ramazan
ramazan

غذاهایی که متخصصان تغذیه نمی خورند

مجموعه : تغذیه مناسب
غذاهایی که متخصصان تغذیه نمی خورند
نازوب، تغذیه سالم یکی از مهم ترین عوامل در تامین سلامت جسمی و روحی بوده و همچنین در پیشگیری از بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی- عروقی، دیابت، سرطان و … نقش موثری ایفا می کند.

متخصصان تغذیه تنوع، تعادل و تناسب را سه رکن اساسی یک رژیم غذایی مناسب می دانند.
به عقیده متخصصان این رشته، گرچه تنوع لازمه تغذیه مناسب است اما جالب است بدانید آنها برخی مواد غذایی را هرگز مصرف نمی کنند.

بد نیست این مواد غذایی و دلیل حذف آنها را بدانید:

فرآورده های گوشتی آماده

تقریبا همه فرآورده های گوشتی و پروتئینی صنعتی از جمله سوسیس، کالباس، همبرگر و ناگت های آماده در سبد غذایی متخصصان تغذیه جایی ندارند. دلیل آن هم این است که این محصولات حاوی چربی بالا، نمک زیاد و مواد نگهدارنده از جمله نیترات هستند. نیترات در بدن به نیتروزآمین تبدیل شده و سرطان زاست.

تحقیقات نشان می دهند مصرف این فرآورده ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. بهترین منابع غذایی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن عبارتند از گوشت های کم چرب تازه، لبنیات کم چرب، تخم مرغ و حبوبات.

مارگارین یا همان کره گیاهی

اغلب افراد تصور می کنند مارگارین به دلیل گیاهی بودن از کره حیوانی سالم تر است. اما باید بدانید گرچه مارگارین فاقد کلسترول است اما به دلیل فرآیند هیدروژناسیون در روند تولید، حاوی اسیدهای چرب ترانس است که زیان آور می باشند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند مارگارین را از رژیم غذایی خود حذف نموده و به جای آن در حد اعتدال از کره حیوانی استفاده کنید.

روغن های جامد

روغن های جامد نیز مانند مارگارین به دلیل هیدروژناسیون حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند. بنابراین همواره از روغن های مایع استفاده کنید.

محصولات غذایی بدون قند

این فرآورده ها گرچه به دلیل نداشتن قند و شکر کالری پایین تری دارند اما حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند. متخصصان تغذیه استفاده مداوم از این شیرین کننده ها را چندان توصیه نمی کنند. این نکته در مورد رنگ های مصنوعی نیز صادق است.

شیرینیجات

متخصصان تغذیه با این گروه از مواد غذایی که شامل شیرینی، کیک، شکلات، بستنی، بیسکوییت، کلوچه و انواع دسرهای شیرین می باشد، به طور کامل مخالف نیستند، اما بسیار کم از آنها استفاده می کنند. شیرینی های خشک کم شیرین کوچک و و بدون خامه و کرم را بندرت می توان مصرف نمود. اگر خودتان در منزل آنها را بپزید که بسیار بهتر است زیرا میزان شکر و روغن مصرفی تحت کنترل شماست.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان