4 خبر اقتصادی مهم/ از دوپاره شدن بودجه تا بلا در سفره مردم

4 خبر اقتصادی مهم/ از دوپاره شدن بودجه تا بلا در سفره مردم

اقتصاد که هوای نفس کشیدن را در ایران زیر صفر برد.

 

 

دوپاره شدن بودجه در سال ِ آینده

علت برگشت ورق بورس

چندمیلیون نفر با قطعی اینترنت متضرر شدند؟

و

بلایی که دولت رئیسی بر سر سفره مردم آورد ∞….

 

 

دوپاره شدن بودجه در سال ِ آینده

 

4 خبر اقتصادی مهم/ از دوپاره شدن بودجه تا بلا در سفره مردم

 

خبرهای اقتصادی

 

به گزارش بخش خبرهای اقتصادی نازوب، با رای نمایندگان مجلس، از سال جاری لایحه بودجه اولویت‌دار شده و در دو دوره زمانی بررسی می‌شود. در آذرماه لایحه احکام بودجه بررسی می‌شود و در صورت تصویب، بهمن ماه لایحه جداول بودجه بررسی می‌شود.

 

مخالفان این طرح معتقدند با این شرایط دولت از آذرماه به دنبال لابی برای تصویب احکام خواهد بود و در عین حال به اعضای کمیسیون تلفیق فرصت بهتری برای اعمال نظر می‌دهد.

 

لایحه بودجه هر سال زمان زیادی از مجلس برای بررسی و تصویب می‌گیرد، به خصوص جداول آن که مورد توافق قرار نمی‌گیرد و نیاز به بررسی چندباره و گاه رفت و برگشت میان دولت و مجلس دارد.

اکنون 156 نماینده مجلس موافقت کرده‌اند که لایحه بودجه کشور را به صورت اولویت‌دار بررسی کنند و از آذرماه دولت و مجلس سرگرم بررسی لایحه بودجه باشند.

 

دلایل سیاسی نمایندگان مانع دستکاری در اعداد لایحه

 

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در توضیح مزایای این طرح می‌گوید: «با این طرح، ابتدا سقف بودجه مشخص و میزان درآمدها و هزینه‌های دولت نیز تعیین می‌شود.

 

در شرایطی که این اعداد منطقی و قابل تحقق نباشد، دولت این فرصت را خواهد داشت تا آن را اصلاح کند و جداول را با منطق دقیق‌تری طراحی کند.

 

در این شرایط می‌توان امیدوار بود که اجرای بودجه برای دولت راحت‌تر باشد.»به گفته او، دولت در شیوه قبلی امکانی برای تغییرات نداشت و نمایندگان نیز به دلایل سیاسی جرات تغییر اعتبارات را نداشتند، اما با طرح کنونی، دولت فرصت اصلاح خواهد داشت. قادری در توضیح این موضوع می‌گوید:

 

«نمایندگان به دلیل نگرانی از آرای‌شان در حوزه‌های انتخابیه، امکان تغییر در اعتبارات را ندارند؛ زیرا بلافاصله رقبای سیاسی تبلیغات منفی را شروع می‌کنند که این نمایندگان نه تنها چیزی اضافه نکردند، بلکه اعتبارات را کاهش دادند.

 

اما دولت به سادگی می‌تواند بگوید سقف درآمدی‌اش کاهش داشته؛ بنابراین متناسب با این کاهش در طرح‌ها و پروژه‌ها تغییر اعمال کرده است.

 

علی بابایی‌کارنامی، نماینده مردم ساری به عنوان مخالف این طرح معتقد است که این طرح موجب ورود مجلس به مسائل جزئی و اجرایی کشور شود و از طرفی به برخی از نماینده‌ها در مجلس به خصوص اعضای کمیسیون تلفیق، جایگاه رفیعی اعطا خواهد کرد.

 

در عین حال، دولت به جای رسیدگی به مسائل اجرایی کشور از آذرماه به دنبال لابی‌گری در لایحه بودجه می‌شود.

 

علت برگشت ورق بورس

 

4 خبر اقتصادی مهم/ از دوپاره شدن بودجه تا بلا در سفره مردم

 

شاخص کل بورس دیروز (سه شنبه) با 9662 واحد افزایش تا رقم یک میلیون و 313 هزار واحد صعود کرد.

 

شاخص کل با معیار هم وزن هم 3205 واحد افزایش یافت و در رقم 378  هزار و 900 واحد ایستاد.

 

در این بازار 208 هزار معامله به ارزش 24 هزار و 97 میلیارد ریال انجام شد.

 

پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

 

شاخص کل فرابورس هم امروز با 142 واحد افزایش در رقم 17 هزار و 915 واحد ایستاد.

 

در این بازار 138 هزار معامله انجام شد که 49 هزار و 898 میلیارد ریال ارزش داشت.

 

پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، تولید نیروی برق دماوند، صنعتی مینو، داروسازی دانا، بهمن دیزل و بیمه پاسارگاد نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

 

چندمیلیون نفر با قطعی اینترنت متضرر شدند؟

 

4 خبر اقتصادی مهم/ از دوپاره شدن بودجه تا بلا در سفره مردم

 

به گزارش نازوب، به نقل از اتاق بازرگانی، حسین سلاح‌ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی در یکصد و سیزدهمین شورای گفت‌وگویی دولت و بخش خصوصی با اشاره به تبعات قطعی و محدودسازی اینترنت بر کسب وکارها، گفت:

 

بر اساس سهمی که حوزه آی تی در تولید ناخالص ملی دارد هر ساعت قطعی اینترنت حدود 1.5 میلیون دلار ضرر اقتصادی برای کشور به وجود می آورد.

 

وی با اشاره به فیلترینگ گشترده شبکه‌های اجتماعی، اضافه کرد: افزایش سی برابری برای تقاضای فیلترشکن‌ها در هفته‌های اخیر داشتیم و این فیلترشکن‌ها می‌تواند امنیت کاربران و امنیت اطلاعات کشور را تحت شعاع قرار بدهند.

 

سلاح‌ورزی ادامه داد:

 

اتحادیه فناوران یارانه گزارش مفصلی تهیه کرده است که مطابق با آن معیشت حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در غالب فروشگاه‌های آنلاین محصولات خود را عرضه می‌کردند در معرض خطر قرار گرفته‌اند. بسیاری از فعالان اقتصادی نیز بر این باورند که کسب‌وکارهای بزرگ نیز دچار آسیب شدند.

 

بلایی که دولت رئیسی بر سر سفره مردم آورد

 

4 خبر اقتصادی مهم/ از دوپاره شدن بودجه تا بلا در سفره مردم

 

بیداد تورم در دل ایران

 

بر اساس آمارهای دولتی، قیمت غذا در مرداد 1401 نسبت به سال 96، بیش از هفت برابر افزایش یافته، آن هم در شرایطی که حقوق و دستمزدها بین 3 تا 5/5 برابر بالا رفته است.

 

نتیجه شوکهای قیمت ارز و در سوی دیگر حذف ارز ترجیحی همراه با سرکوب دستمزدها منجر به خالی شدن سفره مردم از مواد غذایی لازم شده است.

همچنین مالیات های سرسام آور هم اصلی ترین دلیل افزایش تورم و تهیه مایحتاج سفره مردم است.

 
اخبار اقتصادی داغ و تکان دهنده ایران + اهم خبرها
سرنوشت اقتصادی ایران پس از خروج امریکا از برجام

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان