در قلب مصنوعی، کلیه مصنوعی، ریه مصنوعی، هموپرفیوژن، لوزالمعده مصنوعی، فیلترهای خونی، کاتترها، عروق مصنوعی، بای پس سرخرگ‌ها یا سیاهرگ‌ها، دندان و لثه، بیماری‌های ادراری، ترمیم زخم، رساندن یا خارج کردن مایعات، نمایش فشار عروق، آنژیوپلاستی، مسدود کردن عروق، جراحی عروق آئورت و کرونری، دریچه‌های قلب سه لتی و دولتی کاربرد دارند.

در صورتی که از پلی اترها به عنوان پلی ال، در سنتز پلی‌اورتان استفاده شود، پلی‌اورتان‌های زیست تخریب پذیر تهیه می‌شود که به‌طور مثال در کانال هدایت بازسازی عصب، ساختارهای قلبی –عروقی، بازسازی غضروف مفصل و منیسک زانو، برای تعویض و جایگزینی استخوان اسفنجی، در سیستم‌های کنترل شده رهایش دارو و برای ترمیم پوست کاربرد دارد.

پلی اورتان به صورت فوم پاششی کاربرد زیادی در عایق کاری ساختمان‌ها دارد. گفته می‌شود فوم پلی اورتان بهترین عایق شناخته شده در جهان از نظر ضریب انتقال حرارت است.

از دیگر کاربری‌های این متریال در صنایع شیمیایی رنگین الوان زره سپاهان، استفاده از آن به عنوان پوشش محافظ و کف پوش می‌باشد. کف پوش‌های پلی یورتان دارای مقاومت‌های مکانیکی بالا و انعطاف‌پذیری مناسب در برابر تنش‌های محیطی بوده به همین دلیل احتمال بروز ترک خوردگی در کف پوش پولی یورتان بسیار کم می‌باشد.

کف پوش پلی یورتان را می‌توان به عنوان لایه محافظ کف‌های بتنی یا فلزی در برابر عوامل جوی یا به عنوان یک کف پوش مستقل با ویژگی‌های منحصر به فرد مورد استفاده قرار داد.

کف پوش پلی یورتان در ضخامت‌های بالای هزار میکرون قابلیت ایجاد سطحی با نمای صیقلی و دکوراتیو و مقاوم در برابر اشعه خورشید، عایق کامل رطوبت و مقاومت سایشی مناسب را دارا می‌باشد، از این رو این نوع از کف پوش‌ها قابلیت استفاده به عنوان پوشش‌های صنعتی و همچنین به عنوان یک پوشش دکوراتیو را دارا می‌باشد.

 

1000 راه کاربردی پلی اورتان در رنگین الوان زره سپاهان

 

یکی از معایب فوم‌های پلی اورتان شعله‌پذیری این مواد است ولی به تازگی روش‌هایی برای حل این مشکل ابداع شده که از این میان می‌توان به روکش سیمانی یا پلاستر و استفاده از فرمولاسیون‌های جدید فوم‌های پلی اورتان نسوز اشاره کرد که قیمت بالاتری دارند.

 

از هر چه بگذریم از رنگین کمان خیره کننده رنگ های جهان نمی توان گذشت.

در و دیوار دنیا رنگی است

رنگ عشق، رنگ بیداری، خواب!!

رنگ نیلی در مهتاب

 

 

معرفی کاربردهای پلی اورتان در صنعت رنگ، رنگین الوان زره سپاهان

 

1000 راه کاربردی پلی اورتان در رنگین الوان زره سپاهان

 

کیلر پلی اورتان نیمه براق

 

این محصول یک محصول دو جزیی بر پایه رزین اکریلیک ایزو با قابلیت حفظ براقیت می باشد.

 

کیلر پلی اورتان دوجزیی ضد خش

 

این محصول یک محصول دو جزیی بر پایه رزین اکریلیک ایزو سیانات آلیفاتیکی بوده و از ویژگیهای بارز این پوشش مقاومت عالی در برابر خش، ضربه، سایش، اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی با قابلیت حفظ براقیت بالا می باشد.

 

نهایی پلی اورتان نیمه براق

 

این محصول یک پوشش دوجزیی بر پایه رزین اکریلیک – ایزوسیانات آلیفاتیکی بوده و از ویژگی های بارز این پوشش ، قابلیت حفظ خوب رنگ بدون زردگرایی و گچی شدن، انعطاف پذیری و همچنین مقاومت عالی در برابر سایش، ضربه، اشعه فرابنفش، و گردو غبار را میتوان نام برد.

این پوشش در یک سیکل جهت حفاظت از سازه های صنعتی، ماشین آلات و بدنه خارجی مخازن که در شرایط جوی مختلف هستند، استفاده می شود. لازم به ذکر است در برابر ترشحات نفتی، روغن گیاهی و حیوانی مقاوم می باشد.

 

نهایی پلی اورتان Solvent free

 

این محصول یک  پوشش دو جزیی بر پایه رزین اکریلیک –ایزوسیانات آلیفاتیکی بوده این پوشش دارای خواص ماندگاری عالی، عدم زردی و عدم گچ شدن، براق، انعطاف پذیری، مقاومت عالی در برابر ضربه، سایش، قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش و گرد و غبار است. لایه نهایی پلی یورتان در فام‌های مختلف ارائه می‌گردد.

این پوشش‌ دوجزئی، براق و سریع خشک بوده و مقاومت خوبی در برابر پاشش موادی مانند، اسیدها، قلیاها، حلال‌ها، نمک‌ها و آب دارد.

این پوشش‌ها مقاومت محیطی و حفظ فام بسیار خوبی داشته و برای استفاده به‌عنوان لایه نهایی بر روی سازه‌های فلزی و بتنی و مقاومت در برابر خوردگی محیطی و شیمیایی در صنایع شیمیایی، پتروشیمی و سایر صنایع مشابه مناسب هستند.

 

نهایی پلی اورتان مات

 

این محصول یک پوشش دوجزیی بر پایه رزین اکریلیک – ایزوسیانات آلیفاتیکی بوده و از ویژگی های بارز این پوش، قابلیت حفظ خوب رنگ بدون زردگرایی و گچی شدن، انعطاف پذیری و همچنین مقاومت عالی در برابر  سایش، ضربه،  اشعه فرابنفش، و گردو غبار  را میتوان نام برد.

این پوشش در یک سیکل جهت حفاظت از سازه های صنعت، ماشین آلات و بدنه خارجی مخازن که در شرایط جوی مختلف هستند، استفاده می شود. لازم به ذکر است در برابر ترشحات نفت، روغن گیاهی و حیوانی مقاوم می باشد.

 

تینر رنگهای پلی اورتان

 

این محصول برای رقیق کردن رنگ های پلی اورتان به کار میرود همچنین میتواند برای تمییز کردن پیستوله و سایر وسایل اجرای این رنگ به کار برده شود.

از ویژگی های بارز این تینر خاصیت برس خوری مناسب، سرعت خشک شدن سریع، قدرت حلالیت بالا و خواص رقیق کنندگی مناسب می باشد.

 

نهایی آلومینیوم پلی اورتان

 

این محصول یک پوشش دو جزیی بر پایه رزین اکریلیک – ایزوسیانات آلیفاتیکی می باشد. استفاده از پیگمنت آلومینیوم در این پوشش باعث حفاظت سطوح فلزی در برابر محیط های مرطوب و بخارات خورنده شیمیایی شده همچنین سطوح را در برابر شوک های حرارتی تا ℃ 150 محافظت می نماید.

از دیگر ویژگیهای بارز این پوشش میتوان انعطاف پذیری، مقاومت عالی در برابر سایش، اشعه فرابنفش، ضربه، گرد و غبار را نام برد.

این بود بخشی از هزاران کاربرد پلی اورتان ها در جهان. صنایع شیمیایی رنگین الوان زره سپاهان با بیش از 20 سال فعالیت درخشان آماده همکاری با تمام ارگانها، کارخانجات و شرکت های تولیدی و … جهت تهیه انواع پلی اورتان با بهترین کیفیت در صنعت رنگ می باشد.

 

منبع: رنگین الوان زره سپاهان


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان