مسمومیت الکلی هزاران نفر با الکل گندم!!

مجموعه : اخبار
مسمومیت الکلی هزاران نفر با الکل گندم!!
خبرهای جدید ایران و جهان
 
روزهای پایانی سال 91 در نشست خبری رئیس پلیس تهران بزرگ خبرنگاری از سردار ساجدی نیا در مورد فروش الکل گندم سوال کرد که در مقابل فرمانده انتظامی تهران بزرگ تنها سکوت کرد و عده‌ای از اطرافیان وی نیز نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده و حتی فروش الکل را تکذیب کردند.

سوال خبرنگار سبب شد تا به دنبال جواب سوال به سوپرمارکت‌های شهر سری بزنم. زمانی که وارد اولین سوپرمارکت شدم روبه فروشنده کردم و گفتم: «آقا الکل دارید؟». فروشنده که ریشهای سفیدی داشت بدون گفتن کلمه «بله» از قفسه های پشت سرش بطری را روی پیشخوان قرار داد.

نگاهی به شیشه انداختم. رنگ مایع درونش زرد بود. بر روی آن نوشته شده بود «الکل صنعتی». رو به فروشنده کردم و گفتم: «نه آقا! الکل صنعتی نمیخوام». چشم غره ای رفت و با عتاب گفت :«نداریم».

پیش خودم فکر کردم که شاید آن خبرنگار دچار اشتباه شده و فروش الکل صحت نداشته باشد.

در این خیال به سوپرمارکتی دیگر وارد شدم. از فروشنده طلب الکل کردم و جوابی که شنیدم، آن خیال را باطل کرد. فروشنده گفت: «صنعتی یا گندم؟». بلافاصله جواب دادم «گندم». فروشنده به نزدیک یکی از قفسه ها رفت و بطری پلاستیکی به دست گرفت، و آن را روی پیشخوان قرار داد.

نگاهی به بطری انداختم روی آن نوشته بود «الکل گندم». از فروشنده در مورد این الکل پرسیدم و نحوه خرید و فروش آن، گفت: «مشکلی نداریم، کاملا قانونیه و تا حالا کسی به ما در مورد فروش آن تذکر نداده. مشتری هم جوانان هستند، فروش خوبی هم دارد».

مسمومیت الکلی 359 نفر در رفسنجان

یازدهم خرداد ماه امسال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه 359 نفر در شهرستان رفسنجان به علت خوردن الکل گندم مسموم شده اند. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این مورد اعلام کرد که تعدادی از این افراد دچار نارسایی کلیه‌ها شده‌اند. رئیس دادگستری کرمان هم خبر از جان باختن 6 نفر از این تعداد داد.

بر اساس گزارشی که پزشکی قانونی ارائه کرده است، سال گذشته 136 نفر در کشور بر اثر مصرف الکل جان باخته‌اند.

این در حالی است گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی حکایت از آن دارد تنها در سه ماهه اول امسال هم 39 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این آمار تنها در مورد کسانی است که بصورت مستقیم به علت مصرف الکل جان باخته اند و شامل افرادی نمیشود که به علت مصرف الکل دچار عارضه‌های قلبی و کبدی شده‌اند.

در این میان نیز نباید فراموش کنیم که تعداد بسیار زیادی از مسمومین الکلی نیز به علت ترس از حد شرعی به اورژانس مراجعه نمی‌کنند.

200 هزار الکلی در کشور

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در نشست خود با فرماندهان پلیس مبارزه با مواد مخدر در اسفند 91 آماری در مورد میزان الکلی های کشور ارائه کرد. وی گفت: «بر اساس آمارهای سازمان بین‌المللی رقم اعتیاد به الکل در دنیا 250 میلیون نفر است اما این رقم در کشور ما حداکثر 200 هزار نفر می شود.» به گفته احمدی مقدم  تعداد الکلی‌ها در دنیا 10 برابر تعداد معتادان است اما در ایران، این رقم یک درصد نرخ جهانی را شامل می‌شود.

شاید نگرانی از افزایش این آمار بوده که سازمان بهزیستی را مجاب به راه اندازی کمپ ترک اعتیاد به الکل کرده است.

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی اکنون می‌گوید: «در سه ماه گذشته مصوبه‌ای را در خصوص احداث پایلوت مرکز ترک الکل در کشور داشتیم که قرار است این مرکز به صورت آزمایشی در تهران را‌ه‌اندازی شود و البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز مجوز راه‌اندازی این مرکز به صورت پایلوت نیز صادر نشده است».

الکل گندم همچنان قربانی می‌گیرد

بیش از 6 ماه از سوال خبرنگار و مراجعه من به سوپرمارکت‌ها میگذرد. در این فاصله بارها مستقیم و غیر مستقیم رسانه های مختلف نسبت به فروش الکل خوراکی در سوپرمارکت‌ها هشدار دادند. پزشکان در مورد تاثیر مخرب این نوع الکل بر کبد و سلامت افراد مصاحبه ها کردند.

کارشناسان که علت مراجعه افراد به الکل گندم را بالا رفتن قیمت دلار و افزایش قیمت و کمیاب شدن مشروبات الکی خارجی (که البته نکته مثبتی محسوب می‌شود و باید از زحمات مرزبانی و ناجا تشکر کرد) می‌دانند، از نیروی انتظامی درخواست برخورد با تولیدکنندگان الگل گندم را کردند.
با توجه به هشدارهای پزشکان و رسانه‌ها در این مورد، تصمیم گرفتم تا بار دیگر در جستجوی الکل گندم به سوپرمارکتهای سطح شهر مراجعه کنم که البته این بار نیز به راحتی و حتی راحتتر از دفعه قبل موفق به خرید الکل گندم شدم.

این سکوت کارشناسان را نگران کرده است، آنها از این میترسند که حادثه‌ای که در رفسنجان رخ داد در تهران هم رخ دهد و آنگاه است که احتمالا تازه نیروی انتظامی تهران بزرگ وارد عمل خواهد شد و نوش دارو پس از مرگ سهراب تهیه خواهد کرد.

درخواست مردم از نیروی انتظامی تهران بزرگ این است که در مقابل فروش الکل گندم بصورت آزاد سکوت نکرده و از بروز حادثه‌ای دردناک مانند حادثه رفسنجان پیشگیری کند. الکل گندم این روزها همچنان به مانند روزها و ماه‌های گذشته آزادانه در سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

در این میان با توجه به اینکه نیروی انتظامی در عملکرد کشوری خود مقتدر عمل کرده است و از واردات مشروبات به داخل کشور جلوگیری کرده است، از نیروی انتظامی تهران بزرگ انتظار می رود که در مقابل تولید و فروش الکل گندم (که بدون افزودنی‌ها تولید می‌شود و خوراکی است) واکنشی در خور نشان دهد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان